View: 5102|Reply: 25
|
[Tempatan]
Kos LRT Pulau Pinang dianggar RM350 juta setiap kilometer - MIDF Research
[Copy link]
|
|
Kos LRT Pulau Pinang dianggar RM350 juta setiap kilometer - MIDF Research
https://www.bharian.com.my/bisne ... tiap-kilometer-midf
Oleh Hazwan Faisal Mohamad - April 1, 2024 @ 2:38pm
hazwanfaisal@mediaprima.com.my
Gambar fail. Ilustrasi artis cadangan Jajaran Bayan Lepas LRT yang meliputi jarak 29.5km akan menjadi laluan utama transit rel di Pulau Pinang. Sebagai sistem LRT yang pertama di Pulau Pinang. - NSTP/IHSAN PTMP
KUALA LUMPUR: Kos pembinaan bagi projek Transit Aliran Ringan (LRT) Pulau Pinang dijangka mencecah RM350 juta untuk setiap kilometer (km), demikian mengikut MIDF Research.
Menurut Penganalisisnya, Royce Tan Seng Hooi, sementara menunggu pengesahan mengenai jajaran laluan, Segmen 1 yang dijangka sepanjang 23.5 kilometer membabitkan pembinaan bertingkat sepenuhnya dari Pulau Silikon ke Komtar menjadikan nilai kontrak kira-kira RM8.23 bilion.
Katanya, manakala jajaran untuk Segmen 2 yang mungkin mencapai jarak kira-kira 5.5 km yang juga adalah pembinaan bertingkat sepenuhnya dengan nilai kontrak kira-kira RM1.93 bilion.
"Ini menjadikan jumlah kos keseluruhan kepada RM10.15 bilion. Bagaimanapun, harga ini mungkin adalah lebih rendah jika jumlah kosnya dihadkan pada RM10 bilion, termasuk sistem turnkey dan gerabak.
"Perlu diingatkan bahawa peruntukan kerajaan Persekutuan untuk LRT Pulau Pinang di bawah Bajet 2024 ialah sebanyak RM10 bilion," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.
Projek LRT Pulau Pinang telah menerima kelulusan daripada Kabinet dan kini secara rasminya menjadi projek Kerajaan Persekutuan.
Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) milik Kementerian Kewangan telah telah dilantik sebagai pemaju projek dan pemilik aset.
Jajajran LRT itu adalah sepanjang 29 km dari Pulau Silikon ke Penang Sentral dan akan mempunyai 20 stesen, termasuk dua stesen pertukaran di Komtar dan Penang Sentral, yang akan berhubung dengan rangkaian KTM Komuter dan perkhidmatan tren elektrik (ETS) sedia ada.
Pembinaan dijangka bermula pada suku keempat tahun ini dan dijadualkan untuk siap pada 2030.
Sementara itu penganalisis RHB Research, Adam Mohamed Rahim, berkata pihaknya menganggarkan saiz kontrak segmen pertama LRT Pulau Pinang yang bakal diraih Gamuda Bhd adalah antara RM8 bilion hingga RM10 bilion.
Katanya, anggaran itu masih berada dalam sasaran penambahan kerja sebanyak RM25 bilion bagi tahun kewangan 2024 (FY24) dan FY25 kumpulan itu. 1
"Butiran nilai kontrak segmen pertama akan dimuktamadkan tertakluk kepada rundingan antara anak syarikat Gamuda, SRS Consortium Sdn Bhd dan MRT Corp yang adalah pemaju projek dan pemilik aset dalam tempoh sehingga enam bulan sebelum kerja boleh dimulakan antara suku ketiga atau suku keempat tahun ini.
"Kami menjangkakan kos pembinaan bagi segmen 1 adalah antara RM8 bilion - RM10 bilion dengan margin untung kasar di antara 5.0-8.0 peratus," katanya.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh |
|
|
|
|
|
|
|
Murahlah itu bagi Malaysia ....
Jangan lupa Malaysia saat kini sudah menjadi negara terkaya di dunia ... negara kuasa dunia atau superpower dunia ...Hehehehe |
|
|
|
|
|
|
|
Biar betul?.. Murah sgt tuu.... |
|
|
|
|
|
|
|
cepatlah sikit, iols dah tak tahan nak hadap perangai ummah drive tak reti bagi signal ni iya |
|
|
|
|
|
|
|
Apa purpose dia setakat sekangkang babi nak buat lrt dlm pulau, baik buat lrt pulau pegi sebrang |
|
|
|
|
|
|
|
Untuk Penang negeri DAP kos tak masuk akal pun jadi OK. |
|
|
|
|
|
|
|
Tak sabar nak naik lrt kat penang |
|
|
|
|
|
|
|
hyie replied at 1-4-2024 06:20 PM
cepatlah sikit, iols dah tak tahan nak hadap perangai ummah drive tak reti bagi signal ni iya
Ummah yg x reti drive tu bakalan kencing dlm lrt plak |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by airfilterkotor at 2-4-2024 05:09 AM
Yang kata kos tak masuk akal tu, penah involve tak dgn projek infra mega cenggini?
LRT3 Lembah Klang.
Kos: RM16bil.(asal RM31bil.)
Panjang: 37.6km
Stesen: 20 (asal 26)
Jangan lupa utk bandingkan dgn kos di Pineng.
Harus ditekangkang, project delivery partner (PDP) boleh menurunkan kos bawah dari RM10bil.
|
|
|
|
|
|
|
|
ada lalu terowong alam di sebalik kerandut tak? |
|
|
|
|
|
|
|
kekdahnya memang diorang nak buat dari komtar ke penang sentral yach...yang ni fasa 2 rasanya, lalu penang bridge. Fasa 3 belah seberang pulak. Cuma taktau la plan tu dah approved ke idok ke apa
|
|
|
|
|
|
|
|
kencing ke berak sis? ala2 perangai ummah leluhur bila di singaporn sangat
|
|
|
|
|
|
|
|
Dont know lah aku seperti tidak suka ada LRT di island dari dahulu lagi... |
|
|
|
|
|
|
|
Sbb penang kan...rak kisah la berapa biliyun pun...well...yg ni real eh not virtual... |
|
|
|
|
|
|
|
drg ingat bina pakai lego china copy ori kot nak murah2... org tak pernah involve projek..camtu lah..
|
|
|
|
|
|
|
|
mana celah la nak buat lrt ni..rasa jalan semua sempit2 belaka.. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by airfilterkotor at 2-4-2024 11:43 AM
Citernya, apa saja pembangunan kat negeri maju, auto-mahal.
Kalau buat kat negeri pimpinan lobai, RM40-50bil. tu tak mahal mana pun.
|
|
|
|
|
|
|
|
calculation tu da masuk duit tepi ke camne |
|
|
|
|
|
|
|
Haiya itu telowong dasar lawut sulah siap ka bulum? Kan ni na. |
|
|
|
|
|
|
| |
|