CARI Infonet

Title: Bincang Kefahaman Tentang Memilih Minyak Enjin [Print this page]

Author: peace    Time: 16-12-2007 03:53 AM
Title: Bincang Kefahaman Tentang Memilih Minyak Enjin
Tak pasti samada thread ini dah ada atau tak, tapi 2-3 tahun lepas akuada tanya kat forum nie pasal cemana nak baca SAE - SAE kat minyakenjin ni.
Aku cuma nak kepastian kat forumer di sini dan sahkan pendapat aku betul atau tak.

Fakta : Aku guna SAGA buruk dimana pengeluar pada tahun tersebut mengesyorkan minyak Mach5 20W-50 ( 17 tahun yang sudah)


-----------

Berbalik kepada Minyak Enjin,

1.
   Sefahaman aku SAE itu ialah kepekatan minyak. Dimana SAE xW-x (cth20w-50, 0W-30)- bermakna mintyak itu multigred manakala SAE x (cth 40)ialah minyak single gred. Minyak Multigred berupaya merubahkelikatannya sendiri bergantung pada suhu manakala minyak single gredkelikatannya adalah kekal pada sebarang suhu. (Betul / Salah)

2.    Enjin memerlukan Minyak Yang Berkelikatan Rendah (Cair) ketika enjinsejuk manakala ketika enjin panas enjin memerlukan minyak yang lebihtebal untuk melindungi enjin daripada geseran. Ini kerana ketika enjinsejuk, minyak yang cair akan memudahkan ianya menyelaputi enjin lebihcepat, manakala ketika enjin panas minyak yang tebal dapat melindungienjin dari geseran dengan lebih baik. (Betul/Salah)

3.    Petunjuk nombor xW menunjukkan kepekatan minyak ketika sejukmanakala no selepasnya menujukkan kepekatan minyak ketika enjin panas. (Betul/Salah)

4.    Ini bermakna pada suhu bilik, minyak 0W-40 lebih cair daripadaminyak 20W-40, manakala pada suhu 100 darjah celcisu kedua duanya samapekat. (Betul / Salah)

5.     Padasuhu bilik, minyak 20W-40 sama cair dengan minyak 20W-50 manakala padasuhu 100 darjah celcius minyak 20W-50 lebih pekat  (Betul / Salah)

6.    Kita buleh membuat kesimpulan asas dengan menyatakan lebih rendah noSAE- didepan lebih baik ianya melindungi enjin ketika waktu sejuk,manakala lebih tinggi no SAE di belakang lebih baik ianya melindungienjin yang panas. (Betul /Salah)
7.   Setiap Enjin designnya adalah berbeza, oleh itu tak semua enjinmempunyai suhu panas yang sama. Justeru ada kereta yang hanyamemerlukan no SAE belakang hanya setakat 30 sahaja sebab enjin itumemang sejuk. (Betul / Salah)

8.   Minyak yang cair ketika sejuk sesuai untuk digunakan oleh kereta barukeluar kilang sebagai contoh MyVI gelpren aku sebab komponennya masihketat oleh itu minyak 0W atau 5W adalah sesuai. (Betul / Salah)
9.    Perodua mencadangkan guna Minyak Petronas 5W-30 untuk MyVi sebab sebenarnya Petronas takde minyak 0W.                    (Betul/ Salah)

10.    Minyak 0W tak sesuai digunakan di Malaysia sebab sini bukan Negara Salji kalau guna pun buang duit sahaja (Betul/Salah)
11.   Minyak yang cair ketika sejuk tak sesuai untuk kereta yang dahlonggar enjinnya contohnya SAGA buruk aku sebab buang duit sahaja beli (Betul/Salah)

12.   Oleh kerana Proton pada tahun 1992 mencadangkan aku menggunakanminyak 20W-50, ini bermakna enjin ini adalah panas dan tak bolehgunakan minyak 20W-40, 15W-30, 10W-30 (Betul / salah)
13.   Pada tahun 2007 dengan teknologi minyak pelincir yang berkembangPetronas telah mengeluarkan minyak 15W-50. Ini bermakna walaupun Protoncadangkan aku guna 20W-50, aku buleh option ke 15W-50 sebab minyak15W-50 lebih cair ketika pagi dan melindungi enjin ketika coldstartdengan lebih baik, manakala ketika panas kelikatan tetap sama maintaindengan 20W-50 (Betul / Salah)




Terima kasih kepada yang sudi menjawab persoalan aku ini..... dan memberi pandangan supaya aku tak salah faham.

[ Last edited by  peace at 16-12-2007 03:55 AM ]
Author: takumi86    Time: 16-12-2007 02:46 PM
Title: Reply #1 peace's post


wahh.. panjang nyer karangaann/artikel..

btw, aku pakai toyota fully synt utk keter dan shell vsx utk motorr...
Author: john_denim    Time: 16-12-2007 03:22 PM
aku lak pakai castrol magnetic 10W/40.
Author: matamata    Time: 16-12-2007 03:42 PM
Title: Reply #3 john_denim's post
Sama la kita ....
Author: cmf_peace    Time: 4-5-2011 08:55 PM
Dah 4 tahun takde org nak tlg jawab pon..

aku dah 4 tahun masih confuse.... tapi dah belajar sikit sikit dari google.. namun tetap confuse..

Tambahan :

Minyak diukur pada dua suhu iaitu 40 darjah celcius dan 100 darjah celcius..

Minyak 20w50 bermaksud pada suhu 40 darjah celcius, kelikatannya tidak kurang daripada minyak yang rate kelikatan dia 50 dan pada suhu 100 tidak melebihi  minyak kelikatan yang rate kelikatan 50..

2. Tukar minyak enjin kereta anda pada 5000KM atau 3 bulan sekali yang mana dulu sebab selepas waktu itu sifat minyak itu sudah bertukar dan akan makan enjin..

Minyak yang memopunyai nisbak kelikatan yang besar contoh 15-50 adalah lebih mudah rosak berbaning 20-50 atau 20-40

Kalau pengeluar cadangkan dua kategori minyak 20-40 atau 20-50... pakailah 20-50 kalau selalu long distance..

API SF- APISG leh tahan lama sebab ada material zinc yang banyak berbanding API SL dan SM..
Zinc ini berfungsi sebagai pelindung simpanan kepada enjin apabila minyak itam melalui kegagalan akibta poroses kimia disebabkan lama tak tukar..

namun jumlah Zinc yang tinggi merosakkan catalytic converter...
Author: assaffah    Time: 4-5-2011 09:03 PM
Dah 4 tahun takde org nak tlg jawab pon..

aku dah 4 tahun masih confuse.... tapi dah belajar siki ...
cmf_peace Post at 4-5-2011 20:55



    Dah 4 tahun berlalu...
Author: ajis_kg    Time: 4-5-2011 11:50 PM
Dah 4 tahun berlalu...
assaffah Post at 4-5-2011 21:03



   

fuhyohhhh.. mase nih keje kat KL tonggang motor  lame betul!
Author: Alt-F4    Time: 5-5-2011 05:28 AM
byk yang salah nih.. sat aku perbetul satu persatu..
Author: Alt-F4    Time: 5-5-2011 05:48 AM
Post Last Edit by Alt-F4 at 5-5-2011 05:56

Berbalik kepada Minyak Enjin,

1.
   Sefahaman aku SAE itu ialah kepekatan minyak. Dimana SAE xW-x (cth20w-50, 0W-30)- bermakna mintyak itu multigred manakala SAE x (cth 40)ialah minyak single gred. Minyak Multigred berupaya merubahkelikatannya sendiri bergantung pada suhu manakala minyak single gredkelikatannya adalah kekal pada sebarang suhu. (Betul / Salah) kurang tepat..

SAE tu bukan kelikatan.. SAE so society automotif engineers, mcm satu badan la yg menetapkan kelikatan myk enjin... kelikatan tu adalah number yg belakang.. contoh 10w/40 = 40 tu adalah kelikatan..


2.    Enjin memerlukan Minyak Yang Berkelikatan Rendah (Cair) ketika enjinsejuk manakala ketika enjin panas enjin memerlukan minyak yang lebihtebal untuk melindungi enjin daripada geseran. Ini kerana ketika enjinsejuk, minyak yang cair akan memudahkan ianya menyelaputi enjin lebihcepat, manakala ketika enjin panas minyak yang tebal dapat melindungienjin dari geseran dengan lebih baik. (Betul/Salah) betul..




3.    Petunjuk nombor xW menunjukkan kepekatan minyak ketika sejukmanakala no selepasnya menujukkan kepekatan minyak ketika enjin panas. (Betul/Salah) kurang tepat..


contoh 20W/40 = bermaksud myk enjin tersebut dpt kekal cair pd suhu -20 celcius.. dan 40 tu adalah kelikatan myk enjin. jika lebih drpd -20 darjah celcius.. myk tersebut akan menjadi beku. tak jadi myk dah.. jadi keju.. hehe


4.    Ini bermakna pada suhu bilik, minyak 0W-40 lebih cair daripadaminyak 20W-40, manakala pada suhu 100 darjah celcisu kedua duanya samapekat. (Betul / Salah) salah..


ketika suhu bilik.. kelikatan myk enjin 0W/40 dan 20W/40 adalah sama..  

5.     Padasuhu bilik, minyak 20W-40 sama cair dengan minyak 20W-50 manakala padasuhu 100 darjah celcius minyak 20W-50 lebih pekat  (Betul / Salah) betul..

6.    Kita buleh membuat kesimpulan asas dengan menyatakan lebih rendah noSAE- didepan lebih baik ianya melindungi enjin ketika waktu sejuk,manakala lebih tinggi no SAE di belakang lebih baik ianya melindungienjin yang panas. (Betul /Salah) salah


number dihadapan hanya kemampuan utk myk enjin itu menten dlm bentuk cecair sebelum ia menjadi beku.. so takde kaitan dengan yg mana lebih baik melindungi enjin. begitu juga number belakang yg menunjukkan kelikatan pd myk enjin.



7.   Setiap Enjin designnya adalah berbeza, oleh itu tak semua enjinmempunyai suhu panas yang sama. Justeru ada kereta yang hanyamemerlukan no SAE belakang hanya setakat 30 sahaja sebab enjin itumemang sejuk.(Betul / Salah) kurang tepat


no sae belakang adalah menunjukkan kelikatan.. ini bermakna kelikatan yg berbeza ini berfungsi untuk menampung keperluan enjin yg berbeza.. tiada kaitan dengan suhu sejuk atas panas..


8.   Minyak yang cair ketika sejuk sesuai untuk digunakan oleh kereta barukeluar kilang sebagai contoh MyVI gelpren aku sebab komponennya masihketat oleh itu minyak 0W atau 5W adalah sesuai. (Betul / Salah) salah


W = bermaksud winter.. dimesia takde winter.. so number sebelum W boleh diabaikan.

9.    Perodua mencadangkan guna Minyak Petronas 5W-30 untuk MyVi sebab sebenarnya Petronas takde minyak 0W.                    (Betul/ Salah) salah


sebab petronas tahu kat mesia tak pernah turun dan takkan turun salji.


10.    Minyak 0W tak sesuai digunakan di Malaysia sebab sini bukan Negara Salji kalau guna pun buang duit sahaja (Betul/Salah) salah


sila rujuk maksud W tadi..



11.   Minyak yang cair ketika sejuk tak sesuai untuk kereta yang dahlonggar enjinnya contohnya SAGA buruk aku sebab buang duit sahaja beli (Betul/Salah) taktau nak tanda mana..

myk yg kurang kelikatan tidak sesuai utk enjin yg berusia.. contoh ?W/30 atau ?W/40.. tiada kaitan ketika sejuk atau panas.


12.   Oleh kerana Proton pada tahun 1992 mencadangkan aku menggunakanminyak 20W-50, ini bermakna enjin ini adalah panas dan tak bolehgunakan minyak 20W-40, 15W-30, 10W-30 (Betul / salah) kurang tepat


boleh guna.. cuma kurang sesuai sahaja.



13.   Pada tahun 2007 dengan teknologi minyak pelincir yang berkembangPetronas telah mengeluarkan minyak 15W-50. Ini bermakna walaupun Protoncadangkan aku guna 20W-50, aku buleh option ke 15W-50 sebab minyak15W-50 lebih cair ketika pagi dan melindungi enjin ketika coldstartdengan lebih baik, manakala ketika panas kelikatan tetap sama maintaindengan 20W-50
(Betul / Salah) salah.


di malaysia.. number sebelum W boleh diabaikan.. 20W means -20 darjah celcius.. dan 15W = -15 darjah celcius..
Author: Alt-F4    Time: 5-5-2011 06:05 AM
Post Last Edit by Alt-F4 at 5-5-2011 06:06

minyak 20w50 bermaksud pada suhu 40 darjah celcius, kelikatannya tidak kurang daripada minyak yang rate kelikatan dia 50 dan pada suhu 100 tidak melebihi  minyak kelikatan yang rate kelikatan 50.. betul la kot..

2. Tukar minyak enjin kereta anda pada 5000KM atau 3 bulan sekali yang mana dulu sebab selepas waktu itu sifat minyak itu sudah bertukar dan akan makan enjin..


istilah kurang sesuai.. myk enjin tak makan enjin.. myk enjin yg lambat ditukar mengakibatkan geseran melampau.. so part2 wear and tear lebih cepat haus berbanding enjin yg sentiasa ikut schedule tukaran myk enjin..



Minyak yang mempunyai nisbak kelikatan yang besar contoh 15-50 adalah lebih mudah rosak berbaning 20-50 atau 20-40


salah.. ketiga2 minyak enjin tersebut adalah sama.. tiada mana yg lebih mudah atau susah rosak..


Kalau pengeluar cadangkan dua kategori minyak 20-40 atau 20-50... pakailah 20-50 kalau selalu long distance..


kurang tepat.. kelikatan myk bergantung kepada keadaan enjin.. jika enjin baru.. tiada masalah utk menggunakan myk enjin yg kurang kelikatan berbanding enjin yg sudah berusia..

tapi absolutely takde kena mengena dengan long distance atau short distance.. semua myk boleh digunakan utk long atau short distance.

API SF- APISG leh tahan lama sebab ada material zinc yang banyak berbanding API SL dan SM..
Zinc ini berfungsi sebagai pelindung simpanan kepada enjin apabila minyak itam melalui kegagalan akibta poroses kimia disebabkan lama tak tukar..


ni aku kurang pasti..

namun jumlah Zinc yang tinggi merosakkan catalytic converter...


catalytic converter takde kena mengena dengan myk enjin..
Author: Alt-F4    Time: 5-5-2011 06:10 AM
myk enjin ni sebenarnya simple je.. takde la serumit mcm soklan2 di atas..

aku bermaksud utk skop iklim di mesia..

W means winter.. so number sebelum W tu mmg kita ignore.. takde guna di malaysia.. apa yg perlu tgk adalah kelikatan myk enjin..

jika enjin sudah berusia 7 tahun dan lebih.. guna myk enjin yg agak likat.. utk menampung ruang2 kosong antara part2 enjin yg bergerak.. contoh.. ?W/50

jika enjin baru.. boleh gunakan myk enjin yg kurang likat.. atau kurang tebal.. kerana komponen enjin still fit dan ketat elok aje.. contoh ?W/30

jika enjin antara kedua2 masa itu.. boleh gunakan myk enjin ni.. ?W/40
Author: nazurah    Time: 5-5-2011 09:08 AM
persoalan 4 tahun sudah terjawab?

dah bertahun aku drive...tp pernah fikir pun pasal minyak enjin. jahil sungguh...
tengok enjin pun aku seram...tp jiran aku sblh rumah, rajin wife dia check minyak enjin segala... aku check mileage meter aje
Author: al-asil    Time: 5-5-2011 09:40 AM
jika enjin sudah berusia 7 tahun dan lebih.. guna myk enjin yg agak likat.. utk menampung ruang2 kosong antara part2 enjin yg bergerak.. contoh.. ?W/50

jika enjin baru.. boleh gunakan myk enjin yg kurang likat.. atau kurang tebal.. kerana komponen enjin still fit dan ketat elok aje.. contoh ?W/30

jika enjin antara kedua2 masa itu.. boleh gunakan myk enjin ni.. ?W/40...
Alt-F4 Post at 5-5-2011 06:10


maknanya lagi besar nombor tu lagi kurang tebal la ye

sebelum ni aku ingatkan lagi besar nombor lagi tebal minyak tu..
Author: orangdalam    Time: 5-5-2011 10:08 AM
den pakai ikut pomen kato.."ini bland manyak baguih maa"...den pun.."aaa..ok lor"
Author: c===8    Time: 5-5-2011 11:34 AM
ya betol, ikut kata pomen yg bertauliah, mereka lagi arif
Author: dune1989    Time: 5-5-2011 12:21 PM
den pakai ikut pomen kato.."ini bland manyak baguih maa"...den pun.."aaa..ok lor"
orangdalam Post at 5-5-2011 10:08 AM


awat ang tak guna org dalam?
Author: orangdalam    Time: 5-5-2011 12:24 PM
awat ang tak guna org dalam?
dune1989 Post at 5-5-2011 12:21


den ambik maso 15 jam nak paham..alahhhh bahso pasar yo..ni bukan dewan bahso..puihhhh!
Author: dune1989    Time: 5-5-2011 12:30 PM
den ambik maso 15 jam nak paham..alahhhh bahso pasar yo..ni bukan dewan bahso..puihhhh!
orangdalam Post at 5-5-2011 12:24 PM


ahaha...den lagi tak paham apa ekau cakap nih ehehe
Author: orangdalam    Time: 5-5-2011 12:32 PM
lupakan yo la..
Author: Alt-F4    Time: 6-5-2011 02:17 AM
maknanya lagi besar nombor tu lagi kurang tebal la ye

sebelum ni aku ingatkan lagi besar n ...
al-asil Post at 5-5-2011 09:40



   cuba baca pelan2 reply aku tu.. aku rasa terbalik pemahaman yg baru tu.. pemahaman yg lama ang tu betul dah..
Author: Alt-F4    Time: 6-5-2011 02:23 AM
persoalan 4 tahun sudah terjawab?

dah bertahun aku drive...tp pernah fikir pun pasal minyak enjin ...
nazurah Post at 5-5-2011 09:08



   kira okey le tu.. tgk milage jugak.. wife aku apa pun tak tgk..
Author: im_cyclist    Time: 6-5-2011 11:26 PM
sy suke org yg suke study akn ssuatu pekare tu dgn serius.
manfaat utk diri sndiri dan juga utk org lain.
Author: mrsakit    Time: 7-5-2011 07:54 AM
jwpn with redfont yg superb...
aku anggap mcm perbezaan mcm berjalan kaki dlm selut vs jalan kaki dlm air...so dlm situasi mana yg kaki leh cepat angkat
Author: arm_run    Time: 7-5-2011 09:16 AM
nak tumpang tanya skit kat otai2 yang arif.. contoh camni la

dulu kete saga BLM org tua aku pakai 20w-50, pastu aku tukarkan pakai 10w-40 pasal tgk membe pakai satria neo ok je pakai..pastu aku perasan temp meter tu cepat naik..jalan x sampai sekilo pun da separuh meter temp..kalo dulu 2-3km baru sampai separuh..pastu bahang dari enjin tu aku rasa macam panas sikit dari dulu..pakai dalam sebulan pastu enjin overheat..

pastu kete aku mazda 1.5 turbo, sebelum ni pakai 20w-50, pastu lepas buat general overhaul, pomen suruh pakai minyak petronas syntium 5000 0w-40, kalo dulu meter temp suku je naik..tapi skang naik skit dari dulu da nak dekat setengah..

berdasarkan ape yang terjadi kat atas..
jadi apekah minyak Hitam yang dipakai mempengaruhi kenaikan/turunya suhu enjin..
Author: takumi86    Time: 7-5-2011 12:39 PM
aku nak gi servis keter ni, tapi minyak pakai bardhal fully syn ngan oil filter jer laa..
Author: Alt-F4    Time: 8-5-2011 03:56 AM
mengikut pengetahuan aku yg cetek dan tak seberapa digandingkan pulak pengalaman memandu kereta kancil 660cc dan moto pasola..


jika hendak mengaitkan engine temp dengan engine oil.. tersangatlah kecil.. begitu juga percentage utk enjin menjadi overheat akibat myk enjin juga bg aku hampir mustahil.. jika semua sistem cooling dlm keadaan baik.




contoh saga blm.. mmg sepatutnya pakai minyak enjin ?W/40 kerana engine still baru.. kalo pakai myk enjin ?W/50.. enjin menjadi berat..


so sgt sukar sebenarnya jika overheat nak dikaitkan dengan myk enjin.. perumpamaan senang.. naik moto lupa taruk myk rantai.. tetiba moto terbakar.. motor terbakar pasai lupa taruk myk rantai.. camtu la peratusan dia..


so bg kes saga blm.. bg aku jika masalah wiring.. maybe sistem penyejukan atau cooling sistem ada masalah.. mungkin kebetulan ang baru je tukar myk enjin dan masalah tu terjadi.




bab mazda pulak.. selalunya bila myk enjin yg lama dan tidak ditukar.. bahan2 additif seperti friction.. cooling agent akan hilang akibat penggunaan yg berpanjangan.. so utk masalah tu.. tukar je myk enjin yg baru.. insyaallah okey.




sebenarnya tu adalah indikator yg mudah utk memberi tahu kepada pemandu utk menukar myk enjin.




Welcome to CARI Infonet (https://mforum1.cari.com.my/) Powered by Discuz! X3.4