CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123456Next
Return Post new threads
Show: 21141|Reply: 140

Golongan Anti-Hadith Siapa boleh tolong jawabkan?

[Copy link]

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-2-2009 12:54 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Disini ada keterangan-keterangan seseorang yang anti hadith merujuk kepada pengumpulan hadith-hadith itu sendiri. Sesiapa ada masa silalahkan menyanggah keterangan berkenaan dan bentangkan jawapan anda dalam forum ini.  Semoga ALLAH merahmati usaha kita semua.

Sila lihat video:
http://www.youtube.com/watch?v=ZtlZGyQebwY
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-2-2009 07:55 AM |All posts
keterangan:

Quran ayat 5:65-66
"If only the people of the scripture believe and lead a righteous life, we will then remit their sins, and admit them into the Garden of Bliss. If only they would uphold the Torah and the Gospel and what is sent down to them herein (Quran) from their Lord, they will be showered with blessings from above them and from beneath their feet. Some of them are righteous but many of them are evil doers". (no mention of Mishnah, Gemarrah, Hadith,Sunna or Trinity here.Only Torah, Gospel, Al Quran)

Prophet Muhammad forbids the writing of hadiths. Ibn Saeed Al-Khudry reported that the messenger of God had said, "Do not write anything from me except Quran. Anyone who wrote anything other than the Quran shall erase it. The following historical incident happened about 30 years after the death of porphet Muhammad and shows that the prophet never canceled his order not to write anything but the Quran. From Ibn Hanbal:Zaid Ibn Thabit (the Prophet's closest revelation writer) visited  the Khalifa Muawiyah (more than 30 years after prophet's death) and told him a story about the prophet. Muawiyah liked the story and ordered someone to write it down. But Zayd said. "The messenger of GOd ordered us never to write anything of his hadith". The famous book, "Ulum Al-Hadith" by Ibn Al-Salah, reports a hadith by Abu Hurayrain which Abu Hurayra said. the Messenger of God came out to us while we were writing his hadiths and said; "What are you writing?" We said, "Hadiths that we hear from you, Messenger of God". He said, " A book other than the book of God?!" We said, "Should we talk about you?" He said, "Talk about me, that would be fine, but those who lie will go to hell" Abu Hurayra said, we collected what we wrote of hadiths and burned them in fire. In the famous book, "Taqyeed Al-Ilm", Abu Hurayra said,"The messenger of God was informed that some people are writing his hadiths. He took to the pulpit of the mosque and said, "What are these books that I heard you wrote? I am just a human being. Anyone who has any of these writings should bring it here". Abu Hurayra said, "We collected all these and burned them in fire." Again in the book "Taqyeed Al-Ilm" Abu Saeed Al-Khudry said, "I asked the messenger of God permission to write his hadiths, but he refused to give me permission.
Reply

Props Report

Legenderer

www.sardin.co.nr

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Post on 2-2-2009 10:25 AM |All posts
aku bukan pakar........ tapi berminat nak dalami ilmu......

tapi aku tgk hadis ada yg sahih & palsu....... camne nak kenal pasti yg palsu & yg sahih?

adakah hanya rujuk al-quran tu dikatakan anti hadis?
GST baik utk Rakyat | PKR partai MUNAFIK
I stand with Khalid Ibrahim
justice for papa KETUM only
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 2-2-2009 03:36 PM |All posts

Balas #2 kalalah007\ catat

tumpang tanye.....yer....

..tulisan tentang tidak boleh menulis hadis juga adalah satu hadis.....camane?
LA ILA HA ILLALLAH
MUHAMMADUR ROSULULLAH
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 2-2-2009 05:30 PM |All posts
Originally posted by kalalah007 at 2-2-2009 07:55 AM
Ibn Saeed Al-Khudry reported that the messenger of God had said, "Donot write anything from me except Quran. Anyone who wrote anythingother than the Quran shall erase it.



geng anti hadith tu penuh dengan tipu daya untuk mengelirukan. Depa belajaq hadith tanpa melihat pada syarahnya, dan pandai2 nak terjemah hadith itu ikut acuan depa. Depa guna hadith untuk sokong pegangan anti hadith mereka, tidakkah OXY MORON namanya? Kononnya intellectual..

Hadith riwayat Imam Muslim yang penuh macam ni:

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/042.smt.html

Book 042, Number 7147:
Abu Sa'id Khudri reported that Allah's Messenger (may peace be uponhim) said: Do not take down anything from me, and he who took downanything from me except the Qur'an, he should efface that and narratefrom me, for there is no harm in it and he who attributed any falsehoodto me-and Hammam said: I think he also said:" deliberately" -he shouldin fact find his abode in the Hell-Fire.
Terjemahan Melayu:
Janganlah kamu tulis (catat) apa-apa dari aku. Dan barangsiapa yang telah menulis (mencatat) dari aku selain al-Quran, hendaklah dia menghapuskannya. Dan sampaikanlah (hadis) dari aku, tidak ada kesalahan di dalam melakukan itu. Dan barangsiapa yang berdusta terhadap aku dengan sengaja, maka dia akan menemui tempatnya di dalam api neraka.

Apa yang dimaksudkan oleh Nabi saw dalam hadith riwayat Ibn Saeed Al Khudry itu adalah Nabi melarang para sahabat dari menulis hadith dengan tujuan disebarluaskan dalam bentuk tulisan kerana dengan kekurangan resource ketika itu, jika tiada pembezaan yang jelas antara keduanya, pasti akan menyebabkan kekeliruan dan percampuran antara quran dan hadith.

Mustahil Nabi melarang penyampaian hadith, kerana baginda saw juga pernah berkata "Sampaikan dariku walau sepotong ayat.", Baginda menggalakkan para sahabatNya menyampaikan ajarannya, jika tidak masakan agama Islam dapat berkembang ke merata pelusuk rantau tanah Arab, cuba fikirkan tengok!! Nabi suruh sampaikan hadith tapi guna cara verbal, bukan guna tulisan, dan larangan itu bukanlah larangan yang absolute kerana ada hadith2 lain yang merakamkan Nabi menyuruh sahabat menulis hadithnya.

Jadi para sahabatpun mengikut suruhan Nabi itu dan menulis hadith pada lembaran berbeza dari Al Quran untuk tujuan rujukan mereka sahaja, dan tidak menyebarluaskan tulisan2 hadith sepertimana mereka menyebarkan tulisan-tulisan al quran.. Ini tidak bermakna mereka dilarang menyebarluaskan hadith, cuma mereka melakukannya lebih dengan secara verbal atau kata-kata.

Walaupun pada mulanya hadith tidak disebarluaskan dalam bentuk tulisan, maka setelah beberapa lama Al Quran dibukukan, dijilidkan dan disempurnakan dalam bentuk tulisan dan ramai pakar2 pengkaji quran memahirkan diri mereka dalam ilmu-ilmu penghafalan, kupasan dan tafsiran, kajian gaya bahasa seperti nahu dan sorof dsbgnya (sehingga 200 tahun!), barulah mula kegiatan pembukuan hadith bermula untuk tujuan penyebarluasan, kerana ianya juga adalah salah satu sumber hukum ugama yang penting yang perlu dikekalkan dalam bentuk manuskrip.

Ulama di zaman terkemudian membuat ijtihad bahawa ketika itu sudah ada pembahagian yang jelas antara yang mana Al Quran dan yang mana al Hadith, maka pembukuan itu pun diteruskan. Sehingga kini, kita boleh mengenal dengan mudah yang mana hadith Nabi dan yang mana Al Quran, tidak ada sebarang keraguan atau kekeliruan, hatta di kalangan golongan anti-hadith sendiri!!

[ Last edited by  always_typo at 2-2-2009 05:57 PM ]
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 2-2-2009 08:22 PM |All posts
Salaam,

Jika baginda nabi mengarahkan agar disampaikan selain Al Quran maka nabi akan melanggar akur janjinya kepada Allah;

AQ 6:19. Katakanlah (Muhammad), " Perkara apakah yang paling besar dalam kesaksian?" Katakanlah, "Allah adalah saksi antara aku dan kamu, dan al-Qur'an ini diwahyukan kepadaku supaya aku memberi amaran kepada kamu dengannya, dan sesiapa ia sampai. Adakah kamu benar-benar mempersaksikan bahawa ada tuhan-tuhan lain selain Allah?" Katakanlah, "Aku tidak mempersaksikan." Katakanlah, "Dia hanyalah Tuhan Yang Satu, dan aku berlepas diri daripada apa yang kamumenyekutukan."

Baginda Nabi Muhammad angkat sumpah/akur janji dan disaksikan oleh Allah bahwa baginda hanya menyampaikan Al Quran satu-satunya dalam penyampaian dakwahnya tiada yang selainnya. Kalau baginda dah bersumpah hanya menyampaikan Al Quran satu-satunya dan dalam masa yang sama baginda menyampaikan yang disebut Hadis/Sunnah maka baginda telah melanggar akur janjinya dan saya tidak percaya sama sekali baginda Nabi akan berbuat demikian melainkan ada orang lainlah yang mendakwa bahwa baginda menyampaikan selain dari Al Quran.

Terjemahan Melayu:
Janganlah kamu tulis (catat) apa-apa dari aku. Dan barangsiapa yang telah menulis (mencatat) dari aku selain al-Quran, hendaklah dia menghapuskannya. Dan sampaikanlah (hadis) dari aku, tidak ada kesalahan di dalam melakukan itu. Dan barangsiapa yang berdusta terhadap aku dengan sengaja, maka dia akan menemui tempatnya di dalam api neraka.


Seandainya benar pesanan diatas keluar dari mulut baginda nabi (sabda baginda), maka yang dimaksudkan itu adalah Al Quran itu sendiri yang perlu disampaikan kepada kepada masyarakat bersesuaian dengan ayat Allah diatas (6:19) iaitu baginda bersaksi bahwa menyampaikan Al Quran sahaja. Kalau lain dari Al Quran maka akan bercanggah pula kesaksiannya. Lagipun dalam yang dikatakan hadis nabi diatas perkataan "hadis" diletak dalam kurungan, ini bererti teks asal tiada perkataan tersebut. Kalau kita abaikan perkataan hadis itu maka yang dimaksudkan oleh baginda adalah Al Quran itu sendiri yang perlu disampaikan kesinambungan dari perkataan/ayat sebelumnya.

Memandangkan tugas baginda adalah menyampaikan Al Quran, maka sebab itulah seluruh  pelusuk rantau tanah Arab menerima islam kalau baginda nabi tidak menjalankan tugas itu maka baginda akan melanggar akur janjinya dan penyebaran Al Quran (dakwah) baginda tentulah dibantu oleh para sahabat.

Permasalahan penulis/penghafal Al Quran dan yang dikatakan Hadis Nabi adalah apabila setiap kali baginda bersabda perlukah para sahabat bertanya cth: " Wahai nabi Allah... apakah yang nabi sampaikan ini Al Qurankah/wahyukah atau hadis? atau baginda sendiri bersabda " Ini adalah Al Quran/wahyu maka catitlah/hafallah dan inilah pula adalaha dariku sendiri (hadisku) tak perlu tulis tapi hafallah (sebab merujuk kat atas baginda larang tulis hadisnya). Adakah perlu begitu ?

Mohon dijelaskan... terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 3-2-2009 11:44 AM |All posts
Originally posted by anakmacho at 2-2-2009 08:22 PM
Lagipun dalam yang dikatakan hadis nabi diatas perkataan "hadis"diletak dalam kurungan, ini bererti teks asal tiada perkataan tersebut.Kalau kita abaikan perkataan hadis itu maka yang dimaksudkan olehbaginda adalah Al Quran itu sendiri yang perlu disampaikankesinambungan dari perkataan/ayat sebelumnya.


Cuma nak ulas part ni.

Janganlah tuan fobia mcm golongan anti hadith kalau tengok terjemahan yang ada kurungan dan dengan cepat sangat mengatakan ianya bukan teks asal dan ditambah-tambah. Hormatilah kejujuran dan ilmu penterjemah.

Orang yang berilmu dalam bidang penterjemahan hadith yang menterjemahkan kata-kata itu dari perkataan asal Arabnya menambahkan perkataan sebegitu dengan tujuan supaya orang yang membacanya menjadi jelas apa yang dimaksudkan oleh context asal kalimah tersebut dan tidak membuat kesilapan membaca terjemahan dengan maksud yang salah. Jangan dok kira nak buat "word by word" translation sahaja, perlu ingat dalam banyak kes "The whole is greater than the sum of its parts" .

Banyak ilmu-ilmu lain seperti nota2 kaki, syarahan, ulasan dari pakar2   dan lain-lain maklumat tentang manuskrip itu akan diabaikan jika sesuatu manuskrip, tak kiralah hadith ka, quran ka malah karya shakespeare  sekalipun diterjemah secara "word by word". Kalau nak terjemah sendiri terutama dengan tujuan nak challenge terjemahan orang lain,  kenalah dalami dan mahirkan diri dengan ilmu-ilmu sampingan yang berkaitan dan tingkatkan reputasi kita sebagai penterjemah dahulu. Itu syarat dan disiplin intelektual yang perlu ada dalam mana-mana pengkaji yang berdisiplin dengan disiplin ilmu dan ikhlas mahu menyumbang fikiran.

Kalau malas nak pelajari ilmu-ilmu tersebut, berendah dirilah dan berpuashatilah dengan terjemahan orang lain yang lebih widely accepted dan lebih berilmu.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 3-2-2009 12:16 PM |All posts

Balas #7 always_typo\ catat

Salaam,

Maknanya perkataan dalam kurungan pendapat manusia atau orang lainlah kan... tidak terdapat pada teks asal.... ini bukan soal hormat atau tidak.... soalnya mengapa perlu ditambah sebab empunya diri pun tidak menyebutnya, adakah tidak jelas empunya diri berkata.... pendapat manusia sesama manusia tidak wajib diikuti kerana terdedah kepada sabotaj apatah lagi berkepentingan.....

Kalau malas nak pelajari ilmu-ilmu tersebut, berendah dirilah dan berpuashatilah dengan terjemahan orang lain yang lebih widely accepted dan lebih berilmu.


Firman Allah dalam Al Quran sebaliknya pula;

AQ 17:36. Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dan hati - semua itu ditanya.

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 3-2-2009 12:22 PM |All posts
Originally posted by anakmacho at 2-2-2009 08:22 PM
Permasalahan penulis/penghafal Al Quran dan yang dikatakan Hadis Nabiadalah apabila setiap kali baginda bersabda perlukah para sahabatbertanya cth: " Wahai nabi Allah... apakah yang nabi sampaikan ini AlQurankah/wahyukah atau hadis? atau baginda sendiri bersabda " Iniadalah Al Quran/wahyu maka catitlah/hafallah dan inilah pula adalahadariku sendiri (hadisku) tak perlu tulis tapi hafallah (sebab merujukkat atas baginda larang tulis hadisnya). Adakah perlu begitu ?


Tidaklah saya ketahui akan kisah yang sebenarnya kerana saya tidak berada di sana.

Akan tetapi kalau anda mempercayai cerita-cerita dari orang yang hidup di zaman tersebut, penurunan ayat-ayat al quran ada tanda-tandanya yang tertentu - seperti muka Nabi berubah, peluh memercik, dan sebagainya. Mungkin ada ketika Nabi memberitahu - "ini wahyu Allah!" dsbgnya. Tuan boleh merujuk kepada buku-buku ugama yang menceritakan tentang cara-cara penurunan Al Quran utk belajar lebih jelas tentangnya.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 3-2-2009 12:34 PM |All posts

Balas #9 always_typo\ catat

Salaam,

Anda berkata "mungkin" kerana anda sendiri tidak pasti, bagaimana anda mahu menyakini orang lain sedangkan dalam masa yang sama anda tidak yakin....?

Bagaimana kalau wahyu turun pada waktu malam dan tiada sesiapa yang melihat tanda2 tersebut (perubahan wajah baginda) dan pada keesokkan harinya naginda hendak menyampaikan kepada para sahabat perlukah baginda barkata, seperti yang saya maksudkan pada post yang lalu?
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 3-2-2009 05:39 PM |All posts

Reply #10 anakmacho's post

"Mungkin" itu memang bermaksud saya tak pasti tetapi ianya tidak bermaksud saya tidak yakin.

Bagi saya, tidak pasti dan tidak yakin itu dua perkara yang berbeza.

Saya tidak pasti kerana saya tidak ada tahu cara atau metodologi yang sebenar  yang digunakan oleh para sahabat untuk membezakan al quran dengan hadith ketika mereka menerimanya dari rasul saw.

Tapi saya yakin mereka ada cara tersendiri untuk membezakannya.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 3-2-2009 06:37 PM |All posts

Balas #11 always_typo\ catat

Salaam,

Lebih baik direnungi friman Allah ini;

AQ 17:36. Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dan hati - semua itu ditanya.

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 4-2-2009 08:13 AM |All posts

Reply #12 anakmacho's post

Ya benar.

Jangan pula lupa:

"Fas alu Ahlaz Zikri in kuntum la ta'lamun"  Andai kamu tidak tahu, tidak faham atau tak yakin, bertanyalah kepada orang yang ahli.

AQ 21:7 dan 16:43

Wallahua'lam.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 4-2-2009 08:57 AM |All posts

Balas #13 always_typo\ catat

Salaam,

Ya benar.

Kesinambungan ayat 17:36.... apabila membaca dan masih tidak faham apa yang dibaca (macam mana mahu faham kalau belum baca atau belajar) maka bertanyalah kepada beberapa orang yang lebih tahu, bukan seorang saja.... dan ikut yang terbaik dari pendapat tersebut;

AQ 39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Terjemahan surah 21:7 dan 16:43

21:7. Dan Kami tidak mengutus seseorang sebelum kamu, melainkan lelaki-lelaki yang kepada mereka Kami mewahyukan; tanyalah ahli Zikir (Peringatan) jika kamu tidak mengetahui,

AQ 16:43. Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan lelaki-lelaki yang kepada mereka Kami mewahyukan. Tanyalah ahli Zikir (Peringatan) jika kamu tidak mengetahui.

Siapakah ahli peringatan itu.... Lu fikirlah sendiri.....

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 4-2-2009 10:17 AM |All posts
salam

cuba pula belek ayat ini:
56:81. Apa, adakah kamu menganggap hadis ini rendah?

mungkin hanya jauhari kenal manikam
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 4-2-2009 10:39 AM |All posts

Balas #15 orangbesi\ catat

Salaam,

Apa kata lihat kesinambungan ayat tersebut dan apa yang dimaksudkan perkataan "hadis" itu.

56:77. Sesungguhnya ia adalah sebuah al-Qur'an yang mulia,
56:78. Dalam Kitab yang tersembunyi,
56:79. Tiada yang menyentuhnya kecuali orang-orang yang dibersihkan,
56:80. Satu penurunan daripada Pemelihara semua alam.
56:81. Apa, adakah kamu menganggap hadis ini rendah?

Dan lagi;

AQ 4:87. Allah, tidak ada tuhan melainkan Dia. Dia pasti akan mengumpulkan kamu pada Hari Kiamat, yang tidak ada keraguan padanya. Dan siapakah yang lebih benar hadisnya daripada Allah?

AQ 7:185. Tidakkah mereka merenungkan dominion langit dan bumi, dan apa sahaja yang Allah cipta, dan boleh jadi tempoh mereka sudah dekat? Maka dengan hadis apakah yang mereka, sesudah ini, akan mempercayai?

AQ 12:111. Sesungguhnya dalam cerita-cerita mereka adalah pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai minda; ia bukanlah hadis yang diada-adakan, tetapi satu pengesahan bagi apa yang sebelumnya, dan penjelasan bagi segala sesuatu, dan petunjuk, dan pengasihan, bagi kaum yang mempercayai.

AQ 39:23. Allah menurunkan hadis yang paling baik sebagai sebuah Kitab, yang serupa (mutasyabihat) dalam pengulangannya, dengannya digentarkan kulit orang-orang yang takut kepada Pemelihara mereka; kemudian kulit mereka dan hati mereka menjadi lembut pada mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengannya Dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki; dan sesiapa yang Allah menyesatkan, maka tidak ada baginya yang memberi petunjuk.

AQ 45:6. Ini adalah ayat-ayat Allah yang Kami membacakan kamu dengan benar; maka dengan hadis apakah, sesudah Allah dan ayat-ayat-Nya, yang mereka akan mempercayai?

AQ 77:50. Maka dengan hadis apakah sesudah ini yang mereka akan mempercayai?

Ayat-ayat diatas adalah firman Allah dan pertanyaan langsung dari Allah, apakah jawapan kita bagi soalan-soalan Allah tersebut?

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 4-2-2009 10:04 PM |All posts

Reply #16 anakmacho's post

anakmacho,

Saya ingin bertanya beberapa soalan:

1) Di manakah dalil dalam al quran yang membenarkan anda menterjemah ayat-ayat dalam al quran ke dalam bahasa Melayu?

2) Di manakah dalil dalam quran yang membenarkan anda memberinombor-nombor seperti 17:36, 57:77dsbgnya untuk menggantikan ayat 2al quran yang mulia itu ?

3) Di manakah dalil dalam al quran yang membenarkan anda menyertakan ulasan-ulasan atau "hadith-hadith" tuan untuk menerangkan ayat-ayat al quran yang tuan petik? Adakah anda tidak yakin dengan ayat2 Quran sebagai hujjah anda sehinggaanda perlu menambahkan "hadith-hadith" anda dalam posting2 di sini? Sedangkan Nabis.a.w selaku penerima primary Al Quran pun anda kata tak ikut "Akur Janji"nya jika menyampaikan atau menambahkan apa-apa yangselain dari Al Quran dalam ajarannya, siapa pula anda yang boleh buat macam tu secara bebas di sini?

Contoh2 "hadith2" tuan itu termasuk:

"Kesinambungan ayat 17:36.... apabila membaca dan masih tidak faham apa yang dibaca (macam mana mahu faham kalau belum baca atau belajar) maka bertanyalah kepada beberapa orang yang lebih tahu, bukan seorang saja.... dan ikut yang terbaik dari pendapat tersebut;"

"Siapakah ahli peringatan itu.... Lu fikirlah sendiri...."

"Apa kata lihat kesinambungan ayat tersebut dan apa yang dimaksudkan perkataan "hadis" itu."

"Ayat-ayat diatas adalah firman Allah dan pertanyaan langsung dari Allah, apakah jawapan kita bagi soalan-soalan Allah tersebut?"
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 4-2-2009 10:57 PM |All posts

Balas #17 always_typo\ catat

Salaam,

Saya mengharapkan perbincangan seperti ini tidak diprovokasi oleh syaitan, hanya kerana kita tidak sependapat.

AQ 7:200. Jika suatu provokasi daripada syaitan memprovokasikan kamu, berlindunglah pada Allah; sesungguhnya Dia Mendengar, Mengetahui.

1) Di manakah dalil dalam al quran yang membenarkan anda menterjemah ayat-ayat dalam al quran ke dalam bahasa Melayu?


Saya tidaklah mempunyai keupaaan untuk menterjemah Al Quran ke dalam bahasa melayu.... tetapi untuk memahami mesej Allah dalam Al Quran saya memerlukan terjemahan ke dalam bahasa melayu. Untuk itu saya tidak terikat kepada hanya sebuah penterjemahan saja..... dan dalil Al Quran perlu disampaikan dalam bahasa sesuatu kaum agar mesej Al Quran dapat difahami adalah;

AQ 41:44. Jika Kami membuatnya sebuah Qur'an dalam bahasa asing, tentu mereka berkata, "Mengapakah ayat-ayatnya tidak dijelaskan? Adakah dalam bahasa asing sedang orangnya berbahasa Arab?" Katakanlah, "Bagi orang-orang yang percaya, ia adalah satu petunjuk, dan satu penyembuhan; tetapi orang-orang yang tidak mempercayai, di dalam telinga mereka ada sumbatan, dan bagi mereka, ia adalah satu kebutaan; mereka itu, mereka dipanggil dari tempat yang jauh."

Dan saya lihat saudara pun menggunakan terjemahan juga malah ambil sebahagian ayat Allah dan terjemahkan ikut suka hati (no. 13).

2) Di manakah dalil dalam quran yang membenarkan anda memberinombor-nombor seperti 17:36, 57:77dsbgnya untuk menggantikan ayat 2al quran yang mulia itu ?


Saya menggunakan nombor-nombor kerana ayat Al Quran pun ada nombor selain ada nama. Dan lagi sekali di no. 13 saudara pun guna nombor. Adakah ini cakap tak serupa bikin? OB guna nombor (15) saudara tak sibuk pun.....

3) Di manakah dalil dalam al quran yang membenarkan anda menyertakan ulasan-ulasan atau "hadith-hadith" tuan untuk menerangkan ayat-ayat al quran yang tuan petik? Adakah anda tidak yakin dengan ayat2 Quran sebagai hujjah anda sehinggaanda perlu menambahkan "hadith-hadith" anda dalam posting2 di sini? Sedangkan Nabis.a.w selaku penerima primary Al Quran pun anda kata tak ikut "Akur Janji"nya jika menyampaikan atau menambahkan apa-apa yangselain dari Al Quran dalam ajarannya, siapa pula anda yang boleh buat macam tu secara bebas di sini?


Sama ada saya yang tidak faham atau saudara yang keliru memahami apa yang ingin saya sampaikan.

"Kesinambungan ayat 17:36.... apabila membaca dan masih tidak faham apa yang dibaca (macam mana mahu faham kalau belum baca atau belajar) maka bertanyalah kepada beberapa orang yang lebih tahu, bukan seorang saja.... dan ikut yang terbaik dari pendapat tersebut;"

"Siapakah ahli peringatan itu.... Lu fikirlah sendiri...."

"Apa kata lihat kesinambungan ayat tersebut dan apa yang dimaksudkan perkataan "hadis" itu."

"Ayat-ayat diatas adalah firman Allah dan pertanyaan langsung dari Allah, apakah jawapan kita bagi soalan-soalan Allah tersebut?"


Respon saya itu adalah kepada saudara OB yang hanya memetik AQ 56:81 dan saya berkata ianya kesinambungan dari ayat sebelumnya. Sila baca semula.

Saudara tidak dapat jawab.... tanya kita balik....

Sama ada kesinambungan atau sebelum tetap merujuk kepada ayat-ayat Al Quran.

Kalau saudara segan nak jawab..... tiada hadis lain selain Al Quran yang merupakan hadis Allah dan rasulNya.

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 6-2-2009 11:27 AM |All posts

Balas #18 anakmacho\ catat

Adik ni baru nak belaja. Boleh pakcik terangkan maksud ayat ini?

"Surely Allah conferred a great favour on the believers when He raised from among them a Messenger to recite to them His signs, and to purify them, and to teach them the Book and Wisdom. For before that they were in manifest error" (Al i'Imran: 164)

~ Allah telah mengutuskan Rasul untuk membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan mereka, serta mengajar mereka Kitab Allah dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

Soalan adik adalah (seperti yang dinyatakan dalam Al Quran):
1. Bagaimana Rasul membacakan mereka ayat2 Allah?
Adik berpendapat bahawa Rasul (Nabi Muhammad) membacakan mereka Al Quran.
2. Bagaimana Rasul membersihkan mereka?
3. Bagaimana Rasul mengajar mereka kitab Allah?
4. Apakah makna hikmah? Bagaimana Rasul mengajar mereka kitab dan juga hikmah didalamnya?

Minta maaf jika adik terlalu banyak bertanya.
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 6-2-2009 02:48 PM |All posts

Balas #18 anakmacho\ catat

ko pegi semayang jumaat x????
LAPAR LA....
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 6-2-2009 07:42 PM |All posts
Originally posted by slug at 6-2-2009 09:54 AM
Sejahtera ke atas pakcik,
Apa pendapat pakcik mengenai hadith seperti Sahih Bukhari and Sahih Muslim? Adakah pakcik menolaknya?


Salaam,

Soalan adik bunyinya cukup mudah dan ringkas namun untuk menjawabnya memerlukan penjelasan yang jela-jela..  Sebelum kita menerima sesuatu tentu kita percaya padanya kan. maka mahu kena percaya dahulu baru boleh menerimanya.

Menurut ajaran Allah dalam Al Quran yang disampaikan oleh baginda nabi kepada kita kitab yang wajib terpercayai hanya ada 4 sahaja ( Zabur, Taurat, Injil dan Quran ) dan hanya satu yang diarahkan kita untuk menjadikan panduan dalam bersyariat iaitu Al Quran, selain dari itu Allah tidak arahkan, maka akan tertolaklah dengan sendirinya.. dan saya turut menolak untuk bersyariat atau mengamalkan dalam syariat.

Sedangkan hanya Al Quran satu-satunya panduan dalam bersyariat kita tidak termampu untuk melaksanakannya inikan pula ditambah dengan kita-kitab lain. Orang yang menulis kitab-kitab dengan begitu banyaknya lalu tidak larat nak mengamalkan semuanya, Allah umpamakan sebagai keldai.

AQ 62:5. Persamaan orang-orang yang dibebankan dengan Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti persamaan seekor keledai yang memikul buku-buku yang tebal. Adalah buruk persamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah. Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.

Apakah kita mahu disamakan oleh Allah kepada orang-orang yang diberi taurat lalu tidak melaksanakan apa yang diarahkan dalam kitab mereka? Dahlah Al Quran tidak mampu kita laksanakan ini kena tambah pula kitab-kitab karangan manusia yang begitu banyaknya.

Oleh kerana tiada arahan Allah untuk mengamalkan selain dari Al Quran maka Pakcik menolak semua kitab2 yang ada dalam mengamalkan syariat.. terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 6-2-2009 07:54 PM |All posts
Originally posted by slug at 6-2-2009 11:27 AM
Adik ni baru nak belaja. Boleh pakcik terangkanmaksud ayat ini?

"Surely Allah conferred a great favour on the believers when He raisedfrom among them a Messenger to recite to them His signs, and to purify them,and to teach them the Book and Wisdom. For before that they were in manifesterror" (Al i'Imran: 164)

~ Allah telah mengutuskan Rasul untuk membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah,membersihkan mereka, serta mengajar mereka Kitab Allah dan Hikmah. Dansesungguhnya mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

Soalan adik adalah (seperti yang dinyatakan dalam Al Quran):
1. Bagaimana Rasul membacakan mereka ayat2 Allah?
Adik berpendapat bahawa Rasul (Nabi Muhammad) membacakan mereka Al Quran.
2. Bagaimana Rasul membersihkan mereka?
3. Bagaimana Rasul mengajar mereka kitab Allah?
4. Apakah makna hikmah? Bagaimana Rasul mengajar mereka kitab dan juga hikmahdidalamnya?

Minta maaf jika adik terlalu banyak bertanya.


Salaam,

1. Pakcik pun berpendapat demikian bahwa baginda membacakan Al Quran.

2. Kalau kita baca diakhir ayat itu
yang berbunyi mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata kita akan faham dengan Al Quranlah baginda membersihkan mereka kerana sebelum Al Quran diturunkan mereka mengamalkan amalan-amalan jahiliyah. Setelah mereka menerima islam dan Al Quran semua amalan-amalan mereka sebelumnya mereka buang. Itulah dimaksudkandibersihkan.

Dalam Al Quran pun Allah ajarkan kepada kita agar kita membersihkan/menyucikan minda kita untuk memahami Al Quran, tanpa kita membersihkan minda kita, selagi itulah mesej-mesej Allah dalam Al Quran kita tidak mampu untuk di fahami kerana syarat itu Allah yang letakkan. Maka apabila syarat Allah itu tidak dipatuhi maka jadilah kita tak akan faham Al Quran selama-lamanya. Hanya tau baca dan mengharapkan pahala sahaja.

3. Disamping baginda sendiri mengamalkan kandungan kitab AlQuran baginda menyampaikan kepada masyarakat di sekelilingnya. tentulah dengan dengan menyampaikan kalau tidak maka baginda tidak menjalankan tugas yangtelah diamanahkan kepadanya.

4. Hikmah bermakna Bijaksana dalam bahasa melayunya. baginda mengajar kitab dan hikmah dengan menyampaikan kepada masyarakat disekelilingnya.. dengan cara apa tidaklah pakcik ketahui kerana pakcik tidak ada pada masa itu dan pakcik tidaklah mahu memandai-mandai seolah-olah tahu dan juga pakcik tidak ambil kisah benda itu sebab tidak akan ditanya kelak diakhirat... yang akan ditanya adalah kandungan Al Quran.


AQ 5:67. Wahai rasul, sampaikanlah apa-apa yang diturunkan kepada kamu daripada Pemelihara kamukerana, jika kamu tidak buat, tidaklah kamu menyampaikan Mesej-Nya. Allah melindungi kamu daripada manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjukkepada kaum yang tidak percaya.

AQ 5:92. Dan taatlah kepada Allah, dan taatlah kepada rasul, dan berhati-hatilah. Jika kamu berpaling,ketahuilah bahawa atas rasul Kami hanyalah untuk menyampaikan yangjelas.

5:99. Adalah hanya atas rasul untuk menyampaikan, dan Allah mengetahui apa yang kamu menampakkan, dan apa yang kamu menyembunyikan.

AQ 64:12. Dan taatlah kepada Allah,dan taatlah kepada rasul; tetapi jika kamu berpaling, hanyalah atas rasul Kami untuk menyampaikan yang jelas.


P/s- Maaf mingkin penjelasan pakcik tidak memuaskan adik.... tapi itulah kemampuan pakcik menerangkan.... kadang-kadang apa yang kita faham tidak dapat pula diterangkan secara bertulis.... yang lemah adalah dari saya sendiri.

Terima kasih.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 7-2-2009 12:32 PM |All posts

Reply #19 slug's post

di dlm kitab miftahul jannah fil ihtijaaji bissunnah karangan imam jalaludin as suyuthi RAH ( ahli tafsir ) ,  

ada meriwayatkan bahawa imam syafiie RAH menegaskan tentang tafsiran ayat 164 surah ali 'imron bahawa : kalimah ALKITAB itu bermaqsud ALQURAN dan AL HIKMAH itu seperti yg ditafsirkan oleh para ulamak almufassirin yaitu SUNNAH NABI SAW ...


SESUNGGUHNYA , SUNNAH NABI SAW ITU ADALAH SEBAIK2 PENJELASAN TENTANG ISI KITABULLAH ITU ...



FIRMAN ALLAH SWT :

" SESUNGGUHNYA TELAH ADA PD ( DIRI ) RASULULLAH ITU SURI TAULADAN YG BAIK BAGI ORG2 YG MENGHARAPKAN ( RAHMAT ) ALLAH DAN HARI AKHIRAT DAN ORG YG MENGINGATI ALLAH SEBANYAK2NYA " .   














WALLAHU A'LAM ....
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 7-2-2009 02:58 PM |All posts
Originally posted by sirri_khafi at 7-2-2009 12:32 PM
di dlm kitab miftahul jannah fil ihtijaaji bissunnah karangan imam jalaludin as suyuthi RAH ( ahli tafsir ) ,  

ada meriwayatkan bahawa imam syafiie RAH menegaskan tentang tafsiranayat 164 surah ali 'imron bahawa : kalimah ALKITAB itu bermaqsudALQURAN dan AL HIKMAH itu seperti yg ditafsirkan oleh para ulamakalmufassirin yaitu SUNNAH NABI SAW ...

SESUNGGUHNYA , SUNNAH NABI SAW ITU ADALAH SEBAIK2 PENJELASAN TENTANG ISI KITABULLAH ITU ...


Salaam,

Tafsir lagi..... tak boleh ke tanpa tafsir... sila kemukakan dalil dari AL Quran kewajipan mengikut tafsir sesama manusia ? Siapa-siapapun boleh buat tafsir bergantung kepada kepentingan masing-masinglah ustaz sebab itu Allah tak pernah jamin dan arahkan ikut tafsir.

FIRMAN ALLAH SWT :

" SESUNGGUHNYA TELAH ADA PD ( DIRI ) RASULULLAH ITU SURI TAULADAN YGBAIK BAGI ORG2 YG MENGHARAPKAN ( RAHMAT ) ALLAH DAN HARI AKHIRAT DANORG YG MENGINGATI ALLAH SEBANYAK2NYA " .   


AQ 33:21. Kamu adasatu teladan yang baik pada rasul Allah bagi sesiapa yang mengharapkan Allahdan Hari Akhir, dan mengingati Allah dengan banyak.

AQ 60:4. Kamu adateladan yang baik pada Ibrahim, dan orang-orang yang bersama dia, apabilamereka berkata kepada kaum mereka, Kami berlepas diri daripada kamu dan apayang kamu sembah selain daripada Allah. Kami tidak percaya kepada kamu, danantara kami dan kamu, permusuhan adalah nyata, dan kebencian selama-lamanya,sehingga kamu mempercayai Allah satu-satunya.
"Dan janganlah mengikuti apa yang kamu tiada pengetahuan mengenainya; pendengaran, dan penglihatan, dn hati, semua itu ditanya" Al Israa 36
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 7-2-2009 03:51 PM |All posts
FIRMAN ALLAH SWT :

"  .......   DAN KAMI TURUNKAN KPD ENGKAU AKAN AZ ZIKRU ( peringatan/ALQURAN ) , AGAR KAMU MENERANGKAN KPD UMMAT MANUSIA APA YG TELAH DI TURUNKAN ...    "   


SURAH AN NAHL AYAT 44 ...




maka jelaslah bagi kita bahawa nabi SAW itu menjelaskan isi kandungan ALQURAN dgn ILMU & HIKMAH yg di kurniakan oleh ALLAH SWT yaitu SUNNAH/HADIS ...



bagaimana pula dgn org yg jahil bahasa ALQURAN ?

adakah dia REFER kpd terjemahan penterjemah ?


boleh ker ?  











WALLAHU A'LAM .....
Reply

Props Report

123456Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 25-11-2014 01:31 AM , Processed in 0.230186 second(s), 26 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top