Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Search
49526
View
234
Reply

Tanam sayur dalam polybag /pasu - lobak + 43# sawi + 177# kacang buncis...

[Copy link]

Author: oldleo       Show all posts   Read mode

Author
Post time 25-2-2013 06:50 AM | Show all posts |Read mode
Beli biji benih lobak putih RM1


Semai sedikit biji benih dalam polybag atau pasu, pada peringkat ini pindah ke polybag atau pasu yang lain ,
tinggal satu atau 2 dalam polybag atau pasu,




disiram setiap hari, diberi baja setiap 2 minggu






Selepas 2 bulan







Last edited by oldleo on 9-4-2014 02:15 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-2-2013 07:09 AM | Show all posts
Yang dalam polybag


pungut hasil

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2013 02:54 PM | Show all posts
oldleo posted on 25-2-2013 07:09 AM
Yang dalam polybag

syoknye tt...menarik nie....semangat2...mlm ni g tesco bli pasu ngn tanah, bape lame mase sebelom menuai tu?

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2013 04:39 PM | Show all posts
menarikk..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2013 08:10 PM | Show all posts
ada org beri anak-anak lobak, dah besar jd ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2013 08:11 PM | Show all posts
Org sini sayur sawi dia org panggil lobak
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 02:08 AM | Show all posts
syoknye...kenapa aku tanam selalu je separuh jalan..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:32 AM | Show all posts
mute posted on 26-2-2013 02:54 PM
syoknye tt...menarik nie....semangat2...mlm ni g tesco bli pasu ngn tanah, bape lame mase sebelom  ...

Kalau nak makan lobak putih perlu 2 bulan.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:33 AM | Show all posts
lyza2474 posted on 26-2-2013 04:39 PM
menarikk..

Thank you for your support.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:34 AM | Show all posts
cmf_blingblings posted on 26-2-2013 08:10 PM
ada org beri anak-anak lobak, dah besar jd ni

Itu lobak apa?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:35 AM | Show all posts
cmf_blingblings posted on 26-2-2013 08:11 PM
Org sini sayur sawi dia org panggil lobak

Orang kat mana panggil sawi lobak?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:37 AM | Show all posts
manganini posted on 27-2-2013 02:08 AM
syoknye...kenapa aku tanam selalu je separuh jalan..

Mengapa? Kurang air atau baja? masalah serangga?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 04:43 AM | Show all posts
Sawi besar (pahit)


mini-mini-IMG_3494.JPG





Last edited by oldleo on 6-3-2013 11:09 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 08:41 AM | Show all posts
beli kat mana TT benih tu? murah sangat la harga dia. nk jugak beli.
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 09:25 AM | Show all posts
manganini posted on 27-2-2013 02:08 AM
syoknye...kenapa aku tanam selalu je separuh jalan..

sama la... aku tanam pon separuh jalan.. org umah aku cakap tangan aku panas... tapi ari tu aku tanam roselle.. lebat lak buah dia... x tau la sama ada aku salah step ke apa..tanam cili x idup.. tanam sawi naik smpai anak pokok jer.. pastu kena ngap dek ulat.. manyak sedih wooo... konon tanam nak wat la makan ke apa.. tp, x berhasil lg...

Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 10:27 AM | Show all posts
oldleo posted on 27-2-2013 04:37 AM
Mengapa? Kurang air atau baja? masalah serangga?

masalah kemalasan menyiram kot.. huhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 11:50 AM | Show all posts
shiro82 posted on 27-2-2013 08:41 AM
beli kat mana TT benih tu? murah sangat la harga dia. nk jugak beli.

Di sebuah kedai lama yang jual biji benih di Kuching.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2013 11:52 AM | Show all posts
manganini posted on 27-2-2013 10:27 AM
masalah kemalasan menyiram kot.. huhu

Siram sekali pada waktu pagi pun cukup lah.

Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 12:05 PM | Show all posts
tiba2 bersemangat nak tanam lobak putih jugak..padahal sebelum ni tak pernah kuar umah bercucuk tanam pun..

lobak putih sedap buat sup dgn daging...lauk masa pantang...

daun lobak putih tu org tak mkn kan?
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2013 07:24 AM | Show all posts
sy kalau tanam pun mesti separuh jalan. selalu tak menjadi.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2013 09:09 AM | Show all posts
Wah terima kasih ye...seronok tgk pokok membesar cantik.sy mmg selalu beli lobak putih ni..pasni blh try menanam lak..nak tgk jd cantik cam ni tak.lobak ni selain siram air waktu pagi perlu baja juga x..kalau perlu bila waktu yg sesuai baja dan apa baja yg elok utk lobak ni.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-3-2013 05:00 AM | Show all posts
rindusangbulan posted on 27-2-2013 12:05 PM
tiba2 bersemangat nak tanam lobak putih jugak..padahal sebelum ni tak pernah kuar umah bercucuk tana ...

Daun yang masih muda boleh dimasak seperti sawi, daun yang lebih tua itu boleh dibuat sayur masin.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-3-2013 05:02 AM | Show all posts
Nadhirao posted on 28-2-2013 07:24 AM
sy kalau tanam pun mesti separuh jalan. selalu tak menjadi.

Cuba lagi, terus berusaha, pasti berjaya.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-3-2013 05:19 AM | Show all posts
goldfish77 posted on 28-2-2013 09:09 AM
Wah terima kasih ye...seronok tgk pokok membesar cantik.sy mmg selalu beli lobak putih ni..pasni blh ...

Pada peringkat awal saya gunakan baja NPK 15:15:15, diberi sedikit baja setiap 2 minggu. Selepas satu bulan saya gunakan baja tahi ayam yang telah diproses(sedikit 2 minggu sekali).

Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 09:00 AM | Show all posts
rajin ye TT menanam.. hari tu pg tesco crik benih baby corn.. tp xde.. sorry lari tajuk hahahah...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2016 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.240537s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list