CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Kenderaan Lihat artikel

Mungkinkah Iriz Mampu Lonjak Semula Nama Proton?

2-3-2015 10:03 AM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 15855| Komen: 139

Description: Dalam Pada Itu, Pengurus Besar Bahagian Kejuruteraan Proton, Tengku Azizan Tengku Ahmad, Berkata Enjin Vvt Dan Transmisi Cvt Menyumbang Kepada Kecekapan Bahan Bakar Iriz Berbanding Pesaingnya.
Mungkinkah Iriz Mampu Lonjak Semula Nama Proton?


KUALA LUMPUR – Proton Iriz, kereta kompak terbaharu keluaran Proton Holdings Bhd sudah menerima 17,000 tempahan sejak dilancarkan September lalu dan kini hampir 10,000 sudah berada di jalan raya.

Selepas memandu uji model ini di Borneo baru-baru ini, mungkinkah kereta ini usaha terbaik Proton untuk memulihkan semula bisnes syarikat itu yang dilaporkan sudah menurun? Atau ia juga tidak akan mendapat tempat di hati rakyat Malaysia?

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Proton mengkaji semula strategi syarikat untuk membolehkannya menempatkan diri sebagai sebuah daripada syarikat pengeluar kereta yang berdaya saing dalam pasaran automotif.

Langkah ini dilihat perlu untuk mengubah imej syarikat yang sebelum ini sering dikaitkan sebagai pengeluar kereta yang tidak berkualiti dengan ciri-ciri yang tidak menarik.

Dengan kemunculan Iriz yang memaparkan kualiti serta ciri terkini, kereta ini membuktikan Proton berada pada tahap kematangannya. Model ini dilengkapi enjin ‘Variable Valve Timing’ (VVT), kotak gear CVT, kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem brek antikunci (ABS), traction control dan kawalan casis.

Ketua pereka bentuk, Azlan Othman, berkata Iriz adalah hasil usaha pembangunan selama empat tahun sejak kereta itu dipamerkan di Geneva Motorshow pada tahun 2010.

Iriz juga kereta segmen-B pertama syarikat pengeluar kereta nasional itu yang selama ini kepakarannya adalah untuk kereta bahagian-C dan sedikit bahagian-D (Proton Perdana) serta SUV (Proton Exora).

Dalam pada itu, Pengurus Besar Bahagian Kejuruteraan Proton, Tengku Azizan Tengku Ahmad, berkata enjin VVT dan transmisi CVT menyumbang kepada kecekapan bahan bakar Iriz berbanding pesaingnya.

Sewaktu uji pandu media, kereta Iriz 1.6 liter yang digunakan mencatat penggunaan bahan bakar paling rendah iaitu 4.9 liter untuk 100 kilometer sementara penggunaan bahan bakar paling rendah untuk model 1.3 liter manual ialah 5.2 liter untuk 100 kilometer.

Walaupun Iriz mungkin membuka lembaran baru untuk Proton, masih banyak lagi yang perlu dilakukan untuk meningkatkan pencapaian syarikat kereta nasional ini. Mungkin teknologi bukan masalah besar untuk bersaing dengan syarikat pengeluar kereta yang lain, tetapi Proton perlu memberi perhatian kepada ekonomi bidangan untuk terus maju.

Ini bermakna Proton perlu mengembangkan sayapnya ke pasaran eksport di mana ia perlu bersaing dengan syarikat pengeluar kereta yang sudah lama bertapak dalam industri automotif. 

1

Bagus

Marah
3

Terkejut
5

Sedih
4

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (14 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote wana89 27-2-2015 05:49 PM
mohon @peYno dan @airfilterkotor beri sepatah dua kata..
Quote Ferr_Remy 27-2-2015 06:48 PM
mmg lawa tp mahal
Quote HangPC2 27-2-2015 06:49 PM
Iriz Terbaik....
Quote axl_bach 27-2-2015 06:53 PM
wana89 replied at 27-2-2015 05:49 PM
mohon @peYno dan @airfilterkotor beri sepatah dua kata..

dipersilakan bergasak sampai lebam @peYno dan @FOTHER-MUCKER


lol

Quote melinda_kerr 27-2-2015 07:34 PM
Tak minat apa2 pun berkaitan proton!!!
Quote TuntungReturn 27-2-2015 07:45 PM
vios setaraf ngn saga sebenarnya.arap maklum..
Quote noor2 27-2-2015 07:52 PM
TuntungReturn replied at 27-2-2015 07:45 PM
vios setaraf ngn saga sebenarnya.arap maklum..


Ya kita mmg maklom...haha...harga pun setarap
Quote tcbtoo 27-2-2015 08:54 PM
Over price ...kalau harga mcm blm confirm aku beli...huhuhuhu
Quote FOTHER-MUCKER 27-2-2015 09:05 PM
axl_bach replied at 27-2-2015 06:53 PM
dipersilakan bergasak sampai lebam @peYno dan @FOTHER-MUCKER

mak tak mampu dah... biarlah mak ngaku kalah
Quote Mr.Virus 27-2-2015 09:07 PM
Pakai iriz baru la urban bak kata sorang porumer tu
Quote peYno 27-2-2015 10:08 PM
ada duit beli la iriz

kalau sengkek pki la myvi or axia
Quote aechae 27-2-2015 10:24 PM
go peyno go
Quote mak_wa95 27-2-2015 10:37 PM
alamak...macm mulut ikannn..

Quote scorpionkiki 27-2-2015 11:04 PM
peYno replied at 27-2-2015 10:08 PM
ada duit beli la iriz

kalau sengkek pki la myvi or axia

Adoi...makan dalam ni...
Quote ninja boy 28-2-2015 12:04 AM




Quote vender 28-2-2015 12:09 AM
lebih kurang je kan iriz ngan myvi hargenye..
btw, proton mmg ade perjanjiian   ke dgn mitsubishi?  sbb semua model proton adalah dari mitsubishi punya model termasuk iriz.
Quote peYno 28-2-2015 09:12 AM
melinda_kerr replied at 27-2-2015 07:34 PM
Tak minat apa2 pun berkaitan proton!!!

kalau tak mampu... perodua je laa
Quote peYno 28-2-2015 09:13 AM
vender replied at 28-2-2015 12:09 AM
lebih kurang je kan iriz ngan myvi hargenye..
btw, proton mmg ade perjanjiian   ke dgn mitsubishi?  ...

hahahhaahhaha

makkkk nak terekencing


yg penting keyakinan diri ni
Quote peYno 28-2-2015 09:19 AM
mmg nampak sleek n modern

akai pprt mmg tak leh brain

Lihat semua komen(139)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 12:34 AM GMT+8 , Processed in 0.302812 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top