Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
2189
View
64
Reply

"Rugi Tak Sambung Belajar" - Bila Makcik Bawang Kolot Memperlekeh Peniaga Pasar Malam...

[Copy link]

Author: Cari-Nurulain       Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-10-2018 05:25 PM | Show all posts |Read mode
Dalam dunia yang semakin maju ini, tidak dinafikan masih wujud segelintir manusia berfikiran sempit dan kolot. Mereka masih terikat dengan stigma negatif terhadap individu yang tidak memiliki segulung ijazah.


Terbaru, seorang peniaga buah-buahan meluahkan rasa terkilannya apabila disindir 'makcik bawang' yang mempersoalkan masa depannya kerana tidak menyambung pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT).








Menurut Taufiq Tajuddin, wanita berkenaan seolah-olah memperlekahkan golongan peniaga sepertinya yang tidak memiliki segulung ijazah.


Dalam masa sama individu terbabit turut membandingkan anak-anaknya yang dikatakan berjaya apabila tamat pengajian di IPT dan bekerja dengan kerajaan.








Bagaimanapun, Taufiq Tajuddin tidak cepat melenting dan memberi jawapan dengan berhemah.




Cukup-cukuplah angkat bakul sendiri








Perkongsian itu mendapat perhatian netizen dan rata-ratanya tidak bersetuju dengan pendapat kolot wanita berkenaan.




"Kenapa buah nanas pasar malam juga menjadi dambaan?"








Selain menyifatkan wanita berkenaan sebagai seorang mata duitan, anak-anaknya juga terkena tempias kemarahan orang ramai.




"Siapalah sanggup bermentuakan makcik?"




Kredit foto: FB Taufiq Tajuddin




Alahai makcik, selagi usaha dan ikhlas dalam bekerja, rezeki tetap ada di mana-mana. Siapa kita mahu menghakimi orang lain? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 05:29 PM | Show all posts
mentaliti melayu..kerja kerajaan terjamin hidup..
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 05:46 PM | Show all posts
Pelajaran tak menjamin kekayaan seseorang la mak cik...kerajinan tu penting, cari duit nak kasi anak mak cik makan tu..bersyukurlah ada orang nak kat anak mak cik. .
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 06:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Dapnya jus nenasss
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 06:19 PM From the mobile phone | Show all posts
betul kata2 makcik tu
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 06:22 PM | Show all posts
Mak cik bernasib baik dapat budak meniaga yang baik hati Mok Cik weii..

Klu jumpa aku tadi mau gugur bulu2 yang ada kat badan dia aku kerja kan hanya dengan perkataan yang keluar dari mulut aku yang hansuang ni.. nasib mak cik nasibbbb...
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 07:31 PM From the mobile phone | Show all posts
buragazz replied at 22-10-2018 06:22 PM
Mak cik bernasib baik dapat budak meniaga yang baik hati Mok Cik weii..

Klu jumpa aku tadi mau gu ...

Tak pepasal pulak I membayangkan u tenyeh makcik bawang Tu dengan buah nenas. Hahahahahaha rabak acik Tu.
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 07:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Meniaga la kaya, kerja apa pun ok asalkan tak susahkan org lain. Makcik bersyukur dengan anak makcik tapi jangan lah hina anak orang lain
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 07:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnyaaaa nenas tu. comel2 size
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 08:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada betul juga kata makcik tu. Kerja makan gaji lebih terjamin berbanding meniaga. Yg otak bisness mmg takleh terima laa. Makcik tu mesti berpandangan yg meniaga pasar mlm ni tak byk duit.
Satu lagi salah besar makcik tu sebab dia bongkak dgn kejayaan anak dia dan nemandang rendah kerjaya org lain.
Entah2 anak2 dia yg kemurungan setiap hari nak settle personal loan bank rakyat.
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 08:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Amboi....sdpnya kan...tk suka pn jgn lah ckp gitu..belum tentu org tu nak jd menantu makcik tau....huhu.....sy suka je cari suami yg keje sendiri....bisnes kecil2...janji rajin...ssh senang sama2oklah kan....
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 08:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Ke abe propa je ni nak promote nenas. Tapi sedap tu jus nenas. Kelat tak lidah lepas minum?
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi mcm dah berulang kali demgar cite2 mcm ni
Kat kedai maka lah
Kat warungla


Mcm dah bosan plak
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 09:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau saya yang kena hadap, tak kecil hati pun. Biasalah, makcik2. Pemikiran tipikal. Kita ni bila dah berumur nanti, jangan lah jadi macam tu pula. Nasihat boleh, menghina jangan

Apa yg dikata, ada betulnya. Part epf tu, kena beringat la. Dapat untung berniaga, jangan gelap mata. Menyimpan dekat mana2 yang selamat

Tak perlu sentap. Jarang lah saya dengar lelaki sentap pasal isu ni. Marketing strategy kot
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Eh eh mcm thread ulangan je... sbb mcm pernah bc sebelum ni..
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Kerja kerajaan = hidup terjamin.

Typical melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
I beli nenas potong kt pasar mlm, pulur dia keras gila..buah pun jap je lebam dah
Pastu gi padang besar, beli nenas potong gak..fuh pulur dia crunchy
Ok lepas dah gian mkn nenas
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 09:45 PM From the mobile phone | Show all posts
palmolive replied at 22-10-2018 05:29 PM
mentaliti melayu..kerja kerajaan terjamin hidup..

Ada kawan nk kawen laki org
Mula2 xdpt restu
Pastu kwn ckp kt mak dia laki org tu cikgu
Terus dpt restu dgn alasan kerja yg terjamin masa depan
Sebenarnya bf dia tu gelaran je cikgu..hahaaa...
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 10:08 PM From the mobile phone | Show all posts
damian_lee replied at 22-10-2018 08:20 PM
Tapi mcm dah berulang kali demgar cite2 mcm ni
Kat kedai maka lah
Kat warungla

Tah tah macik yang sama ulang tayang kejadian di kedai2 tersebut. Kikikiki
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2018 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada betul kata makcik tu..Tapi ada salahnye jugak..Tak perlu perlekehkan cara orang lain cari duit..Dan jangan pandang rendah dengan orang yang berniaga pasar malam..Entah2 income diaorang lebih tinggi daripada gaji anak makcik yg kere-Jaan tuu.. Hujung bulan gentel rambut memikir gaji susut tak sampai 2hari sebab bayar loan kereta,rumah..Akhirnya menyendel dengan kawan2 mintak pinjam duit..Tapi duduk canang kat media sosial dia lah paling wowww sekali..

Ehh..terpanjang pulak cite..ishh makcik laa nii
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.097838s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list