JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
9394
View
174
Reply

[Tempatan] Edisi Plot Twist: Tengku Mahkota Pahang Bakal Naiki Takhte? [#119 Daulat Tuanku!]

[Copy link]

Author: tumpanglalu74       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 11-1-2019 11:58 PM From the mobile phone | Show all posts
nolya replied at 11-1-2019 11:39 PM
Buatnya MRR tidak mengundi Sultan Pahang to be the next Agong, mungkinkah akan ada protes drp pihak  ...

Jom CSI siape punye turn pasni:

Giliran terdahulu:
Pahang
Johor
Perak
Negeri Sembilan
Selangor
Perlis *
Terengganu *
Kedah
Kelantan *

* Pengundi sudah jadi Agong
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa mesyuarat kat KL bukannya kat tanah boksit sana? @tumpanglalu74
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 12:04 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 11-1-2019 11:59 PM
Kenapa mesyuarat kat KL bukannya kat tanah boksit sana? @tumpanglalu74

Bumi Allah ni luas..

Nak goren bawang kalu mohon masok kuali sebelah.. #bodkenamaan
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:31 AM | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 11-1-2019 11:43 PM
Sebab ape takmo kawtim?  Sebab ade yang tingin giliran makin cepat kah?  Mari kita CSI satu2 neger ...

Saya tidak faham dgn peraturan dn susunatur pengiliran YDP, maka saya tak layak berkomentar lebih. Maklum, takut salah cakap, salah tingkah pula akhirnya salah semuanya. Apakah MRR wajib patuh kpd penggiliran atau boleh dirujuk pula kpd undian drp para raja/sultan, saya tak berani membahaskan.
Raja Nazrin kemaren, miskipun khidmatnya singkat, dn kini memangku kembali, KPI baginda tidak diragui, apalagi penampilan/personaliti RN cocok dilantik untuk menjadi Agong berikutnya. Bergandingan dgn permaisurinya juga, saya yakin rakyat akan ramai2 menyokong tanpa ragu. Kendatipun begitu siapakah raja/sultan yg akan pasti dilantik menduduki takhta Istana Negara, masih menjadi teka-teki. Hasrat Sltn J mau menjadi YDPA tak harus juga dipandang sepi. Sultan Ibrahim miliki sosok yg mantap, 'a strong character', hanya tuah dn rezeki bisa menentukan. Bagi Pahang, saat ini no comment. Siapapun yg akan ditabalkan menjadi YDPA berikutnya, maka dialah raja kita. Semoga tidak akan ada bisik2 tetanga berikutnya. Daulat Tuanku.





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Rogue98 replied at 10-1-2019 01:01 PM
Tapi bukan Sultan Pahang yang jadi Agong kan. Macam tak sesuai tiba2 naik pangkat jadi Agong terus a ...

Negara ni diuruskan berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, sesapa pun yg jadi Agung dan jadi PM akan  laksanakan Perlwmbagaan persekutuan tuh, hatta kalaau PM nya cina sekalipun, tal timbul soal   playmaker ke kingmaker ke shiemaker ke. Becakap macam acik kampung tamat darjah 3 aje
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:47 AM From the mobile phone | Show all posts
So kalau Tmp jadi agong, posisi fers ledy macam ni ke?:
- ahkak azmee - permaisuri 1
- yulia raiz - permaisuri 2
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 06:10 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:47 AM
So kalau Tmp jadi agong, posisi fers ledy macam ni ke?:
- ahkak azmee - permaisuri 1
- yulia raiz  ...

Statement mcm achik kampung lulus sepenggal darjah 2 jer ko ni...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:37 AM | Show all posts
tikusmontok replied at 9-1-2019 04:14 AM
Yg selalu kutuk2 azmee tu mesti tgh gigil tepi jamban (pinjam kata2 acik famri)

takde gigil mana pun rasanya... unless dia menggila cam anak sedara, sikit2 suruh polis tangkap hangkut pc, tab, phone, etc... hahahaha... tapi kalo menggila camtu, forumer2 akan gosip guna code... hahaha...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:37 AM | Show all posts
jalfa replied at 9-1-2019 01:32 AM
Untungla porumer cari ada kuin agung bersemayam dalam porom....harap kakak oren jangan malu malu sem ...

lama kaka oren hilang lepas keluar penjara...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:45 AM | Show all posts
Suchi replied at 10-1-2019 04:02 PM
Apasal org tahniahkan julia rais ye dia bini no 2 kan ade apa2 pangkat gak ke ye

ok la tu wish julia... dari wish terus ke no 3... hahahaha...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:46 AM | Show all posts
grouper replied at 9-1-2019 11:19 AM
Apa yg best jadi agong selain elaun...x takut ke tanggungjawab besar tu mcm mana nk jawab kat akhira ...

orang hadap kuasa tak fikir dah di alam sana...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:53 AM | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:47 AM
So kalau Tmp jadi agong, posisi fers ledy macam ni ke?:
- ahkak azmee - permaisuri 1
- yulia raiz  ...

sedangkan jadi isteri tmp pun dah diarahkan disekat dan disorok, kalo dah jadi isteri sultan, apatah lagi agong, ko rasa? hehehehe... tapi tu la, sedangkan pantai lagikan berubah...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:03 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 11-1-2019 11:59 PM
Kenapa mesyuarat kat KL bukannya kat tanah boksit sana? @tumpanglalu74

Mmg sll meeting di KL
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:07 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:47 AM
So kalau Tmp jadi agong, posisi fers ledy macam ni ke?:
- ahkak azmee - permaisuri 1
- yulia raiz  ...

She was never declare as isteri yg rasmi pn. Bkn mcm sultan brunei
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:33 AM From the mobile phone | Show all posts
eyansss replied at 12-1-2019 07:46 AM
orang hadap kuasa tak fikir dah di alam sana...

Adfa no.3 ke. Sape, sape...kabor le...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:38 AM From the mobile phone | Show all posts
eyansss replied at 12-1-2019 07:53 AM
sedangkan jadi isteri tmp pun dah diarahkan disekat dan disorok, kalo dah jadi isteri sultan, apat ...

Drp jadi bahan gosip, lebih baiklah tmp berterus terang sape2 isteri2nya. Kok ye pun memang isteri, dah halal. Nape nak sorok2.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Rushing sangat nak tabalkan TA
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:45 AM From the mobile phone | Show all posts
alesandra replied at 10-1-2019 10:53 PM
satu persoalan yg serius.kalau dah jdi permaisuri agong boleh ke lagi dia aktif sosial media?adakah  ...

Y not. Protokol zmn dulu x de internet.
Tp azmee pn dh x aktif kt sini
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Melambak lah dato dato dan tan sri nti.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:54 AM | Show all posts
nolya replied at 12-1-2019 08:33 AM
Adfa no.3 ke. Sape, sape...kabor le...

ketiga kabonye pandai disorok sang suami... ada forumer kabo, yang pertama pun masih kelamkabut mencari... kat benang tu ada dibocorkan secara hint siapa ketiga, tapi aku lupa la pulak...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:55 AM | Show all posts
nolya replied at 12-1-2019 08:38 AM
Drp jadi bahan gosip, lebih baiklah tmp berterus terang sape2 isteri2nya. Kok ye pun memang isteri ...

bini tak bagi war2... hehehe...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Ramai speku Tun mengadap Sultan johor Haritu pasal sultan johor nk jadi agong ..akak speku tuanku nak adiknya jadi permaisuri agong kot....minta bantuan tun ...nak kekang kuasa pakistani ..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:01 AM | Show all posts
monsterwife replied at 12-1-2019 09:47 AM
Melambak lah dato dato dan tan sri nti.

Haruskah ada lambakan dato2 dn tan sri-tan sri nanti.  Saje tanya, apakah tidak ada satu jawatankuasa/komiti yg memantau kewajaran individu2 yg bakal dianugerahkan gelaran trs. Atas kriteria apa mereka dicalonkan atau ada kira2 lain di sebaliknya.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:48 AM | Show all posts
eyansss replied at 12-1-2019 09:54 AM
ketiga kabonye pandai disorok sang suami... ada forumer kabo, yang pertama pun masih kelamkabut me ...

Di kalangan non-malay, kita ada dengar istilah 'pompuan simpanan'.  Bagi orang melayu bolehlah kita ciptkan pula istilah 'isteri simpanan' (tetap halal ye).  Islam menganjurkan pernikahan diwar2kan supaya tidak menjadi fitnah dan menjaga hak maslahah bagi isteri2 dn anak2 berikutnya. Of course, lazim pada adat bernegara, isteri pertama mendapat hak istimewa sedangkan itu bukan juga satu bentuk keadilan yg patut diamalkan.  Tidak spt negara Brunei, Sultan memajangkan foto isteri2nya sbg foto rasmi negara. Di M'sia, (barangkali langkah mayat aku dululah) tak akan ada amalan sebegitu. Apa kelas isteri kedua nak diangkat martabatnya sejajar isteri pertama kan? Adilkah itu? Atau mungkin isteri2 berikutnya harus tau diri, harus  ada mutual understanding dn jgn sekali2 persoalkan hak keadilan setelah sanggup menjadi isteri kedua dn ketiga. Ungkapan Allah jua yg Maha Adil, maka atas pengertian itulah Allah berpesan, "jika kamu khuatir tidak dpt berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja" (an-Nisa:3).

Secara umum, dlm kerajaan peribadi pun imam tak dpt berlaku adil terhadap his immediate makmum, maka dptkah pula beliau berlaku adil kpd rakyat banyak?
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:52 AM | Show all posts
revolusi_30 replied at 12-1-2019 09:58 AM
Ramai speku Tun mengadap Sultan johor Haritu pasal sultan johor nk jadi agong ..akak speku tuanku na ...

Tapi Tun M dah kata bahawa beliau tak ada suara untuk menyarankan sesiapa menjadi Agong, semuanya terserah kpd hak mutlak MRR memutuskan.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.120366s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list