JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
3237
View
66
Reply

[Politik] Amran Fans shared a post.DAP sedang meratah duit rakyat.

[Copy link]

Author: tobby    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 11-1-2019 12:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Mereka berhak dpt peruntukan lebih sbb 90% cukai dtg dari mereka. Melayu kerja mkn gaji berapa sen sgtlah byr cukai.
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 12:27 AM From the mobile phone | Show all posts
MarryPottet replied at 10-1-2019 10:54 PM
anything for education. then esok lepasan sjkc nilah yg banyak cipta peluang pekerjaan kepada semua  ...

Betul sgt tu. Melayu biasanya jual beli tanah je kalau ada bisnes besar.
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 01:02 AM From the mobile phone | Show all posts
MarryPottet replied at 10-1-2019 10:54 PM
anything for education. then esok lepasan sjkc nilah yg banyak cipta peluang pekerjaan kepada semua  ...

cipta peluang kpd warga asing...aku cayalah....#wargatempatanpemalas.
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 05:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Zeatyisaac replied at 10-1-2019 10:46 PM
Setahu sayalah, correct me if I'm wrong. Dalam perlembagaan, tiada peruntukan untuk sjk. Sesiapa yan ...

Ada u peruntukan tp x sebnyak sekolah aliran perdana
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 06:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Melayu melabur jangka pendek..Cina
melabur jangka panjang.....
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 06:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Ape ke bodo meratah duit..cite lama ni..janji salah atok

Amid cuts for TAR UC, Lim announces RM6m for 3 private colleges
3 Dec 2018, 10:11 pm (Updated 3 Dec 2018, 10:11 pm)

A A
Finance Minister Lim Guan Eng has announced an allocation of RM6 million for three nonprofit private university colleges C namely the Southern University College in Skudai, the New Era University College in Kajang, and Han Chiang University College of Communication in Georgetown.

In a statement today, Lim said each of these university colleges would receive RM2 million for use in its development budget for next year.

Despite a lack of support from the previous administration, people from all walks of life have been mobilised to make every effort to provide quality education at a low cost (at nonprofit educational institutions), and produced many graduates to be pillars of the nation over the past decades.

The Pakatan Harapan government is grateful to the Chinese community for its hard work in cultivating talents for the nation, and has therefore allocated RM12 million for Chinese independent schools, and RM15 million for national-type Chinese schools in the 2019 Budget for their development expenditure.

Now, we take the next step by providing allocations to nonprofit institutions of higher education, so that Southern, New Era, and Han Chiang university colleges can also benefit and reduce their burden," his statement read.

'Don't cross the red line'

Meanwhile, Lim also cautioned MCA against crossing the red line over its Tunku Abdul Rahman University College (TAR UC) and using students as political pawns against the Harapan administration.


He said that if MCA was to do this by raising tuition fees, the Finance Ministry and other units would jointly take action against the party.

TAR UC has enjoyed surpluses and can maintain its present fees and improve staff welfare. During the BN administration, its allocation was slashed by RM39 million, but it was still able to continue without raising its fees.

If they now want to raise fees by 15 percent because the Harapan government wants to reduce its allocation by RM24.5 million, that is exploitive to the students and is unacceptable, he said.

Lim reiterated that MCA should cut ties with TAR UC, and let the universitys alumni association take over its administration.

This, he said, would allow the college to perform even better, and would also make it eligible to obtain at least RM30 million in government allocations.

In previous parliamentary debates on Putrajaya's 2019 budget proposal, Lim said that the MCA-founded TAR UC would only receive a grant of RM5.5 million.

This triggered protests by MCA leaders and accusations of a political vendetta, which then prompted party president Wee Ka Siong to moot a 15 percent hike in tuition fees.

MCA had also dismissed the suggestion of allowing TAR UC's alumni association to take over the administration of the college
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 07:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg ni apa pulak??apasal bg kt swasta??cilakak atok

BERITA
Peruntukan RM25 juta untuk sekolah pondok diagih awal
Tuesday | 2019

Menteri Kewangan Lim Guan Eng (dua, kiri) menyerahkan peruntukan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa pada Majlis Penyerahan Cek Kepada Sekolah Pondok Berdaftar di Kementerian Kewangan hari ini. - Foto Bernama
SITI AZIELAH WAHI
PUTRAJAYA - Kementerian Kewangan menyerahkan cek berjumlah RM25 juta yang diperuntukkan kerajaan persekutuan untuk diagihkan kepada 283 sekolah pondok berdaftar di seluruh Malaysia.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menyampaikan cek dengan jumlah tersebut kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof di kementeriannya pagi ini.
Guan Eng berkata penyerahan peruntukan yang diumumkan dalam Bajet 2019 itu diagihkan sekaligus dan diberikan lebih awal bagi memudahkan menteri bertanggungjawab membuat perancangan lebih teratur dan menyeluruh.
"Sejumlah RM25 juta diserahkan kepada menteri bertanggungjawab secara sekaligus untuk membolehkan beliau memutuskan agihan mengikut budi bicara,"katanya.
Menurutnya kementerian itu tidak menetapkan syarat-syarat tertentu untuk proses agihan.
Bagaimanapun beliau mengingatkan agar tidak ada unsur politik bagi sekolah pondok tersebut.
"Institusi tahfiz atau pondok tidak boleh dimiliki parti politik. Peruntukan boleh digunakan untuk menyelenggara sekolah pondok dan agama rakyat,"ujarnya.
Beliau berkata pemberian peruntukan untuk sekolah pondok berdaftar itu membuktikan kerajaan PH komitmen terhadap pendidikan Islam selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi,"katanya
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 07:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Bg blk peruntukan kat utar lacilakak nobita


Sejumlah RM25 juta diserahkan kepada menteri bertanggungjawab secara sekaligus untuk membolehkan beliau memutuskan agihan mengikut budi bicara,"katanya.
Menurutnya kementerian itu tidak menetapkan syarat-syarat tertentu untuk proses agihan.
Bagaimanapun beliau mengingatkan agar tidak ada unsur politik bagi sekolah pondok tersebut.
"Institusi tahfiz atau pondok tidak boleh dimiliki parti politik. Peruntukan boleh digunakan untuk menyelenggara sekolah pondok dan agama rakyat,"ujarnya.
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 07:30 AM | Show all posts
melayu layu di tanah malayu...
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 07:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Melayu pasal sekolah pun dengki  .
tak produktif langsung
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 08:30 AM | Show all posts
skolah tamil bila lagi...
tahniah pengundi PH
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 08:48 AM | Show all posts
sejak takde tv3suku, amran fan lah tempat bergantung harap.
siannyerr
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 09:14 AM | Show all posts
aiyo. kalau bagi kat SJKC or SJKT I faham lagi, tapi apa kesetannya bagi kat SJKC private??
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 10:19 AM | Show all posts
perlu ke nak sumbang jugak kat sjk persendirian
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 10:42 AM | Show all posts
cmf_king_kong replied at 11-1-2019 12:18 AM
Survey tahun 2010-2011 menunjukkan lebih kurang 55 ribu anak-anak melayu bersekolah di sjkc dan stat ...

....................
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 01:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Masih bertongkat....

Mahathir tak nak pulak cakap Cina bertongkat.
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
MarryPottet replied at 10-1-2019 02:54 PM
anything for education. then esok lepasan sjkc nilah yg banyak cipta peluang pekerjaan kepada semua  ...

sis rasa kontraktor yang dapat projek tu puak dia atau puak kita?
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 03:05 PM | Show all posts
dah tu yg rakyat pilih hadap la 5 tahun
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 03:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Wth is this?!!!
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Kat tered sebelah kata Akta negara digubal oleh Menteri,  yang ni pulak dikata Timbalan Menteri ada kuasa luluskan peruntukan besar. Inilah akibat penutupan Sekolah Latihan Umngok, lobaicai hilang arah macam monyet dikunyit jubo nya  
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:37 AM From the mobile phone | Show all posts
MarryPottet replied at 10-1-2019 10:54 PM
anything for education. then esok lepasan sjkc nilah yg banyak cipta peluang pekerjaan kepada semua  ...

Bullshit....
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa kah jadah bagi kst sekolah swasta... Sekolah keb pun x cukup peruntuksn....
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
gigahertz replied at 11-1-2019 03:00 PM
sis rasa kontraktor yang dapat projek tu puak dia atau puak kita?

Tak kesahlah Allah nak tentukan projek bina sekolah tu jadi rezeki siapa. Yg penting keselamatan bangunan yg menempatkan ratusan malah ribuan anak2 sekolah mesti diutamakan. Takde kejadian siling runtuh, bumbung tercabut atau kes makmal komputer terbengkalai
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:23 PM | Show all posts
nmpknya ada forumner main reply je
isu nya disini kenapa sekolah private
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_acura replied at 12-1-2019 11:37 AM
Bullshit....

Lobai in denial
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.122854s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list