JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
7615
View
175
Reply

EDISI MUSLIMAH: HAPPY Birthday TokTi.. guna jari pun boleh uolss

[Copy link]

Author: eddysheddy    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 12-1-2019 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
mirwaisahmadzai replied at 12-1-2019 01:12 PM
kau berani ke sentuh api direct mcm tu?

Tak rase ape pon sis...lite lite je api tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:51 PM | Show all posts
September14 replied at 12-1-2019 12:01 PM
Happy besday tokti... iol tgk ig dia dah 5.9m follower dah sama dgn lopak... lpsni jd no 1 la follow ...

hajah akan up lg hari tue iols tgk follower hajah dah makin kurang..satu jer iols tak minat nk baca komen kt ig tok tie penuh ig merepek indo sesat jual benda2 merepek ..tok tie tak ada masa ke nak block ig2 scammer yg merepek tue.,.,pening nak baca komen yg lain..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
X boleh ke tiup lilin tu?soalan serius ni
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Mase kecik aku pernah la main picit2 api lilin gitu... Time blackout
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:53 PM | Show all posts
happy bitrthday tok tie..puas buka radio semlm dengar lagu2 tok tie jer ..siap treading lagi kt twitter ..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Pibeday tokti
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:08 PM From the mobile phone | Show all posts
toxicated replied at 12-1-2019 11:26 AM
Aku tak makan kek kalau org tiup sbb penah nampak air liur bersepah..

hahaha. meols siap bayangkan air liur bercucuran jatuh membasahi kek yg ditiup
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:11 PM From the mobile phone | Show all posts
suiskipas replied at 12-1-2019 01:33 PM
Tak rase ape pon sis...lite lite je api tu

aah.. rase lite2 gitu.. meols pon kekadang buat gitu.. xkoserr nk tiup2 ni..meols prnh jgk nt try buat dkt lilin yg besar tu, tp xjadi rase mcm terbakar plak jari jemari meols ni tp klu dh karatz bende gitupon jd mcm hebatlah..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:12 PM From the mobile phone | Show all posts
oh lupe.. HB tokti.. piah nak adik tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Hb tok ti..iols bukan karatz tok ti boleh ingat birthday tok ti.. moga menambah cahaya mata ke dua nanti..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 02:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by eddysheddy at 12-1-2019 02:55 PM
abadi84 replied at 12-1-2019 12:46 PM
Artis solat gegak gempita...padahal bkn benda luar biasa. Klu tak solat tu barulah rare.
Artis tak ...


Wow hebat akal u.. so kalau artis tak tunaikan solat itu rare.  Maka kalau ustaz tunaikan solat baru rarelah ye.. hehe.  Sedihhhh kadang2 dgn otak manusia.

Btw jangan nak samakan isu ni ngan isu solat yang memang menjadi rukun Islam. Ini cuma isu ketaqwaan.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Happy Birthday Tokti.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Happy belated birthday to the one and only siti nurhaliza.. kesayangan n pujaan hati ramai..

Meriah tgk kat ig majlis birthday dct semalam..  hari ni rai dgn sitizoner pulak..  
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
sejak iols tau, yang tiup lilin menyebarkan berjota2 bakteria atas kek, iols langsung tak makan beday kek orang yg tiup2 lilin ni. respek tokti
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg pasti, cara tokti ni bakalan jadi ikutan followers/peminat dia
Kan ke perkara yg baik tu, instead of meniup lilin
Sebab masih ada yg xtau pasal tiup2 lilin ni

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku kagum la jugak tokti padam api gitu je..macam wow laa khuennn...anyway happy birthday tokti..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
hyie replied at 12-1-2019 12:19 PM
iols baru tau pasal hukum meniup lilin yach...ada sesiapa yang sudi sexplain in details pasal hukum- ...

Actually uols.. jangan salah faham.  Rasanya ini bukan soal hukum tapi ia lebih kepada akhlak Islam dan sejauh mana seseorang itu menghayati cara hidup Islam memandangkan hukumnya rasanya perlu kepada ijtihad ulama.. nak kata sampai jatuh hukum haram tu rasanya macam tidaklah.. cuma ia tidak digalakkan..  sebab tu kebanyakan ustaz cakap tidak digalakkan.. atau jangan buat.. tak sebut hukumnya spesific.

Ini kerana tabiat menyalakan lilin dan meniupnya mempunyai makna dari sudut agama bagi sesetengah agama lain especially agama org Yunani kuno.

So kita sebagai umat Islam seharusnya menghindari daripada melakukannya dan tidak mengikut cara hidup kafir. Wallahua'lam
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
toxicated replied at 12-1-2019 11:26 AM
Aku tak makan kek kalau org tiup sbb penah nampak air liur bersepah..

Seram pulak...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Hanya mampu gelak
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 03:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Actually ada byk penulisan mengenai perbuatan ini di internet.. antara yang mudah difahami macam ni..

DalamIslam.com

Hukum Tiup Lilin Ulang Tahun dalam Islam

Bertambahnya umur bagi sebagian orang memang menjadi momen yang ingin dilewati dengan penuh kebahagiaan. Mengundang sanak saudara dan sahabat, makan bersama, hadiah-hadiah yang datang silih berganti, dan masih banyak lagi. Salah satu hal yang sekan-akan sudah menjadi tradisi dalam acara ulang tahun adalah meniup lilin. Rasa-rasanya sebagian umat muslim pun masih melakukan hal ini. Namun, bagaimana islam memandang hal tersebut? Bolehkah?
Dilansir dari merdeka, tradisi tiup lilin sudah lahir sejak zaman Yunani Kuno. Dalam sejarah disebutkan bahwa menyalakan lilin adalah sebuah cara khusus seseorang untuk membayar semcam upeti kepada dewi bulan yang terdapat dalam mitologi Yunani, yakni dewi Artemis. Pada zaman dahulu, kue yang dipakai haruslah berbentuk bulat agar dapat melambangkan bulan dan lilin yang ditaruh di atasnya menyiratkan cahaya bulan. Sebelum orang-orang Yunani Kuno meniup lilin, mereka terlebih dahulu berdoa.

Asap dari lilin yang melayang di udara dianggap sebagai penghantar doa-doa mereka kepada sang dewi. Oleh karena itu tradisi tiup lilin tidak hanya dilakukan pada saat ulang tahun, tetapi setiap mereka memiliki keinginan. Oleh karena itu, tradisi meniup lilin ketika seseorang ulang tahun termasuk ke dalam aktivitas keagamaan orang-orang Yunani Kuno. Lilin juga dapat diibaratkan sebagai cahaya kehidupan bagi menurut orang-orang non-muslim.


Dalil Islam tentang Tiup Lilin saat Ulang Tahun

Nah, dikarenakan meniup lilin pada saatu ulang tahun adalah warisan tradisi dari budaya non-muslim, maka, Rasulullah menjelaskannya terkait hal tersebut dalam hadits di bawah ini :

Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda: Barang siapa yang menyerupai dengan suatu kaum, maka ia bagian dari kaum itu. [HR. Abu Daawud]

Jika kita melihat pada hadits di atas, maka sebaiknya kita meninggalkan tradisi tiup lilin tersebut, karena tradisi tiup lilin bukan merupakan tradisi umat islam dan menyerupai tradisi umat non-muslim. Tradisi tersebut juga sering dilakukan oleh kaum yahudi dan nasrani.
Alasan Umat Muslim Tidak Boleh Melakukan Tiup Lilin saat Ulang Tahun
Pada intinya, beberapa hal yang dapat dijadikan alasan mengapa tidak diperbolehkannya umat islam mengikuti tradisi meniup lin dalam acara ulang tahun adalah :

Rasulullah tidak pernah mengajarkan atau menganjurkan tradisi perayaan ulang tahun termasuk di dalamnya tradisi meniup lilin. Berbahaya jika tradisi tiup lilin sekan-akan sudah menjadi bagian dari kewajiban di setiap tahunnya, karena Rasulullah tidak pernah mengajarkan dan mewajibkan hal tersebut.
Pesta ulang tahun yang berlebihan merupakan salah satu sikap pemborosan yang dibenci oleh Allah. Uang yang digunakan untuk membeli lilin ulang tahun, memiliki manfaat yang lebih bernilai di mata Allah. Untuk sedekah, misalnya?
Tradisi tiup lilin bukan merupakan tradisi umat muslim dan tidak dianjurkan karena menyerupai tradisi umat non-muslim. Meniru-niru kebiasaan suatu kaum disebut juga dengan tasyabuh, dan hal tersebut dilarang di dalam islam. Sebagian orang masih melakukan tradisi tiup lilin karena tidak mengetahui bagaimana asal-usul tradisi tersebut dan apa maksud dibaliknya. Oleh karena itulah kita perlu menjadi muslim yang cerdas agar dapat membedakan secara jelas mana yang baik dan mana yang buruk. Jangan hanya mengikuti sesuatu tanpa memiliki ilmu tentangnya.
Umat islam hanya memiliki 3 perayaan besar, yakni Idul Fitri, Idul Adha dan hari Jumat. Jadi ulang tahun tidak termasuk di dalamnya.
Menurut salah satu penelitian, meniup lilin yang berada di atas kue ulang tahun menjadi salah satu penyebab penyebaran bakteri, kuman atau zat-zat negatif di kue tersebut.

Tak masalah jika anda menganggap hari bertambahnya umur menjadi hari yang spesial. Namun harus kita sadari, bahwa di hari itulah umur kita pada hakikatnya berkurang. Satu tahun dalam hidup kita telah berakhir dan tahun demi tahun akan terus berganti. Lebih baik jika hari itu kita jadikan momen untuk mensyukuri karunia Allah yang telah menciptakan kita dan membuat kita lahir di dunia ini, mensyukuri kedua orangtua yang telah merawat kita sejak keluar dari rahim ibu dan mensyukurisetiap masa yang telah kita lalui.

Momen berkurangnya umur pun dapat kita jadikan sebagai momen untuk bermuhasabah, apakah kiranya yang akan kita lakukan di sisa hidup kita dalam ketaatan kepada Allah. Mintalah kepada Allah agar Ia karuniakan ketaatan kepada kita di sisa umur kita. Tanamkanlah hal-hal positif yang telah dijelaskan sebelumnya kepada adik-adik kita atau anak-anak kita.

Seandainya pun mau melakukan sebuah perayaan seperti makan-makan bersama dengan sanak saudara, mengudang tetangga dan teman-teman, maka niatkanlah itu untuk ibadah dan janganlah berlebihan. Niatkanlah perayaan itu untuk membagi rezeki yang kita miliki kepada orang lain dalam bentuk makanan ataupun bingkisan atau untuk bersedekah, sehingga kita tidak menggunakan rezeki yang telah diberikan oleh Allah kepada kita untuk hal-hal yang sia-sia.


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.105038s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list