Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
686
View
15
Reply

[Politik] Tidak ada lagi yang meroyan dan marahkan kerajaan kerana mengira harga minyak menggunakan harga minyak mentah

[Copy link]

Author: tobby       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-1-2019 02:37 PM | Show all posts |Read mode



Khairul Azri51 mins









Semalam adalah minggu pertama bagi penentuan harga minyak mengikut harga apungan dunia menggunakan mekanisma APM yang baru.
Alhamdulillah turun 0.01 sen untuk Ron95 dan juga Ron97, manakala Diesel naik 0.01 sen.
.
Cumanya ada beberapa perkara menarik yang dapat diperhatikan telah berlaku.
1. Tidak ada lagi berita daripada BH atau Sinar yang meng'highlight'kan harga minyak jatuh seperti di era BN, walhal semalam minyak pummel selepas 9 hari recover dekat 2%. Mungkin juga wartawan-wartawan Sinar dan BH akhirnya dah belajar untuk faham bahawa pengiraan APM berdasarkan purata seminggu bukan sehari.
.
2. Tidak ada lagi individu-individu yang meroyan dan marahkan kerajaan kerana mengira harga minyak menggunakan harga minyak mentah dan diconvertkan dengan ringgit, contoh kiraan tipikal zaman BN dulu,
1 Barrel crude oil adalah USD 51.
1 Barrel Brent oil adalah USD 60.
USDMYR pula adalah RM4.10
Kalau menggunakan kiraan orang kebanyakan di zaman BN maka kita akan dapati ramailah yang mengira,
(51/159)4.10 = RM1.31/l
@ yang kira guna Brent,
(60/159)*4.10 = RM1.54/l
Mungkin individu-individu ini juga akhirnya telah faham bahawa kereta mereka tidak boleh bergerak dengan menggunakan minyak mentah sebaliknya memerlukan minyak refined berstandard Mogas 95/97 unleaded.
.
3. Tidak ada lagi komen yang berbunyi,
"Alah harga turun tapi dia rembat semula guna SST", seperti dulu, "alah turun sekian-sekian , amik GST berbillion-billion."
Mungkin juga akhirnya rakyat telah faham bahawa cukai adalah sesuatu yang penting untuk kelangsungan pendapatan kerajaan dalam menguruskan perbelanjaan negara.
Ataupun mungkin juga sebab SST tak tulis kat resit, sebab tu komen tersebut tak keluar.
.
4. Tidak ada lagi individu-individu atau kumpulan yang meroyan apabila adanya pengumuman untuk stesen-stesen minyak memaparkan harga minyak dinegara-negara serantau (kecuali Brunei, mungkin sebab Brunei jauh dari Malaysia) untuk mengambarkan ke'murah'an harga minyak petrol di Malaysia.
Paling ironi adalah disuruhnya rujuk globalpetrolprices.com, walhal ketika perlaksanaan apungan dizaman BN dulu, banyak kali Malaysia menduduki tangga 10 termurah malah pernah duduk ditangga ke 5, dan ketika ramai menunjukkan website yang sama, dimaki dan dibilang bodoh kerana membandingkan harga minyak yang dijual dinegara ini dengan negara lain.
Apa ayatnya, oh haa,
"Gaji Malaysia RM1000, minyak RM2, gaji Singapore SGD2,000, minyak SGD2..perbandingan bodoh convert2 ni"
Macam tu lah lebih kurang.
Mungkin juga akhirnya golongan ini akhirnya telah faham bahawa minyak di Malaysia ini sememangnya antara yang termurah di dunia despite kita hanyalah pengeluar kecil petroleum malahan berada dalam posisi net importer.
Maka kita perlu membandingkan Malaysia dengan negara-negara lain dan mula bersyukur.
.
Melihatkan ketenangan malam Sabtu berbanding malam Khamis diera BN, tak sabar nak tunggu untuk pengumuman harga minyak untuk minggu-minggu ke depan.
Sekian.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Pendek kata, dulu bengap, sekarang bengapnya dah berkurangan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 02:49 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:14 PM | Show all posts
Tunggu 60 tahun lah tu

BN pun dapat peluang 60 tahun kasilah former pembangkang 60 tahun jugak
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:25 PM | Show all posts
takpaa laa dah sedap memfitnah, menipu & menabur kebenciaan... mungkin minda separa sedar depa dah makin hilang & sel2 otak depa kembali berhubung ..

Apa nak harapkan dari puak2 macai2 & tukang2 sorak.. depa baru nak jadi "pandai" walaupun sebelom ni depa jaja kununnn depa laa paling "bijak".. padahal bodo piang jaa .. orang2 lama cakap akai sekupang
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah rakyat makin bijak bawah ph
Yg jadi org besar pun dah lupa saat brdemo mintak turun rege minyak
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 06:17 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 12-1-2019 03:27 PM
Alhamdulillah rakyat makin bijak bawah ph
Yg jadi org besar pun dah lupa saat brdemo mintak turun r ...

Dah jadi krjn baru berakai .. Baru rakyat tau yg demo guling2 dulu tu kaki fitnah
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
silencekiller replied at 12-1-2019 03:25 PM
takpaa laa dah sedap memfitnah, menipu & menabur kebenciaan... mungkin minda separa sedar depa dah m ...

yg paling best spesis munafik @dodolgemok senyap jah
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 06:25 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 12-1-2019 03:27 PM
Alhamdulillah rakyat makin bijak bawah ph
Yg jadi org besar pun dah lupa saat brdemo mintak turun r ...

skrg dok ok plak banding dgn negara lain...
dulu munafik perasan cerdik ni bkn main
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:41 PM From the mobile phone | Show all posts
dinopower2 replied at 12-1-2019 06:24 PM
yg paling best spesis munafik @dodolgemok senyap jah

Elhamdulellah berpusu2 pahala masuk malam ni. Moga tuhan terbalikkan ayat kau pada diri kau. Amen
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:57 PM | Show all posts
dinopower2 replied at 12-1-2019 06:24 PM
yg paling best spesis munafik @dodolgemok senyap jah

mahu tak senyap.. dulu antara paling kuat menyalak.. laa ni ?? geng2 ni kaa nak bawa "perubahan" .. kalo depa betoi2 ikhlas, patot lawan gak sebab benda salah kan ..

tapi dah nama macai.. dulu sedap tuduh orang lain macai.. diri sundri tak sadar diri.. pastu sentap ke hulu ke hilir.. dulu sedap memfitnah, menabur kebenciaan.. laa nii puas laa.. bukan nak perubahan sangat... tapi ada hati berlagak "bijak" ...
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2019 07:32 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 12-1-2019 11:41 PM
Elhamdulellah berpusu2 pahala masuk malam ni. Moga tuhan terbalikkan ayat kau pada diri kau. Amen

yakin la sgt khen...
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2019 08:04 AM From the mobile phone | Show all posts
dinopower2 replied at 13-1-2019 07:32 AM
yakin la sgt khen...

Lobai uturn separuh dah gelabah? Moga tuhan terbalikkan ayat munafik tu pada diri kau. Amen amen amen.
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2019 08:05 AM From the mobile phone | Show all posts
silencekiller replied at 12-1-2019 11:57 PM
mahu tak senyap.. dulu antara paling kuat menyalak.. laa ni ?? geng2 ni kaa nak bawa "perubahan" . ...

Cacai sakit hati xdpt tgok najib songlap duit lgi. Tunggu lah kau org lagi 5tahun nak kena meroyan. Kahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2019 08:21 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 13-1-2019 08:04 AM
Lobai uturn separuh dah gelabah? Moga tuhan terbalikkan ayat munafik tu pada diri kau. Amen amen a ...

stakat kaki fitnah cam ko takyah la nak acah2 berdaulat sgt...
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2019 09:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Dlm kembung perut dok tadah kencing boleh nak berbunyik lagi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.094320s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list