JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
123Next
Return to list New
1214
View
46
Reply


"Baju Pindey Kan, Bahu Kicy Kan,"-Bangla Pun Dah Buka Kedai, Habislah Tukang Jahit Melayu

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-2-2019 11:58 AM | Show all posts |Read mode






Tidak dinafikan pekerja asing kini bukan sahaja bekerja di bidang yang ditawarkan satu ketika dulu, seperti perladangan, pembinaan dan pembantu rumah. Akan tetapi mereka kini memasuki bidang pekerjaan yang sama sekali berbeza iaitu industri perindustrian, pembuatan makanan dan juga industri jahitan.


Kebanjiran pekerja asing ini boleh di lihat di merata-rata tempat dengan mereka menawarkan perkhidmatan yang efisien. Disebabkan tidak begitu fasih berbahasa Melayu, maka percakapan dan tulisan mereka mempunyai kesilapan nahu serta sebutan.



Netizen ini sebenarnya menyiarkan gambar poster tempahan jahitan yang mempunyai banyak kesalahan tatabahasa oleh pekerja Bangladesh dan Nepal, manakala di ruangan komen pula bergaduh antara mereka yang menyokong kerajinan pekerja asing ini dan juga mereka yang risau dengan perkembangan ini yang akan mengurangkan potensi kerja warga tempatan.






Kredit foto: Twitter


Ada netizen berpendapat yang bukan sahaja tukang jahitnya warga Bangladesh, malahan tukang mencetaknya juga turut dalam kalangan Bangladesh. Ini kerana mustahil ejaan tersebut dicetak tanpa dibetulkan terlebih dahulu jika orang Malaysia yang menjadi tukang cetaknya. Adakah ia sekadar melawak atau memang bisnes percetakan pun sudah didominasi oleh mereka?






Justeru itu, ramai yang merungut bahawa bukan sahaja bisnes potong rumput sudah ditawan oleh warga Bangladesh, malahan bisnes yang dipelopori oleh warga Malaysia sedikit demi sedikit makin berkurangan. Mungkin ada yang memberi alasan kerana jahitan kemas dan harga yang ditawarkan oleh golongan ini murah menyebabkan mereka laris, namun apabila melihatkan harga di poster, ia sebenarnya 'cekik darah' juga.











Kredit foto: Carian Internet



Bagaimanapun, tidak semua memberikan pendapat yang sama. Ada netizen beranggapan itu adalah kerana mereka rajin mencari rezeki halal. Jadi, tidak timbul isu 'mencuri' peluang kerja yang diwar-warkan. Lagi pula jika ramai yang menghantar material kepada mereka, bermakna hasil kerja mereka bagus, jadi kenapa perlunya berdengki, sedangkan ramai juga warga Malaysia mencari rezeki di bumi asing?







Kredit foto: Carian Internet


Jadi, adakah benar kerana mereka yang rajin mencari peluang, maka ianya terhidang di depan mata? Adakah warga Malaysia hanya tahu merungut sahaja tanpa melakukan apa-apa pun?




Jika anda sendiri, hantar baju untuk dijahit kepada sebangsa atau warga asing? Tepuk dada tanya selera. -CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Mahal sgt tu nok..bingai je yg hantar ke situ
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:09 PM | Show all posts
tempah baju mmg mahal skrg ni..tu sbb i prefer beli rtw je utk dipakai pegi ofis..kalau baju rtw range harga 120-150 pun boleh dapat cantik2 compared dgn nak beli kain pastu tempah lagi..tapi kekadang kena tempah la jugak..tapi utk certain occasion je
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Lengser tu apa?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:21 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:22 PM From the mobile phone | Show all posts
ingt bangla...murah ke?...sy prnh try tanya...lg murah warga tempatan buat.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:30 PM | Show all posts
mahal la. kat tempat iolss ni tailor bangla. tapi rasanya owner melayu. kurung biasa/moden/pahang rm45. kalau kain je rm25.

ohhh...iolss area Bandar Baru Bangi
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
kechikchomel: mahal la. kat tempat iolss ni tailor bangla. tapi rasanya owner melayu. kurung biasa/moden/pahang rm45. kalau kain je rm25. ohhh...iolss area Bandar B ...


Murahnya. Apa nama kedai
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:14 PM | Show all posts
Setakat kedai jahit caprut semua hanya spesies pprt hidup susah macam engkau saja heran
@Cari-Azza
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:20 PM | Show all posts
harap tahun ni baju raya aku siap
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:24 PM | Show all posts
ada satu butik ni kat my taman di shah alam.
nama glamer juga, rasanya owner perunding imej kut.
bila pegi tempah tukang jahitnya bangla jantan lembut.
waduuhh. ku ingat perempuan tukang jahit nya.
jahitannya kemas la, tapi mahal nak mampus.
baju kurung budak pun rm70.
aku percaya mamat bangla semua ni mana ada permit kerja.
ramai yg dah jadi tukang jahit kat sini.
ada yg mamat melayu nya keja alter seluar  dok la kat kaki lima kedai bawah tu dah bertahun.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 02:05 PM | Show all posts
ade ke pompuan yang berani diukur badan dengan bangla? member ppuan opis ukur badan nak buat baju ramai2 pon da bising budak laki duk depan dorang...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 02:59 PM | Show all posts
bawah eskelator aeon jusco shah alam ni pun ada kedai mereka ni.
jahit kaki jeans RM10.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 03:06 PM | Show all posts
Koshan? Shall?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 03:18 PM | Show all posts
bukan tu harga standard jahit baju sekarang?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 03:30 PM | Show all posts
Edited by kechikchomel at 12-2-2019 03:34 PM
moonbug replied at 12-2-2019 01:06 PM
Murahnya. Apa nama kedai

al-mughni. deret manjaku seksyen 9
iolss bagi baju contoh kat dia. so takyah la dia amik measurement kita
ehhhh...lagi satu. kalau untuk raya dia amik tempahan sampai hujung bulan ni je


Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 03:32 PM | Show all posts
mak ai kurung biasa sampai lapanploh
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Harga macam tu baik pegi medan mara jer
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 04:13 PM From the mobile phone | Show all posts
shall koshan hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 04:38 PM | Show all posts
Mahal, untuk baju kurung biasa, saya bayar upah RM50 aje.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.134175s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list