CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1117|Reply: 10

[Tempatan] Malaysia Airlines terima paling banyak aduan penumpang pada 2018

[Copy link]
Post time 21-3-2019 11:27 AM | Show all posts |Read mode
Edited by FOTHER-MUCKER at 20-3-2019 07:28 PM

Malaysia Airlines terima paling banyak aduan penumpang pada 2018FMT Reporters -

March 20, 2019 5:16 PM


Kira-kira separuh aduan terhadap syarikat penerbangan libatkan Malaysia Airlines (Gambar fail)


KUALA LUMPUR: Kebanyakan aduan diterima Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) dari Julai hingga Disember 2018 melibatkan Malaysia Airlines.

Laporan pengguna terbarunya menunjukkan aduan mengenai salah urus bagasi, proses bayaran balik dan kelewatan penerbangan paling banyak diterima, iaitu 51.6% daripada keseluruhan aduan.


Laporan tersebut mengatakan lebih banyak aduan tentang syarikat penerbangan dan perkhidmatan lapangan terbang pada 2018 dari 2017.

Ini disebabkan para penumpang semakin sedar mengenai hak mereka.


Daripada 821 aduan kepada suruhanjaya tersebut, 810 aduan terhadap syarikat penerbangan, kira-kira separuh daripadanya melibatkan Malaysia Airlines.

Hanya 11 aduan terhadap lapangan terbang.

Terdapat 413 aduan tentang Malaysia Airlines, yang mencatatkan peningkatan 41.9% berbanding tempoh sama pada 2017, dan 230 aduan terhadap AirAsia, mencatat kenaikan 36.1% (169 pada 2017).


Aduan terhadap Malindo Air turun 58.9%, iaitu 69, berbanding 168 aduan dalam tempoh sama pada 2017.

Di samping 821 aduan, laporan itu menyebut Mavcom juga menerima 573 aduan “tidak sempurna” dan disebabkan itu, tidak dapat dinilaikan dengan tepat.

Aduan terhadap lapangan terbang turun 21.4% yang biasanya mengenai kemudahan lapangan terbang, keselamatan dan bantuan istimewa.


Menurut Mavcom, ia menyelesaikan 99.6% daripada aduan yang diterima dalam tempoh 6 bulan itu dan 55% daripada keputusan kes memihak kepada pengguna.


https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/03/20/malaysia-airlines-terima-paling-banyak-aduan-penumpang-pada-2018/




Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-3-2019 11:31 AM | Show all posts
pernah kena juga..

book online dah pilih seating semua..
bila issue boarding pass seating arrangement
jadi lain.. masa boarding jadi kecoh..

very disappointed..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2019 11:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku dah belas tahun fly dgn MAS xde problem cuma boring part menu tuh..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2019 12:19 PM | Show all posts
adui nape MAS makin teruk....
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2019 12:50 PM | Show all posts
ye ke nih? kalau ikut logik, AA la yang paling banyak komplen.. nak reach out kepada diorang pun sikit punya susah..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2019 03:29 PM | Show all posts
pelik AA lgsung xde complain???ke AA ni selamat di bawah lindungan tgan2 ghaib?huhuhu
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 21-3-2019 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada...AA 230 komplen, mau xdek komplen huhu
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2019 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Themilo replied at 21-3-2019 12:50 PM
ye ke nih? kalau ikut logik, AA la yang paling banyak komplen.. nak reach out kepada diorang pun sik ...

Betul. Medium hnya socmed.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-3-2019 12:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Pernah komplen AA tukar tarikh penerbangan dan batal flight balik Msia. Kakitangan AA tak boleh pakai bila mintak refund.

Last2 pegi cari emel Tony mintak tolong. Die suruh senior management tolong handle hingga selesai. Puas hati
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 01:12 AM | Show all posts
Aii suka guna MAS (tak suka AA) selalu booking dan SELALU dpt upgrade to bisness class. Yipeeeee!!

Makanan tu biasalah perjalanan domestic takat satay dua tiga batang takat biskut dua tiga keping. YANG penting layanan di VIP lounge and dpt masuk first bila boarding.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 03:01 AM From the mobile phone | Show all posts
MAS ok lah selalu untuk ambil untuk domestic ke penang atau alor setar  .... sebab i boycott AA...... cuma pernah 1 kali i sampai 3 hari (lupa 3 hari or 5 days ) awal dari luggage
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-4-2024 10:14 AM GMT+8 , Processed in 0.173136 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list