Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
4375
View
189
Reply

Biadab! Koon Yew Yin Tuduh Tentera Malaysia Hanya Makan, Tidur

[Copy link]

Author: hussaini4675       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-8-2019 10:11 AM | Show all posts |Read mode
Anggota tentera Malaysia yang berjuang mempertahankan kedaulatan Sabah daripada pencerobohan pengganas dari Sulu ketika Op Daulat pada Mac 2013. Koon Yew Yin (gambar kecil) menuduh mereka hanya makan dan tidur
Kredit foto: Astro Awani/Facebook



Ahli perniagaan yang dikatakan pro-Pakatan Harapan, Koon Yew Yin diselar banyak pihak kerana mengeluarkan kenyataan biadab dengan mendakwa anggota tentera di negara ini tidak melakukan apa-apa selain makan dan tidur sahaja.


Dia berkata demikian melalui tulisannya berhubung cadangan mengurangkan jumlah penjawat awam di Malaysia dalam laman blog koonyewyin.com pada 12 Ogos.

"Malah, hampir kesemua mereka tidak pernah melepaskan tembakan kecuali semasa latihan menembak.

"Sebahagian daripada mereka sepatutnya menggantikan pekerja asing di ladang-ladang FELDA," katanya.


Cadangannya yang lain adalah menggesa kerajaan menghentikan pengambilan penjawat awam baharu dan memberi notis persaraan kepada kakitangan yang khidmatnya tidak lagi diperlukan.


Selain itu, dia meminta kerajaan melaksanakan Dasar Ekonomi Baharu (DEB) agar tidak bersifat eksklusif terhadap golongan bumiputera walaupun sebenarnya dasar itu tidak lagi diteruskan mulai 1991.


"Kerajaan mesti mengamalkan meritokrasi dalam pemilihan dan kenaikan pangkat kakitangan. Dengan cara ini, keseluruhan perkhidmatan awam akan menjadi lebih baik dan tidak ramai kakitangan diperlukan.

"endidikan adalah kunci kejayaan setiap negara dan guru-guru memainkan peranan penting. Pada masa ini hampir semua guru adalah Melayu. Kerajaan tidak sepatutnya mengambil guru-guru berdasarkan bangsa tetapi berdasarkan meritokrasi," katanya.




Ahmad Fadhli Shaari
Kredit foto: Facebook



Sementara itu, Naib Ketua Dewan Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berpandangan, orang seperti Yew Yin layak dilucutkan kerakyatannya.

"Hantar sahaja ke mana-mana benua yang sanggup menerima, tidak rugi Malaysia hilang manusia seperti ini," katanya seperti dipetik daripada laporan Harakahdaily pada 13 Ogos.


Para netizen yang berang dengan kebiadaban Yew Yin turut mengecamnya beramai-ramai dan meminta dia menghargai jasa Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menjaga keamanan negara.




Kredit foto: Facebook



Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong dalam kenyataan melalui laman Facebook Kementerian Pertahanan menyatakan kekesalan terhadap kenyataan Yew Yin dan meminta semua pihak agar berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan.


Yew Yin sepatutnya ingat jika tiada anggota tentera yang sentiasa sanggup berkorban nyawa mempertahankan negara, keamanan tidak akan wujud dan dia tidak akan dapat mengumpul harta sehingga menjadi kaya-raya. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Jilake punya apek tua
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:15 AM | Show all posts
bakar je cina tu
dia kalu bole smua cina keja dlm gomen senang la kencing merata smpi bekerat keta kebal kena air kecing diorg hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:17 AM | Show all posts
ni semua rakyat PH puja dan sanjung..apa ada hal....
tunggu la next PRU..kasi lenyap ini bangsa PH..

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Betul ap di cakP
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:19 AM | Show all posts
"endidikan adalah kunci kejayaan setiap negara dan guru-guru memainkan peranan penting. Pada masa ini hampir semua guru adalah Melayu. Kerajaan tidak sepatutnya mengambil guru-guru berdasarkan bangsa tetapi berdasarkan meritokrasi," katanya.


dah mmg bangsa lain pun taknak jadi cikgu. dah ngape nk salahkan org melayu?

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
kita dlm asean aman xde yg menceroboh ko nk suh askar melayu tembak sape pek
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:29 AM | Show all posts
annehuda replied at 14-8-2019 10:19 AM
dah mmg bangsa lain pun taknak jadi cikgu. dah ngape nk salahkan org melayu?

Bangsa ni memang nak keje gomen. Cuma mereka nak jawatan gred 41 ke atas la. Gred bawah memang bolayan....
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:31 AM | Show all posts
dia dah lupa ke kes pencerobohan KIram gang kat Lahad Datu?
dia mungkin tak tengok ni kot




KJ punya reaksi ape? kan dia wataniah ka ?
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:34 AM | Show all posts
insulin replied at 14-8-2019 10:29 AM
Bangsa ni memang nak keje gomen. Cuma mereka nak jawatan gred 41 ke atas la. Gred bawah memang bol ...

cikgu pun tak silap aku suma dah 41 dah.  takde dah cikgu taraf diploma. yg diploma tu utk bidang pendidikan tp diorg wajib ade degree. gaji pun 41
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:34 AM | Show all posts
yg Cox Bazaar tu bukan ke tentera kita  ke buat hospital?
dan lagi satu kebakaran unit CCU Sultanah Aminah dulu
bukankah tentera buat  khemah atau menghhantar bantuan buat ward bergerak ke? i tak sure istilah tepat sorry
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:38 AM | Show all posts
geng jinjang sekarang bukan main lagi lantang bersuara

bawak bawak sedar diri sikit

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:38 AM From the mobile phone | Show all posts
dockers replied at 14-8-2019 10:19 AM
Betul ap di cakP

Memang betul APA dia cakap...tu yang makan dalam

Kalau Melayu biasa dia Akan kutuk Penjawat Awam la.

Tapi Apek dia kutuk bangsa YG ramai dlm Penjawat Awam YG Tak berkualiti tu

Benda YG sama je.
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:40 AM | Show all posts
Daripada suruh askar jadi labour tukar pekerja asing kat ladang ladang , lebih baik letak pengkhianat pengkhianat negara kat lapangsasar jadi target untuk tentera buat latihan menembak.



PETALING JAYA: Veterans group National Patriots Association (Patriot) has hit out at recent suggestions that the manpower of the Malaysian armed forces be diverted to help with plantation works and community projects, saying such calls show an ignorance of the role of the armed forces.

They are certainly not cheap labour. They are trained professional killers our nation cannot do without, said Patriot president Mohamed Arshad Raji.

The retired brigadier-general was reacting to prominent Perak tycoon Koon Yew Yin, who in a recent blog post on improving the civil service, claimed that armed forces personnel are doing nothing except eating and sleeping.

In fact, almost all of them have never fired a shot except at target practice. Some of them should replace the foreign workers in the Felda plantations, the vocal businessman wrote on his website this week.




The remarks were criticised by Deputy Defence Minister Liew Chin Tong, who urged Koon to learn more about the sacrifices of the armed forces.

Patriot recalled a similar suggestion by former Sabah chief minister Harris Salleh, who proposed that soldiers be made to carry out government projects in rural communities.

Suggestions from both men are ridiculous and show their sheer ignorance of the role of the armed forces, Arshad said.

He said Malaysian military personnel are still occupied during peacetime, including guarding the borders and being despatched abroad for risky peace-keeping missions.

Being in peacetime does not mean the military personnel are doing nothing, as what Koon opined, said Arshad. Their main preoccupation is to train for war. This, the civilians and politicians cannot comprehend as they do not see the possibility of any war.

Arshad said the strength of the Malaysian armed forces lies in its discipline and the high morale of its military personnel.

If our military is disorganised, poorly trained, ill disciplined and low in morale, our leaders lose esteem and gain no respect, an element very necessary in international relations, he added.

Arshad described the military personnel as professional killers who are highly skilled in their respective roles.

They do jobs civilian cannot do. They are trained to go through and be able to endure hardship. All of them understand that the moment they sign to be enlisted, they have to be prepared to die, even be sacrificed for the success of any vital mission.
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Were trained to kill, not for cheap labour, veterans tell tycoon

August 14, 2019 9:52 AM

Mohamed Arshad Raji (left) says tycoon Koon Yew Yin is ignorant of the role of the armed forces.
PETALING JAYA: Veterans group National Patriots Association (Patriot) has hit out at recent suggestions that the manpower of the Malaysian armed forces be diverted to help with plantation works and community projects, saying such calls show an ignorance of the role of the armed forces.

They are certainly not cheap labour. They are trained professional killers our nation cannot do without, said Patriot president Mohamed Arshad Raji.

The retired brigadier-general was reacting to prominent Perak tycoon Koon Yew Yin, who in a recent blog post on improving the civil service, claimed that armed forces personnel are doing nothing except eating and sleeping.

In fact, almost all of them have never fired a shot except at target practice. Some of them should replace the foreign workers in the Felda plantations, the vocal businessman wrote on his website this week.

The remarks were criticised by Deputy Defence Minister Liew Chin Tong, who urged Koon to learn more about the sacrifices of the armed forces.

Patriot recalled a similar suggestion by former Sabah chief minister Harris Salleh, who proposed that soldiers be made to carry out government projects in rural communities.

Suggestions from both men are ridiculous and show their sheer ignorance of the role of the armed forces, Arshad said.

He said Malaysian military personnel are still occupied during peacetime, including guarding the borders and being despatched abroad for risky peace-keeping missions.

Being in peacetime does not mean the military personnel are doing nothing, as what Koon opined, said Arshad. Their main preoccupation is to train for war. This, the civilians and politicians cannot comprehend as they do not see the possibility of any war.

Arshad said the strength of the Malaysian armed forces lies in its discipline and the high morale of its military personnel.

If our military is disorganised, poorly trained, ill disciplined and low in morale, our leaders lose esteem and gain no respect, an element very necessary in international relations, he added.

Arshad described the military personnel as professional killers who are highly skilled in their respective roles.

They do jobs civilian cannot do. They are trained to go through and be able to endure hardship. All of them understand that the moment they sign to be enlisted, they have to be prepared to die, even be sacrificed for the success of any vital mission.
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Btol pon. Hmm
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:43 AM | Show all posts
Yang makan tido tu la banyak yg undi PH.

So, teruskan makan & tido.,
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:43 AM | Show all posts
kalau dikurangkan jumlah tentera, esok2 kalau berperang dia nak turun angkat senjatan mempertahankan negara ke? sedap je bagi statement bodoh kan....
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:44 AM | Show all posts
lu turunlah perang nanti.. cakap banyak pulak
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 10:44 AM | Show all posts
apek tua x sedar diri
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.103117s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list