CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2369|Reply: 12

CARA BERHADAPAN MASALAH HARIAN ANDA? PROBLEM SOLVING SKILLS ?

[Copy link]
Post time 25-2-2020 10:42 AM | Show all posts |Read mode
Salam , jom kita share cabaran harian kita yang kita lalui dan bagaimana kita berhadapan situasi tu dan how kita selesaikan.


I start with myself,

Semalam pagi boss I called and marah ..get used to it sebab boss jenis panas baran nauzubillah. Jenis yang akan put all the blame to the head. Masalah kecil sahaja actually. Tapi mengugat jugak iman dan ego perhaps.

Center kami kotor dan tidak cukup staff, konsep kami disini all do it by yourself. So saya pun singgahla kesana. Setelah sy lihat keadaan sekeliling conclusion saya more to habit and sikap ambil tahu samaada mahu buat atau tidak. Mula mula rasa nak marah dan point finger..lepas tu saya rilek jap..rasa nak lepaskan balik kes pagi tadi kena marah so nak marah la kat budak budak ni, bila fikir naaa...im not going to that kind of boss. So what i did....saya ambil penyapu, sabun dan bukak air and i wash the toilet and pantry. Mop dan sapu ...bla bla take me an hour . Surprisingly one of the staff datang dan join buat. And later staff text me and mintak maaf.  Later on belanja semua nasi campur.

So i put aside my ego and kenapa boss xboleh basuh toilet ke. Then later on ramai messages and marah sbb i buat..so my conclusion, kita kena buatla to show example. I guess action ni speak louder than words.

Good day All.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-2-2020 10:45 AM | Show all posts
SO SHARE YOURS
Reply

Use magic Report

Post time 25-2-2020 12:36 PM | Show all posts
Semalam ada meeting dengan drivers (kitaorg ada contract transportation services). Sebelum ni, management & i ada pesan selepas ni weekly meeting (sekali seminggu) mesti conduct oleh supervisor even tanpa kehadiran kamiorg.

So semalam one of the drivers call i, tanya "ni ada meeting ke tak ni?, kalo tak kitaorg blah" I jawab balik kan dah suruh supervisor proceed jer walaupun management or i takda. I dpt dgr supervisor tu menjawab "takda apa yg nak dicakapkan"

Lepas tu pulak driver tu jawab "sy ada isu safety ni nak bagitau". I was like ok then i pun naik bilik meeting atas. Sampai i kat atas, satu persatu dorang hentam i psl masalah terhadap management termasuk hal2 berkaitan duit (claim). i terus terang la bagitau benda ni kena highlight dengan management, bukan i (by the way i safety personnel). Dorang xpuas hati, ni hal safety dorang jawab

Then psl vehicle yg dorang bawa setiap satu ada button id sendiri. I contact la person in charge tanya status. So kolik i gtau, dorang kena pakai button lama, yg baru return pg dia. I sampaikan pg dorang. Nak tahu apa dorang jawab? "U pg turun bawah ambi sekarang!" Ewah2, sedap mulut jer mengarah i. Dahla i tgh sarat pregnant. I jawab balik "U olls sendiri la turun bawah ambi ID sendiri & return the new ID pg orang yg in charge"

Lepas tu timbul isu PPE pulak. Actually, safety sorang lagi dah siap list down size coverall & kasut dorang dalam bulan lepas. Tapi sampai sekarang dorang belum terima. Sebenarnya management kitaorg yang patut provide PPE (since benda ni dlm contract), tapi management drag isu ni dah lama. Dia cakap xda stock. Tapi i tau dia sebenarnya kedekut I gtau nnt i follow up pg management.

Terus sorang tu provoke i, dia cakap dia pakai selipar jer pg kerja. Peduli apa! Byk la benda dorang hambur kat i, sakit hati juga la jadi punching bag. Belum lagi pasal cuci vehicle. Nak sabun cuci dan sebagainya, i juga kena marah.

So today, i list down isu yang dibangkitkan semalam masa meeting dalam group transportation yg ada management & admin sekali. Lepas tu, i bagi arahan pd supervisor utk conduct the meeting every Monday as per schedule & please report to me as i need to send report to client everyday.

Haa ambik kau! I purposely bg tanggungjawab pg supervisor yg salu cakap "i takda pa benda nak cakap" tp bila i ada masa meeting, byk pula benda yg tak puas hati. I dah bgtau u sebagai supervisor, u kena pandai handle crew you & report to management for further action.

So msg i dalam group dia read jer. Tak reply. Harap lepas ni dia tak bagi alasan"takda apa nak cakap". I malas nak balas marah dengan marah. I diam jer semalam, walaupun dalam hati berapi juga nak lepas.

I just bagi arahan professionally by whatsapp group / email. Done.

*eh panjang pula

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2020 01:07 PM | Show all posts
Chesire_Epilog replied at 25-2-2020 04:36 AM
Semalam ada meeting dengan drivers (kitaorg ada contract transportation services). Sebelum ni, manag ...

i faham situasi ni, sbb i pernah jugak in manufacturing line.

As a purchaser yang membeli machines and parts - indent basis and via shipment etc kadang will take 3 months.  Adalah engineer ni yg dari production ingat i lembab buat keje. Dia naik office and masuk bilik i. Duk depan meja i. Imagine dia nak tau status order yg dia request. My personality mmg soft and mmg jenis polite. To one extend mmg kadang kena buli. Tapi they mistaken me, i mmg jenis soft and penyabar tahap gaban tapi i also have my limits.

But this case i masih sabar..so i biar je la dia duduk depan i. Europe kalau kita am dia midnigt so kenalah tgu after 2pm. Tu pun nasibla klu dpt bercakap with the person incharge. So i show him semua document for purchase inquiry, quotations and purchase order and payment terms..bila tgk my part all in order and all emails yg i compiled...baru dia slow down. So since then he trust me and very well mannerd.

One more issue, financial controller put blame on me on purchased item yg mahal dari biasa. In the meeting room bluntly mentioned my name and nak put blame pd I. This i x ble tolerate so i stand up and explained balik and my habit i suka keep record. So i show all communications record  and show to boss...again im safe..and i ingat i ckp...please dont do shits and put blame on others. Wow...banyak lagila....

Seronok ...so for u, always keep ur communications, arahan u pada supervisor or any circular yg u keluarkan. We never know how people can manipulate situations. But again, be good human being. Insyaallah nnt semua dipermudahkan.



Reply

Use magic Report

Post time 25-2-2020 01:31 PM | Show all posts
problem come and go
tapi sebolehnya mencegah lebih baik
thinking ahead of perancangan and risks
sebelum keluar ofis pastikan tiada yg terkucil
kemas dan clear
off semua suiz

ajar dan disiplin mereka yg lain
bebel bebel sampai kau penat
ya..action speaks louder
thats how i teach my kids
bebel bebel juga..but you must be a good example and sikap pro action
probelm tetap datang tapi kau sudah bole jangka bgimana dan how to solve

mereka tak suka
katanya kita macam bagus dan keco
atleast kau tak perlu merengek mintak tolong sana sini
dan susahkan orang lain.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-2-2020 04:02 PM | Show all posts
rospinki replied at 25-2-2020 05:31 AM
problem come and go
tapi sebolehnya mencegah lebih baik
thinking ahead of perancangan and risks

betul ros, so masalah anak ni nak hp ni pun...sy kena duduk baca buku dgn dia..so harapnya usaha ni berjaya. Action lebih elok dari perkataan ni.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 25-2-2020 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
masalah aku bila laki aku nak raya lama umah mak die. Apa aku suggest.. ok abg raya umah mak je la. Tapi ayang nak belanja raya 30k ya. Haaa teruih ikut plan asal.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 08:19 AM | Show all posts
adila39 replied at 25-2-2020 01:07 PM
i faham situasi ni, sbb i pernah jugak in manufacturing line.

As a purchaser yang membeli mach ...

Yes sis. I pon mcm u, i sentiasa catat dalam nota & even simpan semua record apa2 yg i buat. Sampaikan kolik i minta doc dari i (sepatutnya yg keep record adalah dia bukan i, i keep pun sebab utk simpanan i sendiri senang nak rujuk). Apa2 boleh sertakan bukti kalo ada issue. Yang penting kata ex bos i dulu communicate pakai email untuk record black and white. I dapat beza mcmana kerja company besar and kecik. Company yang tak sistematik & tak ikut system bila buat kerja. Payah gila & menyusahkan.
Tapi i pikir positif buat masa ni, yela semua benda kena buat sendiri. I anggap tu challenges and at least i belajar benda2 baru (multiskill la katakan), walaupun gaji tak selaras Dah cukup knowledge, pengalaman & upgrade i nak apply company besar sikit. Tu goal i tahun 2020 ni. Wish me luck!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-2-2020 10:03 AM From the mobile phone | Show all posts
hari ni punya story kat rumah.
my routine every morning wakeup at 5am. do breakfast for kids skol..sidai baju kat ampaian pastu prepare ank2 sume kejut bangun then preparing myself nak g kerja at 7am. sebab i yang kena antar anak skol..so kenalah kuar awal.

tapi pagi ni..hah..amik ko..terlewat bgn 5.30am. terkocoh kacah. aduhai..kang lambat pulak antar ank skol..sebab kalau lewat kuar after 7 mmg jalan jem. redha jelah. tapi luckly pulak..ayah diorang tetiba pagi ni datang rumah kata nak antar ank skol...so..alhamdulillah.

so..kesimpulannya..sebelum tido jgn menggatal minum nescafe. kang lambat tido..bgn lambat..hahah. bkn setiap masa kita akan bernasib baik ada org tolong kan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2020 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Pagi ni as usual video conference. From 8.30 to 10am. Very stressful to start a day. hahahah... pastu rumah sebelah tang tung tang tung drilling lagi... aarghhh nak pecah kepala...

masalah ni rasa sangat stress sbb bising... so solutions.. keluar and pegi mamak minum teh tarik. Close my eyes and feel d air and selawat banyak banyak.... i can do this
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2020 10:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Chesire_Epilog replied at 26-2-2020 12:19 AM
Yes sis. I pon mcm u, i sentiasa catat dalam nota & even simpan semua record apa2 yg i buat. Sampa ...

yes, habit i. i sejak dulu ada buku nota... utk work i pakai buku nota yg diy tu je.. suka nipis so senang bawak. And akan renewal with new one. so ada la kaki nota Jan to mac edition - list to do.

kalau email, i selalu cc semua boss. So yeah keep it up. And you will be in a better company soon insyaallah. U can do it dik
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 01:36 PM | Show all posts
adila39 replied at 25-2-2020 04:02 PM
betul ros, so masalah anak ni nak hp ni pun...sy kena duduk baca buku dgn dia..so harapnya usaha n ...

sebaiknya jgn bagi..kalau dh terbagi kena tegas time bila bole main hp.
anak main ph wiken je from 1pm-7pm (time tu je I buka wifi)..hari biasa dia balik je skol terus men beskal smpi 7 pastu balik mandi makan buat keja umah. biasa 10.30 tido bgitulah rutin dia tiap hari.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-3-2020 02:35 PM | Show all posts
Ada satu situasi masalah semalam. Group spa bising sebab kelas tak habis dan cikgu hilang. So I pun take the initiative to text owner and tanya kenapa and dimana.

Bila dia explained, macam xnak percaya pun ada tapi bila pikirkan balik ada alasan juga benda ni betul. So untuk elakkan lain lain marah dan cakap macam macam I textla and bagitau..kita bagi la masa maybe owner tak sihat dan ada masalah. Kita tunggu sampai April.

Ada je contact and boleh je pass and api apikan lagi keadaan, tapi kadang kita kenalah jugak ada sikap simpati pada org. Tak kiralah alasan munasabah atau tidak yg pastinya pasti dia ada alasan.

So untuk sebulan dua ni bolehla cool lagi ...april nanti kena pikirla how to solve masalah ni. Bila dengar apa dia cerita memang macam x caya tapi..tak salah jugak kita sangka baik..and doakan dia dipermudahkan..

conclusion bila kita force diri utk bersabar dan cuba faham walau apa pun walau kita rugi, one day benda sama akan berlaku pd kita hendaknya..sigh bukan senang nak jd org baik.

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Cinta & Perhubungan


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-3-2024 05:37 AM GMT+8 , Processed in 0.084103 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list