Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
8425
View
249
Reply

[Tempatan] Saya Cabar Aljazeera Tunjuk Negara Mana Beri Kebebasan Mutlak Kepada Warga Asing Tak Berdokumen.....kau sekolah tak?

[Copy link]

Author: Modngengade       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-7-2020 04:03 PM | Show all posts |Read mode
Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri mencabar agensi berita antarabangsa, Aljazeera untuk menyenaraikan negara yang memberi kebebasan mutlak kepada warga asing.

Kita boleh tanya Aljazeera ini, berikan kita nama mana-mana negara dalam dunia ini membenarkan warga asing yang tidak mempunyai dokumen perjalanan atau dokumen tidak sah boleh bebas di negara mereka.

Saya cabar Aljazeera tunjukkan negara mana yang memberikan kebebasan mutlak kepada warga asing yang tidak berdokumen. Jawapannya setahu saya, tidak ada, katanya dalam sidang media perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) hari ini.

Beliau berkata demikian dalam mengulas isu sebuah dokumentari terbitan Aljazeera yang membuat tuduhan kerajaan Malaysia bertindak kejam ke atas migran dan pendatang asing tanpa izin (PATI) sepanjang tempoh PKP sebelum ini.

Dan tuduhan yang mengatakan kita mengurung secara tidak adil PATI tersebut adalah tidak benar, kerana bukan setakat PATI yang dikurung malah PKPD di kawasan lain, termasuk di pusat tahfiz, beberapa perkampungan di Hulu Langat dikurung juga.

dan setiap individu yang berada dalam kurungan PKPD dibuat saringan termasuk PATI juga disaring, kerajaan menanggung kos saringan terhadap mereka.

Jadi tidak betul kalau kita katakan bahawa satu layanan yang tidak adil dibuat kepada mereka kerana mereka dikurung, kerana polisi dan SOP ini kepada sesiapa sahaja termasuk rakyat Malaysia, tegasnya.

Selain itu, dokumentari tersebut turut menuduh kerajaan melaksanakan arahan PKP berunsurkan perkauman.

Menuduh tindakan kita bersifat perkauman ataupun rasis juga tidak benar, apa yang dilakukan adalah berdasarkan undang-undang.

Pihak Imigresen menggunakan Akta Imigresen untuk menangkap dan menahan mereka yang tidak mempunyai dokumen yang sah di dalam negara kita ataupun yang langsung tidak mempunyai dokumen, jelasnya lagi.

Justeru, Aljazeera dituntut untuk membuat permohonan maaf kepada rakyat Malaysia atas isu kontroversi tersebut.

Sumber: RTM, BERNAMA TV

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 6-7-2020 04:12 PM | Show all posts
Edited by capiloton at 6-7-2020 04:15 PM

bagus.
menteri macam ni kita mau.
bila orang hantam, kita mau bidas balik dengan fakta.

malaysia ni ompama sorga bagi pendatang.
banyak kebebasan, dan ramai jadi kaya raya.
diskriminasi ape kejadah nya.

tapi alang2 dah kena kritik tu,
elok la melayu semua jadi ultra racist.
mereka nak tengok sangat rupa melayu ultra kiasu,
so mari ramai2 kasi tunjuk pada pendatang ni semua

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:13 PM | Show all posts
Aljazeera ni sama bodoh dengan DAP
dan semua NGO pro PATI
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:14 PM | Show all posts
x sedar diri, dah PATI mmg la penjenayah
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
capiloton replied at 6-7-2020 04:12 PM
bagus.
menteri macam ni kita mau.
bila orang hantam, kita mau bidas balik dengan fakta.

Chuols kalao bertanding MP....iouls sure pangkah chuols.

Well said sis..
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Kepada negara Bangladesh...sila kutip warganegara korang...x kiralah masuk haram ke halal terutama sekali si raihan yg backing sgt membe dia yg kena tahan tu
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Wowww balas balik. Ini yang kita mahu. Sesedap je buat dokumentari macam tu. Yang imigran ni pun cuba la hampa p negara lain. Tengok layanan depa macam mana. Banyak komplen pulak depa
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:23 PM | Show all posts
Counter la balik dgn buat documentary illegal immigrant waktu covid19.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-7-2020 04:25 PM | Show all posts
qistiena replied at 6-7-2020 04:18 PM
Kepada negara Bangladesh...sila kutip warganegara korang...x kiralah masuk haram ke halal terutama s ...

nama bkn main lagi raihan tapi nmpk busuk

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Modngengade replied at 6-7-2020 04:25 PM
nama bkn main lagi raihan tapi nmpk busuk

Mohon ditampar or pijak2 je si setan ni kalau terserempak kt mana2
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:30 PM From the mobile phone | Show all posts
lipans replied at 6-7-2020 04:23 PM
Counter la balik dgn buat documentary illegal immigrant waktu covid19.

tak cukup...... semua pati sumbat dlm kotak pos terus kat rumah reputz aljazeera.


geram aku... kekadang layan gak jazeera ni... boikotlah
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Modngengade replied at 6-7-2020 04:25 PM
nama bkn main lagi raihan tapi nmpk busuk

Yg Pakistan tu pun baliklah ke negara asal...nape tutup muka dlm video tu...tau takut...bak kata org kampung don't bite the hand that feeds u...
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku baru view bideo Al Jazeera ni tadi.
Siap x leh comment ye?
Euwww...penakut or hati tisu?
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:48 PM | Show all posts
dorang ni siap boleh bersiar2..memandu dgn bebas kt malaysia..
lagi mau sembang kah?
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Pendapat aku pulak, dari sisi yg lain
Bagus juga Al jazera buat video mcm gini, jadi mana2 Pati akan fikir 10x dah nak dtg Msia.
Selama ni depa fikir Msia ni syurga pendatang asing kan
Jadi dgn adanya video gini, secara tak langsung persepsi pati akan berubah..Msia negara zalim bagi warga pendatang, sila la beramai2 pergi ke negara lain yachh
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 04:57 PM From the mobile phone | Show all posts
palmolive replied at 6-7-2020 04:48 PM
dorang ni siap boleh bersiar2..memandu dgn bebas kt malaysia..
lagi mau sembang kah?

Kena tunjuk video bangla, nepal, pinoy, indon berposing sakan memenuhi klcc during the weekend...mengalahkan rakyat malaysia..itu yg diorg kata diskriminasi dan rasis??
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-7-2020 05:00 PM | Show all posts
qistiena replied at 6-7-2020 04:44 PM
Yg Pakistan tu pun baliklah ke negara asal...nape tutup muka dlm video tu...tau takut...bak kata o ...

bangsa pakistan, bangla, rohingnya ni mmg bangsa yg kasar dan busuk hati...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-7-2020 05:02 PM | Show all posts
Madel replied at 6-7-2020 04:54 PM
Pendapat aku pulak, dari sisi yg lain
Bagus juga Al jazera buat video mcm gini, jadi mana2 Pati aka ...

tapi kot tk der warga asing ni saper nk jadi kuli? pemuda ibupertiwi asyik nk merempit dan mendadih je

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 05:06 PM | Show all posts
Seramai lebih 2K memberi reaksi suka kepada video Al-Jazeera



dan seramai lebih 3K memberi reaksi haha kepada video ini



Semoga bermanafaat
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2020 05:12 PM | Show all posts
I.am.PH replied at 6-7-2020 05:06 PM
Seramai lebih 2K memberi reaksi suka kepada video Al-Jazeera

Seramai 191K beri reaksi dislike di Youtube.

Semoga bermanfaat.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list