Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1489
View
12
Reply

Suara Dah Tak Keluar, Tiada Selera Makan -Jamali Shadat Makin Uzur

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-1-2021 09:48 AM | Show all posts |Read mode
Cucu kepada pelawak 'stand up' komedi popular, Datuk Jamali Shadat, 78, mengesahkan keadaan datuknya sekarang semakin uzur dan kurang mempunyai selera makan.


Isyraq Ariff Zalull Ariff, 31, berkata, datuknya kini hanya mengambil makanan lembut seperti bubur nasi dan perlu dibantu setiap kali makan.


"Memang keadaannya sekarang agak uzur. Sekitar Disember tahun lalu, saya ada melawatnya dan datuk didapati masih boleh makan dan berjalan walaupun perlahan.


"Tapi tengahari semalam emak saya, Hamidah (anak sulung Jamali) cakap datuk tak nak makan dan minum lagi. Saya terus bergegas melawatnya petang semalam juga.


"Saya tengok dia memang tak nak makan. Namun, kami paksa juga dan alhamdulillah dapatlah juga dua, tiga suap bubur nasi masuk mulutnya," katanya kepada Harian Metro.


Menurutnya yang juga anak keempat Hamidah, datuknya kini hanya berkomunikasi menerusi gerakan bahasa badan.


"Suaranya tak keluar, jadi dia gunakan cara ini. Apabila kita bercakap dengannya, saya tak pasti sam ada datuk faham atau tidak.


"Kadangkala kita tanya nak makan atau tak? tapi caranya macam tak nak. Bila disuap dia makan. Malah, kini sikap datuk dah macam kanak-kanak. Kita kena layan dia dan berborak dengannya.


"Semalam juga doktor dan jururawat klinik desa ada datang melawat dan merawat serta berikan datuk air glukos untuk bagi dia ada tenaga," katanya.


Di era kegemilangannya pada 1980-an, pelawak legenda ini cukup dikenali dengan kebolehan melakonkan watak kanak-kanak bernama 'Atan' bersama Atuknya serta rakan-rakan berbilang kaum.


Isyraq Ariff berkata, datuknya amat terkesan dengan kematian isterinya, Lela Yacob akibat serangan angin ahmar pada Jun 2018 sehingga membuatkan dia murung.


"Arwah nenek meninggal pada hari pertama Syawal selepas sebulan terlantar di hospital. Datuk memang jaga nenek dengan penuh perhatiannya.


"Sebelum itu, datuk yang kena angin ahmar dan dijaga arwah nenek sampai pulih. Arwah nenek buat rumah di Pulau Indah, Klang ini dan rancang nak tinggal dengan datuk.


"Apabila rumah siap, nenek meninggal dan hanya jasadnya dibawa balik ke situ," katanya.




Kredit foto: Harian Metro




Menurutnya, apa yang berlaku membuatkan datuknya amat terkesan kerana segala jadual aktiviti seni dan kehidupan diuruskan oleh neneknya.


"Selepas itu dia macam termenung dan khayal. Rumahnya bersebelahan dengan rumah bapa saudara saya iaitu Fauzi.


"Keluarga pakcik saya yang tengok-tengokkan dan menjaganya. Dia (datuk) memang tak nak pergi mana-mana walaupun diajak.


"Malah semasa sambutan hari raya pun kalau pergi rumah anak-anak atau saudara, tak sampai tiga minit datuk dah ajak balik," katanya.


Jamali yang dilahirkan di Bukit Kapar, Klang, Selangor mendapatkan rawatan di klinik berdekatan tiga bulan sekali.


Dia perlu menjalani pemeriksaan untuk darah tinggi, kencing manis dan tahap kolestrol.


Jamali mempunyai lapan anak dan 39 cucu.


Keadaannya mendapat perhatian Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang melakukan lawatan menerusi Program Ziarah Finas Prihatin 2.0 di Klang pada 25 November, tahun lalu. -CARI


Sumber: Harian Metro

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 19-1-2021 12:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Rindu isteri laa tu.. datuk k saleh yaakob kena contohi jamali ni.. ni asyik ikut kehendak punai jah
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2021 01:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga dipermudahkan. Aku syukur sangat arwah bapak aku meninggal senang jerk. Kalau macam ni sedih wooo.
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2021 06:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Rindu pada yg dah pergi selamanya mmg sangat2lah memeritkan. Semoga Datuk Jamali Sadat dipermudahkan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2021 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga Datuk Jamali Shadat sihat dan dipermudahkan urusan.. dia rindu tu..
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2021 07:21 PM | Show all posts
Buritan replied at 19-1-2021 12:50 PM
Rindu isteri laa tu.. datuk k saleh yaakob kena contohi jamali ni.. ni asyik ikut kehendak punai jah

Hahaha...lawak la statement you...but mmg betui pun...kira lama jugak Jamali nie bertahan...arwah abah kaka pi after 1.5 tahun mak meninggal...mmg cinta sejati...rasanya kalu masa mak meninggal tu kaka dan anak2 tak kat UK...silap2 lagi awal dia ikut...elok2 jer kaka blk mesia dan dpt keje dlm 6 bln tu arwah abah pi secara mengejut...but kaka redha sebb mmg tau dia rindu sgt2 kat arwah mak...Al Fatihah buat arwah mak dan abah
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2021 07:25 PM | Show all posts
..moga jamali shadat terus kuat dan urusan dipermudahkan..
rindu tu kdg amat menyakitkan.
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 12:40 AM From the mobile phone | Show all posts
lil_honey replied at 19-1-2021 07:25 PM
..moga jamali shadat terus kuat dan urusan dipermudahkan..
rindu tu kdg amat menyakitkan.

Like






Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 01:15 AM | Show all posts
Moga dipermudahkan semuanya..kecik2 dulu teringat arwah ayah suka dgr lawak datuk jamali
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 02:54 AM | Show all posts
Usually, if dah takde  selera makan...its a sign dah tu.. anyway semoga kembali sihat
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 08:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Semoga Dato segera sembuh dan sentiasa di rahmati Allah
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 08:55 AM | Show all posts
Nenolen replied at 19-1-2021 11:21 AM
Hahaha...lawak la statement you...but mmg betui pun...kira lama jugak Jamali nie bertahan...arwah  ...

bergenang plak airmata meols baca. Alfatihah utk kedua ibu bapa kaka.
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2021 10:54 AM | Show all posts
mesti sedih sgt2.. arwah isteri meninggal hari raya first.. tiap tahun raya lepas tu harus jadi hari yg menyedihkan.. aku baca pn rasa sedih..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list