Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1938
View
24
Reply

[Dunia] Nelayan jumpa muntah ikan paus RM1.16 juta

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-1-2021 10:24 AM | Show all posts |Read mode
Nelayan jumpa muntah ikan paus RM1.16 juta

https://www.utusan.com.my/luar-n ... n-paus-rm1-16-juta/

Oleh Sheila Rani A/P Chandrasekaran
21 Januari 2021, 9:00 am


CHALERMCHAI MAHAPAN menemui sebuah ketulan lilin dipercayai muntah ikan paus bernilai RM1.16 juta. - VIRAL PRESS

BANGKOK: Tuah menyebelahi seorang nelayan dari Thailand apabila menemui sebuah ketulan lilin yang dipercayai muntah ikan paus bernilai sebanyak 210,000 Pound (RM1.16 juta)

Lapor Daily Mail, Chalermchai Mahapan, 20, menemui ketulan seberat tujuh kilogram selepas  botnya berlabuh di Pantai Samila yang terletak di wilayah Songkhla, selatan Thailand, 6 Januari lalu.

Chalermchai memberitahu, dia keluar untuk menangkap ikan dan terpaksa kembali semula ke pantai lebih awal akibat cuaca buruk.  

Kata Chalermchai, ketika menolak bot untuk berlabuh, dia menjumpai sebuah ketulan berwarna putih di tepi pantai yang dihanyutkan arus laut.  

Pada mulanya, nelayan itu menyangka ketulan itu hanyalah batu biasa tetapi setelah melihatnya dengan lebih dekat, dia percaya mungkin sesuatu yang amat bernilai.

Chalermchai kemudian membawa ketulan itu ke rumahnya untuk mengetahuinya lebih lanjut.

Saya tidak pasti apakah ketulan itu sehingga bertanya kepada penduduk kampung yang memaklumkan saya,  ia adalah bahan buangan ikan paus dikenali sebagai ambergris, katanya.

Ambergris lazimnya didapati dalam usus ikan paus dan bahan itu terbentuk akibat tindak balas ketika proses penghadaman mamalia tersebut.

Satu sampel ketulan itu dihantar ke makmal dan ia disahkan asli.

Saya berasa bertuah menemui ketulan itu. Saya tidak mahu menjual bahan ini secara tergesa-gesa. Biarlah ejen mencari pembeli antarabangsa untuk membelinya, katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 21-1-2021 10:32 AM From the mobile phone | Show all posts
untung dia...badang make muntah...tuk kuat jer pon.
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 10:37 AM | Show all posts
While you may not think it, the vomit from Sperm Whales is worth thousands of dollars. Why you ask? Well, its because of an ingredient called ambergris, which is extremely valuable to French perfume companies.

Rezeki terpijak mamat ni..
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Boleh hanyut ke tepi laut tu jackpot sangat. Takyah susah2 pegi cari kat laut dalam bagai.

Betul2 rezeki terpijak.
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
bila la kejadian rezeki terpijak nak jadi kat aku
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:18 AM | Show all posts
Rezeki tersepak, baguslah tunggu siapa yang boleh tawar harga tinggi dialah yang punya tak perlu kelam kabut cari buyer
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau dah rezeki...
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts
tahniah...rezeki terpijak
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:30 AM | Show all posts
bakingsoda replied at 21-1-2021 11:14 AM
bila la kejadian rezeki terpijak nak jadi kat aku

pijak nasi yg xhabis makan

Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:42 AM | Show all posts
rezeki terpijak aku penah dpat jumpa duit rm50 kt dlm bas 2x seumur hidup aku..mak aku lagi best masa dia balik dari surau dia terjumpa rantai emas kt tepi semak tepi jalan raya..bila bawak g kedai emas rupanya emas 916 tulen berat 20gram..kitorang tggu gak org2 kot ade yg mencari smpai da 3 tahun ktorang masih pegang lagi ni..
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:50 AM | Show all posts
harap2 tak kena tipu dgn ejen nanti
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum ni pun ada nelayan indon jumpa.terus jadi jutawan.
Nak gi  ke laut jap ahh.kot2 ikan tu muntah dua kali .
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 11:57 AM | Show all posts
Kena kerap jalan2 tepi pantai ni. mana tau rezeki terpijak.
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:02 PM | Show all posts
tahniah.. rezeki dia...
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Sekarang smua claim juta2.
Jgn jadi mcm cerita indon hari tu gi jual batu meteor harga ciput kena chong dgn pembeli
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:35 PM | Show all posts
kt malaysia xde ikan paus kan? kalau ada pun ikan jaket makan hari2 kat asrama
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:37 PM | Show all posts
ni la di gunakan untuk buat perfume busuk bau puki kering...
macam chanel mademoiselle tu...
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:39 PM | Show all posts
calling2 kaka @shernazz
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 12:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau i nampak tepi pntai i ingat diaper orang buang je.. huhuhu..
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2021 03:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Rezeki x salah alamat...untong brother ni
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list