Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
991
View
18
Reply

5 Buah Ini Bantu Tingkatkan Daya Tahan Tubuh

[Copy link]

Author: Aking       Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-1-2021 11:32 AM | Show all posts |Read mode

Oren dan lemon adalah antara buah yang kaya dengan vitamin C yang penting dalam membina sistem kekebalan tubuh. (Gambar Rawpixel)


FMT

Sistem imun sangat penting dalam melawan sebarang serangan penyakit kepada tubuh. Apabila daya tahan menjadi lemah, serangan mikro organisma seperti bakteria dan virus akan membuatkan anda cepat menjadi sakit.

Dalam keadaan pandemik ini, sistem pertahanan badan yang kuat amat penting.

Terdapat banyak cara untuk menjaga daya tahan tubuh ini seperti bersukan secara teratur, menjaga berat badan yang ideal, mendapat tidur yang cukup, tidak merokok dan minum minuman keras, kurangkan stres serta mengamalkan makanan bernutrisi seimbang.

Kajian mendapati, kekurangan mikro nutrien seperti seng, selenium, zat besi, tembaga, asam folat, serta vitamin A, B6, C, dan E membuat daya pertahanan tubuh menjadi lemah.

Beberapa sumber mikro nutrien tersebut juga banyak ditemui dalam makanan sehari-hari, termasuk buah yang sememangnya kaya dengan pelbagai sumber nutrisi.

Berikut adalah beberapa jenis buah yang mampu meningkatkan sistem imun tubuh.

1. Oren


Oren antara buah yang kaya dengan vitamin C. (Gambar Rawpixel)


Oren dan lemon adalah antara buah yang kaya dengan vitamin C yang penting dalam membina sistem kekebalan tubuh dengan cara meningkatkan pengeluaran sel darah putih.

Sel darah putih adalah kunci untuk memerangi infeksi.

Vitamin C amat penting untuk membina sistem imunisasi yang kebal. Vitamin C yang mencukupi akan memastikan anda tidak mudah diserang jangkitan kuman.

2. Betik


Selain baik untuk pencernaan, betik turut berupaya membantu menguatkan kekebalan tubuh. (Gambar Rawpixel)


Tidak hanya kaya dengan vitamin C, betik juga mengandungi enzim yang baik untuk pencernaan. Ia turut memiliki kesan anti peradangan. Betik juga mengandung potasium, vitamin B, folat, dan zat penting yang bermanfaat untuk tubuh.

Menurut kajian, daun betik boleh digunakan untuk merawat demam denggi dan jangkitan virus dari nyamuk. Kulit betik pula berupaya membantu penyembuhan luka. Ini kerana kulitnya sangat tinggi dalam papain.

Papain boleh digunakan untuk merawat jangkitan kulat dan virus pada kulit, seperti ketuat dan kurap. Ia membantu memusnahkan lapisan protin yang melindungi virus dan kulat terhadap serangan.

3. Kiwi


Buah kiwi membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan menentang penyakit. (Gambar Rawpixel)


Kiwi juga merupakan buah yang kaya dengan pelbagai nutrisi bermanfaat kepada tubuh. Kiwi mengandung folat, potasium, vitamin K, dan vitamin C yang baik untuk melawan infeksi.

Dengan beberapa kandungan nutrisi tersebut, makan buah kiwi merupakan salah satu cara meningkatkan daya tahan tubuh secara alami.

Selain baik untuk pencernaan, kehadiran vitamin C dalam buah kiwi membantu dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan menentang penyakit.

Melalui sebuah kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Fisiologi dan Farmakologi Kanada menunjukkan bahawa buah kiwi memperkuatkan kekebalan dan mengurangi kemungkinan penyakit pilek atau selesema.

4. Blueberry


Blueberry kaya dengan antioksidan yang bertindak meningkatkan sistem kekebalan tubuh. (Gambar Rawpixel)


Buah beri berwarna biru gelap ini mengandung flavonoid yang disebut anthocyanin. Sebatian antioksidan ini dapat membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh seseorang.

Menurut hasil penelitian yang dilakukan pada 2016 mendapati, flavonoid berperanan penting dalam menjaga sistem imunitasi saluran pernafasan.

Kajian turut mendapati, mereka yang mengambil makanan kaya flavonoid seperti blueberry lebih jarang diserang infeksi saluran pernafasan.

5. Mangga


Mangga, salah satu sumber nutrisi membantu mempertahankan imunisasi tubuh. (Gambar Wikipedia)


Buah bermusim ini adalah salah satu sumber nutrisi hebat untuk menjaga sistem daya tahan tubuh. Satu gelas mangga bersamaan dengan 165 gram, mengandungi 10 peratus Vitamin A yang diperlukan tubuh sehari-hari.

Vitamin A penting untuk mempertahankan imunisasi tubuh yang sihat kerana ia membantu melawan infeksi.

Selain vitamin A, buah mangga juga kaya vitamin C, folat, vitamin K, vitamin E, dan vitamin B yang baik untuk daya tahan tubuh.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 22-1-2021 02:42 PM | Show all posts
Suka dengan buak kiwi
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 04:37 PM | Show all posts
Ada beli limau mandarin kecil tu & markisa
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 05:23 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 22-1-2021 04:27 PM


Mengenal 10 Manfaat Buah Markisa yang Baik untuk Kesehatan



Manfaat markisa cukup beragam untuk kesehatan. Buah yang beraroma harum dan terasa manis ini diketahui dapat menjaga kesehatan jantung dan meningkatkan daya tahan tubuh.




Anita Djie
Dr. Anandika Pawitri





Di balik aromanya yang harum dan rasanya yang manis, terdapat manfaat buah markisa yang banyak untuk kesehatan
Buah markisa memiliki aroma yang harum dan rasa yang manis. Setelah kulitnya yang berwarna kuning oranye dikupas, tampak biji yang seperti selasih. Selain dijadikan sirup dan dimakan langsung, ternyata ada banyak manfaat buah markisa untuk kesehatan.







Manfaat buah markisa bagi tubuh mungkin masih belum diketahui secara luas oleh khalayak. Buah markisa memang jarang terlihat, tetapi menunggu buah markisa panen sepadan dengan manfaat buah markisa yang baik untuk tubuh.

Apa saja manfaat buah markisa yang menarik hati?Manfaat buah markisa tidak hanya sekedar tambahan dalam makanan atau sirup belaka, karena buah markisa memiliki berbagai khasiat yang baik untuk kesehatan Anda. Inilah beberapa manfaat buah markisa yang mungkin belum Anda ketahui:

1. Kaya vitamin CKaya akan vitamin C adalah manfaat buah markisa yang tak boleh dipandang sebelah mata. Markisa dapat menjadi salah satu sumber antioksidan vitamin C bagi tubuh Anda. Manfaat buah markisa dengan vitamin C-nya mampu membantu menurunkan risiko terkena pilek dan membantu melindungi sel tubuh dari kerusakan.

2. Sumber seratManfaat buah markisa yang satu ini datang dari kandungan seratnya. Selain vitamin C, buah markisa juga kaya akan serat yang membantu melancarkan pencernaan dan mencegah sembelit, serta membuat Anda tetap merasa kenyang. Serat juga ditemukan mampu menurunkan risiko terkena penyakit kardiovaskular.

3. Mengandung vitamin AJangan sepelekan biji-bijian yang terdapat dalam buah markisa. Biji markisa merupakan sumber vitamin A yang dapat memenuhi 8% dari konsumsi vitamin A yang dibutuhkan tubuh. Tidak heran kalau manfaat buah markisa yang satu ini bisa menjaga kesehatan sel dan daya tahan tubuh kita.Selain itu, vitamin A juga sangat penting untuk menjaga kesehatan sistem reproduksi.

4. Tinggi antioksidanAntioksidan berperan dalam menangkal radikal bebas yang berbahaya untuk tubuh manusia. Manfaat buah markisa lainnya adalah menjadi sumber antioksidan yang membantu untuk melancarkan peredaran darah. Beberapa antioksidan yang ada dalam buah markisa adalah beta-karoten, polifenol, dan vitamin C


.5. Meningkatkan daya tahan tubuhManfaat buah markisa dalam meningkatkan daya tahan tubuh berasal dari kandungan vitamin C yang merupakan antioksidan yang berfungsi menangkal radikal bebas dan meningkatkan daya tahan tubuh dengan membantu penyerapan zat besi dalam tubuh


.6. Mengurangi kecemasanManfaat buah markisa selanjutnya dapat dirasakan akibat kandungan magnesiumnya. Buah markisa kaya akan magnesium yang berperan dalam mengurangi rasa cemas dan stres. Magnesium  membantu mengurangi kecemasan, tetapi penelitian lebih lanjut masih dibutuhkan untuk mengetahui manfaat buah markisa terhadap kecemasan secara pasti.


7. Indeks glikemik yang rendahBuah markisa memiliki kadar indeks glikemik yang rendah dan karenanya tidak akan menaikkan kadar gula darah secara signifikan setelah dikonsumsi. Buah markisa dapat menjadi buah alternatif bagi penderita diabetes. Namun, penderita diabetes perlu untuk selalu berkonsultasi dengan dokter terlebih dahulu sebelum mengonsumsi buah markisa.

8. Menaikkan fungsi insulinManfaat buah markisa untuk menaikkan sensitivitas insulin berasal dari kandungan piceatannol dalam buah markisa yang berpotensi untuk membantu meningkatkan fungsi insulin dan menurunkan risiko terkena diabetes.Sebuah riset mendapati bahwa senyawa piceatannol dalam buah markisa dapat meningkatkan metabolisme dan sensitivitas terhadap insulin yang berperan dalam proses pengubahan gula menjadi energi untuk sel tubuh


.9. Menjaga kesehatan jantungKandungan serat dalam buah markisa tidak hanya baik untuk pencernaan, tetapi juga berperan dalam mengeluarkan kolesterol dalam pembuluh darah. Kandungan serat dan potasium pada buah markisa berguna untuk menjaga kesehatan jantung.Manfaat buah markisa dalam menjaga kesehatan jantung didukung oleh kemampuannya untuk menstabilkan tekanan darah. Selain itu, buah markisa juga rendah sodium.

10. Mengandung antiradangUniknya, kulit buah markisa memiliki kandungan antioksidan yang tinggi yang mampu memberikan efek antiradang.Suplemen dari kulit buah markisa ditemukan dapat membantu mengurangi gejala asma dan meringankan nyeri dan kekakuan pada persendian di penderita osteoartritis.Meskipun demikian, manfaat buah markisa untuk mengurangi peradangan masih memerlukan riset lebih lanjut.

11. Mengurangi risiko kekambuhan asma pada orang dewasaMenurut , ekstrak buah markisa ungu diketahui aman untuk dikonsumsi oleh penderita asma sebagai pilihan pengobatan alternatif untuk mengurangi gejala klinis. 150 mg/d ekstrak kulit buah markisa ungu juga secara signifikan terbukti dapat mengurangi prevalensi mengi, batuk, dan sesak napas.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 05:33 PM | Show all posts
Fwd- بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه




Haa bila sampai je Tahun Baru Cina, mesti dapat or beli buah limau mandarin ni kan... Saya pun agak gilakan juga buah ni bila sampai musimnya, sebab bukan selalu ada kan huhu.. Papepun, pernah tak terfikir apa kebaikan buah limau mandarin ni? Haa... meh baca...

1- Kaya dengan Vitamin C
Dapat melindungi tubuh daripada serangan kanser, merangsang pengaliran darah serta menyembuhkan luka bahagian dalaman dan luaran dengan lebih cepat.


2- Kandungan Kalsium yang Tinggi
Dapat menguatkan gigi dan mujarab bagi meningkatkan ketahanan badan, terutamanya tulang dari ancaman osteoporosis.


3- Mengandungi Asid Folik @ Vitamin B9
Sebiji buah limau dapat memenuhi 20 peratus daripada keperluan asid folik setiap hari. Ia juga merupakan sumber utama bagi mencegah kecacatan bayi dalam kandungan dan melawan penyakit jantung.

4- Mengandungi Pektin
Pektin adalah serat tinggi yang larut dalam air yang telah dibuktikan mampu menahan rasa lapar, di samping dapat mengurangkan tahap kolesterol dalam darah.


5- Berupaya mengubati asma, tuberkulosis, demam, penyakit bronkitis dengan merangsang larutan bergaram dalam paru-paru untuk melegakan dan mengeluarkan kahak berlebihan serta melindungi paru-paru daripada dijangkiti virus semula.

6- Karbohidrat yang terdapat dalam buah limau merupakan karbohidrat sederhana, iaitu fruktosa, glukosa dan sukrosa. Kandungan gula dalam buah ini akan bertambah apabila buahnya semakin tua, namun kemasamannya pula semakin berkurangan. Buah yang mendapat sinaran matahari yang mencukupi akan mengandungi gula dan vitamin C yang lebih banyak.

7- Limau mandarin yang tergolong dalam buah-buahan sitrus ini amat baik untuk kesihatan jantung, penglihatan serta mengurangkan risiko penyakit kanser, selain memiliki kelebihan sebagai antioksidan, membantu mengawal tekanan darah, mengurangkan risiko penyakit strok dalam kalangan wanita serta membantu perkembangan otak janin.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 05:35 PM | Show all posts
seribulan replied at 22-1-2021 05:23 PM
Mengenal 10 Manfaat Buah Markisa yang Baik untuk Kesehatan


macam buah delima ye..

rindunya sis @seribulan..



tq tt for info..
besok kena beli stok oranges..
dah lama tak makan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 05:39 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 22-1-2021 04:41 PM
EvieWanKenobi replied at 22-1-2021 04:35 PM
macam buah delima ye..

rindunya sis @seribulan..

Rindu awak jugak




Ketahui Khasiat Oren Untuk Kesihatan Dan Kulit Anda
3 Jul 2020

Buah oren merupakan antara buah yang paling popular di dunia. Buah oren dikategorikan sebagai buah sitrus sama seperti buah lemon, limau mandarin dan lain-lain.
SENTUH senaraikan khasiat buah oren untuk kesihatan dan kulit anda. Lepas ini boleh lah amalkan makan buah oren selalu.

Mencegah penyakit anemia

Penyakit anemia ialah penyakit akibat kekurangan sel darah merah serta mengurangkan keupayaannya untuk membawa oksigen. Penyakit ini kebiasaannya akibat kekurangan zat besi.

Walaupun buah oren bukan sumber yang zat besi yang baik, namun kandungan vitamin C dan asid sitrik yang tinggi dalam buah oren dapat membantu badan untuk menyerap zat iron dalam sistem penghadaman.

Kaya dengan Vitamin C

Buah oren merupakan sumber vitamin C terbaik. Vitamin ini penting dalam penghasilan kolagen, protein yang memberikan struktur kepada tulang, rawan, otot dan saluran darah.

Mengurangkan risiko terkena strok

Dalam satu kajian yang mengambil masa selama 14 tahun mendapati, pengambilan buah sitrus seperti buah oren boleh mengurangkan risiko terkena strok.

Mencantikkan kulit

Kandungan vitamin C yang tinggi dalam buah oren juga baik untuk kulit. Vitamin C mengalakkan penghasilan kolagen untuk kulit. Sweet Orange Face Cleanser daripada Adania juga kaya dengan vitamin C membantu merawat kulit dari dalam, mengurangkan minyak berlebihan dan mencerahkan kulit secara semula jadi.

Selain daripada makan buah oren untuk penyerapan kebaikannya, anda juga boleh mencuba produk penjagaan wajah yang berasaskan oren. Adania antara produk organik yang tampil dengan kandungan oren sebagai bahan utama produk





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 05:43 PM | Show all posts

thanks for sharing, sis..
u take care ok..

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 11:54 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 22-1-2021 05:23 PM
Mengenal 10 Manfaat Buah Markisa yang Baik untuk Kesehatan




Jiran ada bagi buah markisa manis elok wangi pulak tu

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2021 11:58 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 22-1-2021 05:33 PM
Fwd-   &# ...

Limau mandarin yang berulas besar tu puas hati makan

Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2021 12:25 AM | Show all posts
EvieWanKenobi replied at 22-1-2021 04:43 PM
thanks for sharing, sis..
u take care ok..

Sila makan buah2 tu semua...
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2021 12:26 AM | Show all posts
Lengkong replied at 22-1-2021 10:54 PM
Jiran ada bagi buah markisa manis elok wangi pulak tu

Wah...bagus le camtu...ni ada 2 plastik lagi...buat ayo jus pun sodap
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2021 12:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by seribulan at 23-1-2021 08:03 AM
Lengkong replied at 22-1-2021 10:58 PM
Limau mandarin yang berulas besar tu puas hati makan

Dah habis sekotak...nak beli lagi...elok makan buah ni....
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2021 06:09 AM | Show all posts
ya.. saya alhamdulillah suka fruits
ada jugak jumpa people yg tak suka fruits
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2021 07:02 AM From the mobile phone | Show all posts
ipes2 replied at 25-1-2021 05:09 AM
ya.. saya alhamdulillah suka fruits
ada jugak jumpa people yg tak suka fruits

Fruits ni bagus utk pencernaan
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 09:48 PM | Show all posts
seribulan replied at 25-1-2021 07:02 AM
Fruits ni bagus utk pencernaan

juga byk cofactors, coenzymes, vitamins, minerals, trace elements dan lain2 nutrients yg tidak akan dapat dicari selain dari certain fruits
recommendation sy: makanlah fresh fruits and fresh vegs sebanyak yg termampu (ianya mhala banding dgn processed fruits hari ini)
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 11:15 PM | Show all posts
ipes2 replied at 21-2-2021 08:48 PM
juga byk cofactors, coenzymes, vitamins, minerals, trace elements dan lain2 nutrients yg tidak aka ...

Epal hijau one of the best
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2021 05:48 AM | Show all posts
seribulan replied at 21-2-2021 11:15 PM
Epal hijau one of the best

saya suka yang merah ni ha
oaklands
epal jenama murah haha tapi sedap
sy ni macam suka benda murah saja
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2021 08:21 AM | Show all posts
ipes2 replied at 22-2-2021 04:48 AM
saya suka yang merah ni ha
oaklands
epal jenama murah haha tapi sedap

Tu good buying...sama le kita...ada gak ni epal merah...borong hijau & merah sebiji 50 sen...perasmian mart baharu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list