Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
6262
View
92
Reply

[Dunia] Nurse di Indonesia meninggal dunia kerana covid 19 setelah setelah 9 hari disuntik Vaksin Sinovac pertama

[Copy link]

Author: YgBenar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 1-3-2021 12:04 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Jakarta, CNN Indonesia -- Tenaga kesehatan (nakes) di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Ngudi Waluyo Kecamatan Wlingi, Kabupaten Blitar, Jawa Timur, Erny Kusuma Sukma Dewi meninggal dunia akibat positif Covid-19 pada 14 Februari usai disuntik dosis pertama vaksin Corona.
Sebelumnya, Erny dikonfirmasi terinfeksi Virus Corona (covid-19) berdasarkan hasil pemeriksaan melalui Polymerase Chain Reaction (PCR) atau tes swab.

"Diagnosis akhir konfirmasi Covid-19, pneumonia, disseminated intravascular coagulation, dan obesitas," kata Sekretaris Dewan Pengurus Pusat Persatuan Perawat Nasional Indonesia Kabupaten Blitar Ta'adi saat dihubungi CNNIndonesia.com, Senin (22/1).

Ta'adi mengatakan Erny dirawat sejak 5 Februari usai mendapat keluhan batuk, demam, dan sesak nafas. Ia, katanya, sempat dirawat di salah satu RS di Kota Blitar sebelum kemudian dirujuk untuk mendapat perawatan intensif di RSUD Ngudi Waluyo pada 6 Februari.

Erny juga diketahui sempat menerima suntikan pertama dosis vaksin Covid-19 Sinovac pada 28 Januari.

"Iya, betul dia divaksin pada tanggal 28 Januari, baru satu kali suntikan," imbuhnya.

Terkait pengaruh vaksin dan penyebab kematian Erny, Ta'adi tidak ingin berspekulasi lebih jauh. Menurutnya, Erny kala menerima suntikan dosis pertama lolos seleksi atau screening alias dinyatakan sehat.

Ta'adi sekaligus menegaskan bahwa vaksinasi tidak menjamin seseorang langsung terbebas dari paparan covid-19, apalagi baru menerima suntikan dosis pertama. Oleh sebab itu, ia tetap meminta kepada nakes dan seluruh warga yang telah divaksin untuk tetap menjaga protokol kesehatan 3M yang meliputi memakai masker, mencuci tangan, dan menjaga jarak.

Terpisah, Direktur Utama RSUD Ngudi Waluyo Erni Kusuma Sukma Dewi membenarkan kasus tersebut.

Berdasarkan data yang dirilis Satgas Penanganan Covid-19 per (21/2). Sebanyak 1.227.918 nakes telah menerima suntikan dosis pertama, sementara 736.710 telah rampung mendapat suntikan dua dosis vaksin.

https://www.google.com/amp/s/m.cnnindonesia.com/nasional/20210222105103-20-609252/nakes-di-blitar-meninggal-positif-covid-usai-disuntik-vaksin/amp
IMG_20210228_235902.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 1-3-2021 02:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Waduhhhh..ada obesitas jugak yaa..takut bangettt guer nak divaksinasi..tp guerrr takut jugak kalau terinfeksi virus kobid ..tp guerrr mau pulang ke kampung..terpaksa guerrr vaksinasi jugak lohh
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:19 AM | Show all posts
Kebanyakan yang meninggal dunia  kerana Covid19 di uk 28 hari selepas di dapati mengalami virus Covid19.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:22 AM | Show all posts
soo scary... bukan scary sebab vaksin tapi scary sebab dah kena covid n positif dikkk.... bahaya betul...
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Susahnya nk faham bahasa  berita indon ni...

Apa yg aku faham dlm berita ni ...nurse ni asal sihat...lepas disuntik x brp lama beliau positif covid...jdnya vaksin x dpt mencegah dari terkena covid pun.....vaksin apa dia disuntik tu?..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:47 AM | Show all posts
noor2 replied at 28-2-2021 01:27 PM
Susahnya nk faham bahasa  berita indon ni...

Apa yg aku faham dlm berita ni ...nurse ni asal siha ...





Dia di vaksin pada 28 januari, 5 February mengalami gejala Covid dan meninggal pada 14 February.


Jadi maksudnya dia telah dijangkati virus sebelum di vaksin.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:48 AM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 1-3-2021 05:27 AM
Susahnya nk faham bahasa  berita indon ni...

Apa yg aku faham dlm berita ni ...nurse ni asal siha ...

Kan situ kabo Sinovac..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Vaksin belum bertindak sepenuhnya sb baru beberapa hari kena suntik
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 05:49 AM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 1-3-2021 05:27 AM
Susahnya nk faham bahasa  berita indon ni...

Apa yg aku faham dlm berita ni ...nurse ni asal siha ...

Study lagi sis. Incubation period kobis ni berapa hari. Dan vaksin tu dos pertama yang baru berapa hari cucuk. Tak sempat lagi nak bentuk imuniti, dah tentulah tak boleh cegah lagi. Kekurangan kebijakan tu simpan sikit sis. Saya pun golongan atas pagar tapi tak lah melulu je buat assumption.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 06:01 AM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 1-3-2021 05:27 AM
Susahnya nk faham bahasa  berita indon ni...

Apa yg aku faham dlm berita ni ...nurse ni asal siha ...

Dah terang tajuk tulisan Sinovac....apa yg susah nak faham nye
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:14 AM From the mobile phone | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 1-3-2021 05:47 AM

Dia di vaksin pada 28 januari, 5 February mengalami gejala Covid dan meninggal ...

January dgn february mana yg dulu?

Menurutnya, Erny kala menerima suntikan dosis pertama lolos seleksi atau screening alias dinyatakan sehat.

Erny juga diketahui sempat menerima suntikan pertama dosis vaksin Covid-19 Sinovac pada 28 Januari.

Ta'adi mengatakan Erny dirawat sejak 5 Februari usai mendapat keluhan batuk, demam, dan sesak nafas. Ia, katanya,
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:14 AM | Show all posts

sinovac ni china.. murah meriah harga.. yg malaysia duk amik.. KJ kta nak pakai sinovac

Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:15 AM From the mobile phone | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 1-3-2021 05:48 AM
Kan situ kabo Sinovac..

Hehe...tq ...
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Sukar mau percaya berita indon lg sejak2 berita mengandung selepas msk angin...
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Takziah kpd keluarga
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 07:57 AM | Show all posts
Sinovac ni kena 2 kali cocok baru betul efektif kan.  Takziah buat family nurse.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Jenis dah vaccine sekali terus dah boleh hooray hooray tak payah nak sop lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 08:34 AM | Show all posts

Velkam

Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 08:36 AM From the mobile phone | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 1-3-2021 08:34 AM

Oh my.......
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2021 08:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Apsal akak terus baca dlm lenggok bahasa Indonesia pulak ni? Otomatik pulak tu..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list