Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
685
View
13
Reply

Cara-Cara Usir Nyamuk Paling Praktis Dan Efektif

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-3-2021 12:35 AM | Show all posts |Read mode





Kegunaan serai salah satunya yaitu boleh dipakai sebagai bumbu masak, wangi-wangian, bahan pencampur jamu, serta boleh juga di buat minyak astiri. Diluar itu, serai nyatanya boleh juga digunakan sebagai ramuan pengusir nyamuk.


Serai mengandungi seny4wa bersifat padat serta berbau khas. Minyak atsiri yang disebut pr0duksi serai, terbahagi dalam pelbagai senyawa seperti sitral, sitronela, geraniol, mirsena, Nerol, farsenol Metil heptenon, serta dipentena.


Satu diantara kompaun yang boleh membunuh nyamuk iaitu sitronela. Sitronela memunyai sifat racun (desiscant), menurut langkah kerjanya racun ini seperti racun kenalan yang boleh memberi kematian lantaran kehilangan cecair dengan cara terus-menerus, sehingga badan nyamuk kekurangan cecair.


Untuk mengusir nyamuk, daun serta batang serai sejumlah 1 kg, dibasuh lantas ditoskan hingga kering serta dihaluskan dengan jus.


Hasil blenderan lalu dicampurkan ke air sejumlah 250 ml serta di rendam sepanjang 1 malam. Rendaman itu lantas ditapis, akhirnya disimpan dalam botol serta dicairkan dengan aquadest.


Bahan berikut yang nanti dipakai dalam semburan nyamuk dengan k0ns3ntrasi kompaun kiMia yang cukup rendah serta semulajadi.


Di samping tidak mengeluarkan kos yang cukup besar, bahan ini boleh di buat melalui cara yang simpel serta banyak cecair ini boleh sesuai dengan keperluan yang kita inginkan.
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 3-3-2021 03:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Aquadest tu ape
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 08:53 AM | Show all posts

air suling
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 09:03 AM From the mobile phone | Show all posts
rosasen replied at 3-3-2021 08:53 AM
air suling

Oohhhhhmekasih
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 11:28 AM | Show all posts

sama-sama
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 11:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Hasil blenderan? Artikel Indon ke ni?
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 12:05 PM | Show all posts
Edited by She-Ra at 3-3-2021 12:25 PM

dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ubat nyamuk fumakila
kalau kt rumah pun sama, guna ubat nyamuk fumakila
tak cukup bekas/pencocok, guna piring cawan atau letak atas gelas kaca
alhamdulillah sepanjang guna, tak pernah lagi kejadian yg tidak diingini.. cuma tak tahan bau asap je la.. kalau tdo mlm pakai kelambu, hilang masalah ganggung nyamuk menyanyi ditelinga

kadang2 nyamuk kebal je dgn fumakila ni, jd jalan terbaik bila dh geram naw kacau masa masak atau cuci pinggan/siang ikan ayam dll.. berenti kejap, lunjur kaki.. haaa mai nyamuk aku belanjaaaa.. isap  la isappp.. dia gigit je, PAP! nikmat woo jd pembunuh nyamuk
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 12:11 PM From the mobile phone | Show all posts
She-Ra replied at 3-3-2021 12:05 PM
dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat ubat nyamuk  ...

Cmne ko ikat ubat nyamuk kat badan dik.. Xtercucuh kulit? Ke lumur ala spa ubat nyamuk tu atas badan? Hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 12:24 PM | Show all posts
Normabaru replied at 3-3-2021 12:11 PM
Cmne ko ikat ubat nyamuk kat badan dik.. Xtercucuh kulit? Ke lumur ala spa ubat nyamuk tu atas bad ...

owh saya tak sebut pasal bekasnya sekali daaa
ikat kt bekas berisi ubat nyamuk ituuuu
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts
She-Ra:    Edited by She-Ra at 3-3-2021 12:25 PM  dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ubat nyamuk ...




Aku smpsi la nii pasang ubat nyamuk.. tp aku pasang kat luar rumah.. tepi tingkap dgn tepi pintu bilik mandi.. mmg sgt berkesan..nyamuk tak masuk rumah aku lgsg.. koh koh.. time denggi duluu.. aku pasang dua coil terus..
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 04:50 PM | Show all posts
artikel ni tak lengkap
jenis yg org guna halau nyamuk serai wangi bukan serai yg biasa guna dlm masakan tu
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2021 06:42 PM From the mobile phone | Show all posts
She-Ra replied at 3-3-2021 12:05 PM
dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ub ...

Lama tak dengar org sebut fumakila..hahaha..kecik2 dulu selalu tolong nenek cucuh api kt fumakila..pastu tidur dalam kelambu ramai2
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2021 08:12 AM | Show all posts
nowhite replied at 4-3-2021 06:42 PM
Lama tak dengar org sebut fumakila..hahaha..kecik2 dulu selalu tolong nenek cucuh api kt fumakila. ...

Dedulu seketul tu la jenama ubat nyamuk yg ada
Sekarang mcm2 hado.. kami kalau masuk hutan pn guna nama fumakila sebagai gantinama gajah
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2021 10:11 PM | Show all posts
bagi yg membela ikan laga atau ikan2 air tawar

beli perangkap nyamuk uv

dan malapkn lampu kalau boleh

seronok ikan2 tu dpt nyamuk fresh
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list