CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 171569|Reply: 246

Proton SAGA dalam sejarah

[Copy link]
Post time 14-10-2004 09:24 AM | Show all posts |Read mode
inilah dia proton saga unit pengeluaran nombo satu yang telah di sedekahkan oleh proton ke Muzium negara. kalau tak silap haku, harga dia masa mula-mula kuar dulu cuma RM16k. ada yang mengutuk, ader yang puji, nurmal lar tu, walau pong clone kete mitsubishi, sedikit sebanyak, bangga gak mesia akhirnya produce kete.



dari rupa inilah, kemudiannya menjalani evolution, rupa cuma berubah sikit-sikit hingga akhirnya skang jadi Saga LMS kereta kebal...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-10-2004 10:19 AM | Show all posts
Originally posted by Fast-N-Furious at 14-10-2004 09:24 AM:
inilah dia proton saga unit pengeluaran nombo satu yang telah di sedekahkan oleh proton ke Muzium negara. kalau tak silap haku, harga dia masa mula-mula kuar dulu cuma RM16k. ada yang mengutuk, ade ...



Ni la first keta family aku. Seingat aku keta ni (masa abah aku pakai) tak pernah buat major problem. So far ok jer. The first malaysian car, and also one of the first step of country development. :bodek:
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 10:23 AM | Show all posts
Dalam sejarah.. beli kereta 16K.. pakai 3 tahun.. jual dapat 19K.. sekarang??.. mana dapat camtu lagi dahh...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 10:30 AM | Show all posts
Originally posted by EdisiSesat@Cari at 14-10-2004 10:23 AM:
Dalam sejarah.. beli kereta 16K.. pakai 3 tahun.. jual dapat 19K.. sekarang??.. mana dapat camtu lagi dahh...



hehehe....mimpi la nak dapat macam dulu. sekarang the power of buying is high.....then volume of cars import together with our production car is also high. In fact sekarang brand new low cost car pong dah banyak. so macam maner nak dapat secondhand value tinggi.:bgrin:
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-10-2004 11:09 AM | Show all posts
Originally posted by B_ii_L at 14-10-2004 10:19 AM:



Ni la first keta family aku. Seingat aku keta ni (masa abah aku pakai) tak pernah buat major problem. So far ok jer. The first malaysian car, and also one of the first step of country develop ...

hohoo.. family hakunyer kete ke-5 kot, masa tu version istimewa 1.5i baru kuar...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:13 AM | Show all posts
Originally posted by Fast-N-Furious at 14-10-2004 11:09 AM:

hohoo.. family hakunyer kete ke-5 kot, masa tu version istimewa 1.5i baru kuar...



Alamak! tak pernah aku tau ader 1.5i. Macam BMW lak.:bgrin: 1.5i ni aper? Injection ke? hehehe :bgrin::bgrin::bgrin::bgrin::bgrin::bgrin::bgrin::bgrin:
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 14-10-2004 11:14 AM | Show all posts
hmmm..aku ingat lagi abang aku beli keta ni second hand tahun 1990..harga 12000...
kira mahal gak second hand value dia tu...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:16 AM | Show all posts
Originally posted by apex at 14-10-2004 11:14 AM:
hmmm..aku ingat lagi abang aku beli keta ni second hand tahun 1990..harga 12000...
kira mahal gak second hand value dia tu...



Aku rasa time tu secondhand value dia still tinggi tu.:hmm::bgrin:
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 14-10-2004 11:18 AM | Show all posts
utk mendapatkan keyakinan pembeli, proton tidak ketinggalan utk join sukan bermotor lasak, so, bersama join venture ngan Petronas, tertubuh ler Petronas Racing Team (PERT) dalam sukan rally, nie gambo early proton saga yang jadik mangsa convert jadik kete rally.

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:18 AM | Show all posts
hihiihii..boss aku pakai keta ni sampai le sekarang..cool jer!!! serupa cam gambo ni le..takde modifed ape2 pong....
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:26 AM | Show all posts
Originally posted by blueharp at 14-10-2004 11:18 AM:
hihiihii..boss aku pakai keta ni sampai le sekarang..cool jer!!! serupa cam gambo ni le..takde modifed ape2 pong....



Betul dah lama boss ko pakai!:lol
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-10-2004 11:38 AM | Show all posts
kepada yang tak tau, ni haku nak bagi tau, inilah dier model asas yang proton amik yg dijadikan model proton SAGA... Mitsubishi Lancer Fiore

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:45 AM | Show all posts
Enjin keter Proton Saga generasi pertama pada tahun 1985 cumalah enjin SOHC 8 injap 4 silinder jer... enjin camtu dikenali sebagai enjin Orion dan lepas tu (1987) dikenali sebagai enjin Magma... dan speed maksimum pun tak laa setinggi Saga LMS nie... speed maksimum Proton Saga 1st gen cuma sekitar 145 km/h jer laa... kalau auto lak paling laju pun 140 km/h jer...

Then pada tahun 1991 enjin Proton Saga diupgrade kepada enjin SOHC 12 injap dan dikenali sebagai Megavalve. Start daripada nie laa seat belt belakang jadik standard dalam keter Proton. Hasilnya, breathing lebih baik sket dan speed maksimum pun naik sket laa...

Pada tahun 1992, Proton Saga mengalami perubahan radikal pada bahagian depan dan model nie laa yang dikenali sebagai Proton Saga Iswara ataupun biasa orang panggil Iswara jer... dan model nie la yang paling banyak demand dan paling lama bertahan dalam sejarah Proton.

Tahun 2003 lak, sikit perubahan kosmetik dilakukan pada model Iswara Aeroback dan hujung 2003 lak perubahan radikal pada bahagian interior dan sikit perubahan pada luaran dilakukan pada Iswara Aeroback dan Proton menamakan semula model tu sebagai Proton Saga LMS. Enjin Proton Saga LMS gak dituning giler-giler nyer sampai leh cecah 84 bhp, berbeza dengan Iswara sebelumnya yang just setakat 75 bhp jer. Speed maksimum pun naik gak, sekitar 165 km/h kalau tak silap aku... (saper dah test drive tolong bagitau speed maksimum dier okey...) Boleh dikatakan betul-betul amazing bagi semuah keter yang still pakai karburetor sebab performance dier dah memotong beberapa model keter 1.3L yang lain yang pakai fuel injection. Tapi aku tau, ramai lagi yang akan memanggilnya sebagai Iswara Aeroback... sukati korang laa nak panggil camaner yang korang rasa lebih selesa...

[ Last edited by Squall-Leonhart on 14-10-2004 at 12:04 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 11:48 AM | Show all posts
Model 1983 year (Fiore)
Dimensions (l/w/h) 4125/1635/1360
Wheel base, mm 2380
Weight, kg 885
Seats 5
Engine volume, cm^3 1597
Horse power 120/5500
Rotating moment kg-m/rot/min 17,5/3000
Price, ien 1360000


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-10-2004 11:52 AM | Show all posts
nie dier model rally engine magma, sebelum nie enjin orien..

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-10-2004 11:55 AM | Show all posts
inilah dier model Proton SAGA enjin magma megavalve, tak banyak perubahan samada luaran atau dalaman.. sikit jer...

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 14-10-2004 12:01 PM | Show all posts
weh.. dalam game PS2 punya grand turismo, pakai kete nie bleh makan skyline tak?? miahahah

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 12:02 PM | Show all posts
Nak tau sebab apa Proton Saga 1985 tak selaju Mitsubishi Lancer Fiore 1983...? 1stly, Lancer Fiore tu pakai fuel injection yang baru jer diperkenalkan secara besar-besaran time 80-an... 2ndly lak, Lancer Fiore tu pakai turbocharger, that's why leh sampai 120bhp senang-senang jer...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 12:07 PM | Show all posts
Originally posted by Fast-N-Furious at 2004-10-14 09:24 AM:
kalau tak silap haku, harga dia masa mula-mula kuar dulu cuma RM16k.

Eh silap tu... harga sebenar time dier baru kuar tu sebenarnya serendah RM11k jer...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2004 12:15 PM | Show all posts
Dulu... (1985)




Sekarang... (2004)

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

19-4-2024 06:19 PM GMT+8 , Processed in 0.090424 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list