JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
52126
View
278
Reply

[Makanan & Minuman] Aneka Kuih & Hidangan Raya Vol 1

[Copy link]

Author: Syd       Show all posts   Read mode

Post time 16-11-2010 05:01 PM | Show all posts
apa beza kuih suji ngan kuih arab ke apa nama lain nye tuh?
selain beza tang nama?
ada beza dari ramuan yang diguna kan?
Syd Post at 16-11-2010 11:27


kalo suji ai ak sure bahan2 dia..
tp kalo arab...bahan2 dia minyak sapi, teung, gula...
lg satu yg menyerupai kuih suji n arab adalah biskut makmor..
kalo biskut makmor tu ada inti kacang kat dalam dia...

ai rasa..ketiga2 kuih ni sama je kut..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-11-2010 05:17 PM | Show all posts







waktu hari raya cina tu hari, secretary cina kat atas tuh..kasik ai kueh raya nehh
heheheh lebih kurang mcm kueh raya kita gak...
ai pung apa lagi, bedal jgn tak bedal..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2010 08:27 PM | Show all posts
Post Last Edit by dilaOHdila at 16-11-2010 20:29

Sempena esok raya moh ler intai kuih2 raya kaka dilla erk




Snow Arab BAll

Biskut Gajus terlentang

Biskut MAzola

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2010 08:34 PM | Show all posts


Biskut cokelat Pican


Biskut nenas
  

Biskut nescafe

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-11-2010 01:39 PM | Show all posts



tu dia...kelihatan ketupat palas (pahang mari) bergandingan dengan ketupat mini segera

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-11-2010 01:41 PM | Show all posts


mcm biasa, masak lodehh...
nehh bini orang Johor yang masak...

kena masak, sbb mak dia tak sihat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-11-2010 01:44 PM | Show all posts


stok-stok pencuci mulut dan pencuci peot

yang warna pink putih tuh - puding roti
yang kuning tuh - puding telo

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2010 06:45 PM | Show all posts
roti jala

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2010 08:16 PM | Show all posts
ari ni ai buat meehun soto..
nasi impit kuah kacang pon ada..
tp lupa nak snap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2010 07:42 PM | Show all posts
ni hidangan rayer haji semalam

semalam malas nak upload ...mood rayer katanya...




ketupat yang sedang mendidih


daging korban di dalam kuali..hehe

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-11-2010 11:15 PM | Show all posts





gandingan kueh lama dan baru.

nehh kueh ehsan si dujuan kasik kat ai

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-11-2010 01:12 PM | Show all posts




Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2010 01:13 PM | Show all posts
Post Last Edit by melinda_gordon at 19-11-2010 13:21
"Wajik dan dodol jangan lupakan. Peninggalan nenek zaman berzaman ..." la la la la la

...
Syd Post at 16-11-2010 11:19



    kalau org N9 die tak panggil dodol..
die panggil penganan..



kuih makmur




Bahan
  • 125 gm tepung gandum
  • 60 gm minyak sapi/mentega (tanpa garam)
Untuk penyalut
  • 60 gm gula aising
Untuk inti
  • 2 auns besar kacang tanah bergoreng
         Cara membuat
  • Sapukan minyak pada dulang pembakar dan panaskan pasangkan ketuhar sehingga 180'c.
  • Sediakan adunan: Ayak tepung dan uli dengan minyak sapi/marjerin sehingga menjadi doh kental. Bahagikan doh kepada bebola besar saiz ibu jari. Tekan tiap-tiap bebola leper saiz dan isikan tengahnya dengan 1/2 sudu kacang tanah bergoreng. Lipat seperti bentuk karipap atau bebola bulat.
  • Bakar selama 15-20 minit.
  • Angkat perlahan-lahan dengan pisau pelepa & sadurkan baik-baik dengan gula aising ketika masih panas lagi.
  • Hidangkan di atas pinggan kuih beralaskan kertas dioli.




Nasi Impit

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2010 06:54 PM | Show all posts
Post Last Edit by bacteria82 at 19-11-2010 20:12

Hidangan Raya Korban 1431H (2010)


Telur & Salad


Mee Hoon


Rendang ayam


Rendang daging


Dalca sayur & kentang


Kek coklat


Kuih ape tah

~Canon 500D~

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2010 11:08 AM | Show all posts
Gambar-Gambar ni time Hari Raya Haji hari tu



:: Nasi Hujan Panas ::



:: Udang Goreng Masin & Ikan Goreng ::



:: Acar Sayur-Sayuran ::



:: Rendang Daging yang makin lama disimpan makin sedap ::

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2010 11:12 AM | Show all posts


:: Kuzi Ayam yang sungguh shedap ::



:: Kek Warna Warni.. Hehehe , nama yg ai sendirik kasi..ekekeke ::



:: Hidangan Pagi Raya ::

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 12:42 AM | Show all posts
gambo hidangan raya.. best tred nih..
aku nak share gak..

1)ni mase tahun 2009..tahun raye yg sedih sbb tak beraya ngan mak bapak aku.. ni kat rumah salah sorang makcik aku..





2)gambo kuah kacang n serunding.. tahun 2009 gak.. tp ni mase sambut kat kelas ngan anak murid aku..kuah kacang tu salah sorang cikgu buat.. serunding tu lak aku guna kuasa jari utk menunjuk ape yg aku nak beli..hehe





3)ni jamuan raya tahun ni..kat skolah.. ydp PIBG sponsor kambing.. so buat kari kambing..





4) ni yg aku makan mase jamuan raye tahun ni kat skola.. lemang, rendang ayam n kari kambing..





5) ni dadih yg salah sorang cikgu tu suka buat.. tak kire jamuan ape skali pun, mesti dia sponsor dadih..kali ni dadih laici n melon..


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2010 02:49 PM | Show all posts

Kek lapis serawok


kek mini pisang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2010 02:52 PM | Show all posts

queen cake

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2010 04:12 PM | Show all posts

Rendang tengah dikeringkan


Lodeh ngan rendang


Hidangan Raya Haji 2010

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.134155s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list