JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
93707
View
406
Reply

[Makanan & Minuman] MENU/MAKANAN ANDA & RESIPINYA

[Copy link]

Author: masarju       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 10-2-2011 09:29 AM | Show all posts
Reply 38# cmf_blingblings

bling
Sharelah 1,2 resipi...blh kan?;)
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2011 11:22 PM | Show all posts
Puding roti ^_^

Susun roti dalam loyang, tuang susu segar dalam 500ml.



Campurkan 2 biji telur, 4 sudu butter, 1 sudu tepung jagung, 1 sudu gula dan 1 sudu esen vanila.



Tuang atas roti tadi dan tabur kismis.



Bakar dalam 30minit dalam suhu 180 darjah celsius. Siap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2011 12:42 AM | Show all posts
Post Last Edit by qimi08 at 14-2-2011 00:43

MENU : SAYUR TERUNG GORENG
kredit resepi Blog NB



     
1) Ini ramuan wajiblah, bawang putih, bawang merah, minyak zaitun dan tomato.
     Bawang   putih, dipotong halus begitu juga bawang merah.
     Tomato dipotong 6 atau 8.

     
2) Terung, beberapa biji ikut sukalah.
    Terung ini perlu digoreng menggunakan minyak sehingga lembut.
    Angkat dan toskan.

   
3) Timun, timun cameron atau timun jepun yang hijau dan slim.
    Timun biasa pun blh juga

     
4)  Isi ayam, dipotong-potong kecil.

     
5)  Kentang yang diracik-racik sebegini.
     Tetapi terpulanglah pada individukan.
     Kentang ini perlu digoreng dahulu sehingga masak/lembutlah.

     
6)  Goreng bawang putih, bawang merah menggunakan minya zaitun,
     apabila sudah lembut masukkan ayam, goreng sehingga ayam masak.

     
7)  Masukkan timun kemudian masak sehingga separuh masak.

     
8)  Sudah siap blh dimakan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2011 01:17 AM | Show all posts
Reply  cmf_blingblings

bling
Sharelah 1,2 resipi...blh kan?
masarju Post at 10-2-2011 09:29
Insyaallah kalau ada resipi yg best2 akk blings kasi...tak adalah pandai sgt...colek org umah punya bolehlah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2011 08:54 AM | Show all posts
Wah...bnyknya resipi2.
Akn dtg nnti nk baca n rate.
TQ all.
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2011 03:36 PM | Show all posts

Resepi Bingka Susu

Reply 377# masarju

Resepi Bingka Susu

Bahan-bahannya:


1 tin (16oz) Mentega
1 tin kecil susu manis
3 tin susu cair
4 cawan tepung biasa
1 1/2 cawan gula
7 biji telor
1 sudu besar custard
5 gelas air panas (untuk mencairkan custard)




Caranya:


Pecahkan telur dan gaul dengan gula. Masukkan mentega kedalam adunan tadi dan tinggalkan sedikit untuk dicairkan menjadi minyak untuk membakar bingka nanti.


Masukkan tepung dan gaul rata, kemudian masukkan susu manis dan susu cair satu persatu.

Cairkan custard dengan sedikit air, kemudian dimasak dengan air panas.


Masukkan custard yg sudah dimasak dengan air panas dan di campurkan kedalam adunan yg awal tadi.


Bahagikan adunan itu kedalam dua takir untuk dibakar setelah mencairkan sedikit lebihan mentega tadi. Bakar adunan di dalam oven bersuhu 150 darjah dengan mengunakan api pembakar atas dan bawah. Bakar dalam satu jam 30minit.




Selamat mencuba







Diantara bahan-bahan yg digunakan.





Gaul dalam blender jerr... lagi senang





Ne hasil nya.... setelah semua adunan di campur...




Lebihan mentega di letak dlm takir





Bakar di dalam oven dengan suhu 150 darjah





Ni ler hasilnyeee... Sedap ne...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-2-2011 03:15 PM | Show all posts

Ayam Masak Lemon

ajar la masak
liez Post at 23-2-2011 15:07

MASAK AYAM LEMONayam kasi potong 4...
perap 1/2 jam dengan sos tiram,
lada itam,
gula sket,
jintan manis sket,
perahan lemon agak2 lam 1/2 biji...
grill sampai sampai kaler jadik camni...
panas oven lam 120C-150C

salad tu daun ketumbar potong lam 1 inci panjang,

parut kulit lemon amek lam 1 sudu teh,
perahan lemon 1 sudu teh
secubit jintan manis,gaul rata...siap

bawang beso kunin tu potong bulat2...

goreng dgn minyak yg sedikit jah sampai layu...
n perah lemon dalam 1/4 biji kat bawang tu...
tabur atas ayam yg dah di grill...
siappppp...leh mamam panas2...
   

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-2-2011 03:30 PM | Show all posts
LAMB CHOP

Utk perap daging lam 2-3 keping:
halia +- 1cm beso ibu jari(ditumbuk halus)
1 sudu kecil lada hitam(ditumbuk halus)
kicap manis (men agak2 ja)
bawang putih +- 2-3 ulas(ditumbuk halus)
1-2 sudu osyter sauce
Garam dan gula secukup rasa (gula leh ganti ngan madu)
kalau ada rosemary buh skali lam 1/2 sudu teh

perap lam 1/2 jam n bakar lam oven lam 180'c dalam 20-25 minit...

jgn bakar lebih lama dari tu sbb nnt daging akan jadi keras...

nak wat baked vege... belasah jah karot,brokoli, kentang, bawang besaq n kalau ada asparagus,tomato ceri pun sedap... buh garam sket..minyak zaitun, rosemary bakar skali ngan daging...tapi daging bakar belah atas sayo belah bawah...bagi air daging tu menitik atas sayo ala2 sos tu...
sayo bakaq lam tray...siap!!

makan panas2...sejuk tak sedap



sedap makan ngan mint sauce...


mint sauce
1/2 cawan daun pudina dicincang halus
@ blend ngan 1/2 cawan air pun buleh kalau malas nak hiris halus2
cuka dalam 1/3 cawan
gula secukup rasa


kalau rasa bau cuka tu tajam sangat...
leh tambah air kasik kurang sket bau cuka tu...


ataupun...


black pepper sauce (amek resipi kat myresipi.com)
Bahan-bahan ( 1 famili )
  • 3 sb mentega*
  • 4 sb tepung gandum*
  • 300 ml air panas
  • 300 ml susu segar
  • 1 keping kiub lembu/kiub ayam
  • 1 sb kicap pekat
  • 1 sk cuka
  • 1 sb serbuk lada hitam (lebih sedap kalau yg ditumbuk sendiri)

Cara-cara
  • Cairkan mentega di dalam kuali atau periuk atas api yg kecil dan masukkan tepung.Masak hingga berbuih.
  • Masukkan kesemua bahan2 yang lain ke dalam campuran tepung dan gaul hingga rata dan masak hingga pekat.Jika terlalu pekat boleh ditambah sedikit air atau susu cair lagi.
  • Apabila siap, bolehlah disajikan dgn steak,chop atau burger pilihan.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-2-2011 09:50 AM | Show all posts
Puding roti ^_^

Susun roti dalam loyang, tuang susu segar dalam 500ml.



Campurkan 2 biji te ...
narcolepsy Post at 12-2-2011 11:22 PM


One of my fev ni.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2011 11:27 PM | Show all posts
Another healthy recipes from me
yang nie iols ubah sedikit
resepi asal dr blog zuzana BODYROCKERS.com

VEGIE QUICHE
utk sorg makan(kalau ramai leh tambah bilangan telur)
2 biji telur (tapi guna satu kuning jerk)
iols guna daun salad, tomato
carik2 halus(tomato potong2)
perasa= perisa paprika, garam, perisa ikan bilis
olive oil

1- telur dipukul, masukkan perasa(3 jenis tuh) nak buh perasa lain pun bleh
then masukkan sayur
2- tambah sedudu olive oil
3- baked in oven for 1-20 minutes (175  darjah celcius)

maka jadiklah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-3-2011 10:10 AM | Show all posts
Reply 70# ctsueraya

Blh cuba nnti.TQ 4 de recipie..ct.
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2011 01:18 PM | Show all posts
Reply 71# masarju


samer2..skang iols tgh gile cuba healthy recipes..hehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-3-2011 09:28 PM | Show all posts
Reply 72# ctsueraya

Utk stay slim n fit.
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2011 01:12 PM | Show all posts
Reply  ctsueraya

Utk stay slim n fit.
masarju Post at 3-3-2011 21:28



  opkos kaka
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-3-2011 10:04 PM | Show all posts
Reply 74# ctsueraya

Ada lagi resipi baru tak?;)
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2011 11:10 AM | Show all posts
Reply 75# masarju


  ader..lately nie suker cuba resepi zuzana..nanti iols post keh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-3-2011 04:29 PM | Show all posts
Reply 76# ctsueraya

OK..wetin';).

{:1_144:}-------------------------{:1_144:}



Laksa Johor.
Ntah bila nk buat lagi
Mungkin qimi @ ct ada resipinya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2011 03:40 PM | Show all posts
Reply 17# qimi08


bestnya resepi nih. nk try buat lah kepok lekor nanti...

cuma nak tanya tepung sagu sebungkus tu berapa gram?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-3-2011 10:33 AM | Show all posts
Harap mas puas hati dan selamat mencuba
qimi08 Post at 9-2-2011 05:06 PM


qim
Lama xnmpk qim..gi mana?

Ingat nk buat Smbl Tempe tu..tp xbberbaloi kalau nk buat sket2.
Kalau buat bnyk blhlah antar rmh qim sket.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2011 02:17 PM | Show all posts
TUNA FRITTATA

yang nie utk sorg makan
sapu olive oil kat  dulang pembakar
masukkan cendawan ngn kubis yang dihiris
pecahkan telur
perasakan dgn garam(bleh tambah seasoning macam garam, blask peper or pati ikan bilis, kdg2 iols tambah mixed herbs ckit)
roti wholemal (sekeping..rendam air then hancurkan)
tuna spread
semua gaul rata..baked...sonang jahs(175 darjah celcius 20-25 minutes)

yang nie buat masa gath dgn dak2 cari(5-6 org makan)
besar cikit
guna 4 biji telur(4 putih 2 kuning)
tuna 3/4 tin
sayur- sesuka hati..hehe
cara buat sama seperti di atas
yang ni
gambornyer

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.135509s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list