CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 10004|Reply: 21

[Politik] Dr M perjelaskan isu benarkan kapal Israel berlabuh...tertipu ke?

  [Copy link]
Post time 21-12-2023 09:48 AM | Show all posts |Read mode
Edited by pengecattaik at 21-12-2023 09:59 AM



KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan keputusan kerajaan pada 2002 membenarkan syarikat perkapalan yang berpangkalan di Israel, ZIM untuk berlabuh kerana ketika itu Malaysia masih menaruh harapan kepada usaha damai antara Palestin dan Israel.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, kerajaan ketika itu juga pernah membenar pasukan kriket Israel dengan harapan rakyatnya dapat melihat bahawa penduduk Malaysia, yang majoriti beragama Islam boleh hidup bersama dengan rakyat beragama lain.

"Malangnya segala usaha itu jelas sia-sia kerana Israel selepas itu terus memperlihat sifat kebinatangannya dan terus membunuh rakyat Palestin.

Laluan kepada ZIM juga sekadar kebenaran kepada perjalanan sesebuah kapal tanpa memperlihat sebarang sokongan kepada rejim Israel dan tindakannya membunuh rakyat Palestin.

"Ini berbeza dengan menjadi ahli dan penyokong pertubuhan pro-Zionis yang jelas mendokong cita-cita Israel melakukan penghapusan etnik orang Palestin menerusi genocide dan pembunuhan besar-besaran," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata beliau menyokong tindakan Kerajaan Malaysia menyekat syarikat tersebut dari berlabuh di pelabuhan negara.


Bekas Ahli Parlimen Langkawi itu menambah, ini kerana tindakan melampau dan tiada perikemanusiaan Israel terhadap penduduk Palestin perlu dikeji dan apa-apa tindakan protes yang boleh dilakukan harus diambil.

Hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan memutuskan melarang syarikat ZIM daripada berlabuh di mana-mana pelabuhan Malaysia berkuat kuasa serta-merta.


Jelas beliau, sekatan itu adalah tindak balas terhadap tindakan Israel yang mengetepikan prinsip asas kemanusiaan dan melanggar undang-undang antarabangsa menerusi.


https://www.astroawani.com/berita-malaysia/benar-kapal-israel-berlabuh-di-malaysia-pada-2002-kerana-percaya-harapan-usaha-damai-tun-m-450881







Multiple Polls: ( Max 2 choices ), Total 23 Users voted

Count down: 782 Days6 Hours48 min.

Your User group have no permission to vote

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-12-2023 11:11 AM | Show all posts
Ini perang bangnon dgn atuk rupanya. Israel jadi alat ja.

Ok faham.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 11:50 AM | Show all posts
konar jgn tak konar
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 12:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Lebih kepada nak menarik pengundi Melayu Islam pada pilihanraya...masing masing berlumba lumba berpenampilan warak dan mulia di mata rakyat.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 12:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Decaffeinated replied at 21-12-2023 03:11 AM
Ini perang bangnon dgn atuk rupanya. Israel jadi alat ja.

Ok faham.

Gitulah politik.

Yang dok kempen benci Israel benci Yahudi pehtu kasik laga2 negara2 Islam dengan Israel tu pun sah2 hada kepentingan sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 01:09 PM | Show all posts
B40tastePosh replied at 21-12-2023 12:38 PM
Lebih kepada nak menarik pengundi Melayu Islam pada pilihanraya...masing masing berlumba lumba berpe ...

Semasa trend acik2 tengah bersolidariti dengan rohingya berbondong2 lah politikus melayu isle ni terpaling rohingya. Sekarang ni rhetoric anti isarel tengah trending terpaksalah ride the wave. Cina2 DAP dalam group whatsapp tepuk dahi ja.

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 21-12-2023 01:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko sekat, singapore ambil. Yang rugi malaysia gak. Bodoh punya bapok tua
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 01:10 PM | Show all posts
dua_chzy replied at 21-12-2023 12:43 PM
Gitulah politik.

Yang dok kempen benci Israel benci Yahudi pehtu kasik laga2 negara2 Islam dengan ...

Betul.

Netanyahu pun senyum sinis sampai pening nak hadam.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-12-2023 01:18 PM | Show all posts
MissYouSayang replied at 21-12-2023 01:10 PM
Ko sekat, singapore ambil. Yang rugi malaysia gak. Bodoh punya bapok tua

sebiji ayat penyokong DAP tapi mereka kapir lah


Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 02:22 PM | Show all posts
nasib atok ingat. biasa dia apa nama apa nama
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 02:26 PM | Show all posts
tak kan la semudah itu tun kena tipu, ke ada kepentingan lain?

mahathir mohamad kot, bukan mat sabu
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 03:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Decaffeinated replied at 21-12-2023 01:09 PM
Semasa trend acik2 tengah bersolidariti dengan rohingya berbondong2 lah politikus melayu isle ni t ...

Cina kalau benda camni takdenye diorang mudah termakan.

Melayu je mudah termakan budi dgn limau sekotak, baklava sesuap.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
MissYouSayang replied at 21-12-2023 01:10 PM
Ko sekat, singapore ambil. Yang rugi malaysia gak. Bodoh punya bapok tua

Boleh tak klu argument yg sama digunakan utk justify penyanyi penyokong lgbt nak mai buat concert kat malaysia? Klu kita sekat, satgi depa pi buat di singapore.

Ka lobai bersikap double standard?
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 04:37 PM | Show all posts
ifanonline replied at 21-12-2023 02:26 PM
tak kan la semudah itu tun kena tipu, ke ada kepentingan lain?

mahathir mohamad kot, bukan mat sabu ...

ko percaya ke dia tertipu
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Damai apa org tua celaka oii? solution nyer israel pendatang tu berambus je.org tua hipokrit.
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm biasa acik2 porem  zionist kampung benak mengomen.yemen tu sampai  sekat laut merah kot
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-12-2023 04:50 PM | Show all posts

bahaya org tua ni..licik
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2023 04:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia buat takpa... jangan orang lain je...
Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2023 01:55 AM From the mobile phone | Show all posts
MissYouSayang replied at 21-12-2023 01:10 PM
Ko sekat, singapore ambil. Yang rugi malaysia gak. Bodoh punya bapok tua

Bapok pun x hilang deposit dek… tak melacur melayu malas cam kerala kaki auta dek
Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2023 02:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Decaffeinated replied at 21-12-2023 01:09 PM
Semasa trend acik2 tengah bersolidariti dengan rohingya berbondong2 lah politikus melayu isle ni t ...

Kah kah kah.. teringat time ni jugak, ada dua pemimpin parti politik yg berbeza siap berkongsi pentas yg sama bersolidariti dgn rohingya. Siap nyanyi lagu selamat malam rohingya lagi. Jenuh penyokong PH/DAP kena kutuk sbb dituduh  x bersimpati dgn nasib rohingya.

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-7-2024 03:10 AM GMT+8 , Processed in 0.082008 second(s), 53 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list