CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: YgBenar

[Tempatan] Waris ke 11 Hang Tuah dari Indonesia serah Keris Sundang, Keris Hukum berusia lebih 600 tahun kepada kerajaan Melaka bukti Hang Tuah bukan mitos

  [Copy link]
Post time 23-5-2024 11:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 12:09 PM
A-Are replied at 23-5-2024 11:02 AM
oh kiranya saka jela...kalau u olls tgk cerita upin ipin keris siamang tunggal pon ada ala2 gitu.. ...


Catatan tentang Sundang hanya wujud pada tahun 1855 di dalam Hikayat Siak iaitu 20 tahun sebelum tamatnya Dinasti Bendahara Johor.

Sundang adalah senjata semasa Kerajaan Johor Lama dan Dinasti Bendahara, salah satu budaya yang diserap masuk dari Sulu/Mindanao melalui tentera upahan Sulu mereka dan hubungan Johor dan Sulu.

Kesan dari penghijrahan orang Sulu ke Johor maka terbentuk Suku Melayu Timur yang berpusaka Sundang di Lingga Kepulauan Riau, Muara Tungkal, Muara Sabak dan Tanjung Jabung di Jambi.

Dan senjata ini adalah simbol kepada Armada perang Johor dan dimiliki setiap kapten kapal perang Johor ( Dinasti Bendahara) maka menjadi tradisi pula pada angkatan perang Johor dari keturunan semenda Melayu Bugis.

Tiada catatan pada era Melaka tentang Sundang.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2024 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 12:46 PM
Decaffeinated replied at 23-5-2024 11:06 AM
"... dari Kepulauan Bentan, Riau, Indonesia"

Salah tu.


Indonesia salah bagi nama Provinsi

Kalau ikut orang Melayu tiada yang dipanggil Riau Daratan tetapi nama asalnya adalah Siak Indrapura atau Kampar

Siak Indrapura atau Kampar diliputi dengan Riau kerana mereka adalah satu Provinsi dengan Lingga, Bentan, Penyengat, Bulan, etc tetapi berpusatkan Pekanbaru....sehingga Riau sebenar dimekarkan dari Riau (Pekanbaru).

Maka kedua-duanya mengambil nama Riau. Sedangkan nama asal Riau (Pekan Baru) adalah Siak Indrapura atau Kampar
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 12:14 PM From the mobile phone | Show all posts
airfilterkotor replied at 22-5-2024 03:27 PM
Macam kes Maula scammer jugak la.
'Dipercayai'.
'Diyakini'.

Ujung2 muka mcm jakpar onn je ms muda dulu
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
nanasno replied at 23-5-2024 11:03 AM
hang tuah tu punnn tak tau btoi ke tak ada. yang dalam sulalatus salitin tu pun taktau cerita benar  ...


Puteri Gunung Ledang tu pun tak tahu betul ke tak.

Pendapat meols diorang tu semua golongan jin yang berhubungan dengan Istana.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 12:40 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 23-5-2024 12:14 PM
Ujung2 muka mcm jakpar onn je ms muda dulu

Macam tapis hadith gak la.
Memang benar semua hadith direkod dan dicatitkan, namun yg direkod dan dicatit tu ada yg sohih dan pelesu didalamnya.

Sebab tu awalan posting, aku sebut dari lisan turun ke catitan turun menjadi rekod.

Berbalik pada kes Mawla, rekod apa semua yang 'dipercayai' tulen oleh pengikutnya, namun gomen Morocco kata dia scammer. How?

Kesimpulan, hat catitan rekod bukanlah pembuktian nyata semata².
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 12:44 PM | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 11:55 AM
Catatan tentang Sundang hanya wujud pada tahun 1855 di dalam Hikayat Siak iaitu 20 tahun sebelum t ...

wow panjang penerangan...cite dr mana ni u olls...sekadar utk pembacaan bila free
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 23-5-2024 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 12:56 PM
A-Are replied at 23-5-2024 12:44 PM
wow panjang penerangan...cite dr mana ni u olls...sekadar utk pembacaan bila free


Ni meols yang taip. Dari kajian meols.

Zaman Melaka angkatan tentera bukan dari Sulu tapi ramai dari orang Laut (Melayu Duano),  dan Melayu.

Melaka ni pengaruh kuat, bila jatuhnya Melaka banyak Kerajaan luar dari Melayu bantu, contoh dari Sulu, Bugis dan Demak (Jawa) bantu Kerajaan Johor (pewaris Melaka)

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 01:28 PM | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 12:48 PM
Ni meols yang taip. Dari kajian meols.

Zaman Melaka angkatan tentera bukan dari Sulu tapi ...

rajin nya u olls buat kajian...u olls mesti curator kan...tiber
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2024 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
A-Are replied at 23-5-2024 01:28 PM
rajin nya u olls buat kajian...u olls mesti curator kan...tiber

Meols banyak membaca....orang Minangkabau pun tak boleh terima masa tumbangnya Melaka...tumbangnya Dinasti Melaka di Johor.

Tu yang muncul watak/sosok bernama Raja Kecik.

Memang kuat pengaruh Melaka tapi yang pelik satu binaannya tak bersisa. Adakah disorok oleh bangsa Jin?
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 12:18 PM
Puteri Gunung Ledang tu pun tak tahu betul ke tak.

Pendapat meols diorang tu semua golongan jin y ...

Habis tu hang hang yang lain tu manusia x? Ke hang tuah je yg spesel sikit?
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 01:41 PM | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 01:33 PM
Meols banyak membaca....orang Minangkabau pun tak boleh terima masa tumbangnya Melaka...tumbangnya ...

ntah lah u olls...xminat betul membaca buku sejarah ni...walaupun kerja dikelilingi buku ...huhu
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 01:48 PM | Show all posts
Edited by nusaraya at 23-5-2024 01:52 PM
SalenaGomez replied at 23-5-2024 01:37 PM
Habis tu hang hang yang lain tu manusia x? Ke hang tuah je yg spesel sikit?

Buat apa diributkan sekarang jika memang faktanya Hang Tuah itu hanyalah sebuah mitos belaka .... cerita fiksi macam cerita panji dari era majapahit ..... tetapi anehnya cerita fiksi atau hikayat itu malahan dianggap sebagai sebuah fakta sejarah  dan lucunya hal ini disokong dan dibenarkan oleh banyak profersor dan ustadz alay-alay  melayu ...
  
Mungkin anda lupa bahwa bahkan hingga kini .... bangsa melayu mahawangsa masih terus saja bertahan hidup dalam dunia ilusi ini ... diajarkan untuk terus berhalunisasi dan percaya betapa maha haibatnya dan maha agongnya bangsa melayu mahawangsa ...


Jika hidup macm itu selesa dan baik untuk anda .... maka teruslah dan pertahankan hal itu selamanya ....Hehehehe





Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 02:31 PM
SalenaGomez replied at 23-5-2024 01:37 PM
Habis tu hang hang yang lain tu manusia x? Ke hang tuah je yg spesel sikit?


Semua tu bangsa Jin.

Watak nenek kebayan pun ada dalam tu kan.

Sultan Mahmud Melaka pernah berjumpa ke dgn Puteri Gunung Ledang? Tak pernah kan

Yang pernah jumpa Hang Tuah je.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 01:33 PM
Meols banyak membaca....orang Minangkabau pun tak boleh terima masa tumbangnya Melaka...tumbangnya ...

Kena sorok  jin la sangatt

sisa runtuhan kota Pompeii yg 1500 tahun lagi lama drpd zmn Melaka tu pun masih kukuh boleh tgk smpai skrg..melaka tu apo yg ada??..A Famosa??..tu pon Portugis yg bina
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 02:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 02:38 PM
tripleid replied at 23-5-2024 02:28 PM
Kena sorok  jin la sangatt

sisa runtuhan kota Pompeii yg 1500 tahun lagi lama drpd zmn Melaka t ...


Kesian Melayu takde tempat nak hantok kepala...kalau Yahudi tu dua kali kena halau dari tanah suci pun boleh ada tembok untuk hantok kepala.

Meols husnuzon kena sorok dgn Jin tembok Melaka

Tapi meols hairan macam mana bahasa Melayu boleh tersebar hingga ke Papua, Maluku, dan Manado
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 02:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Firenzza replied at 22-5-2024 03:14 PM
Agak2 dpt elaun pencen, free education seumur hidup mcm waris mahsuri x?

Apa citer mahsuri tu ye...soap dot scholarship study kat uiam dulu Tu...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2024 02:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by B40tastePosh at 23-5-2024 02:46 PM
tripleid replied at 23-5-2024 02:28 PM
Kena sorok  jin la sangatt

sisa runtuhan kota Pompeii yg 1500 tahun lagi lama drpd zmn Melaka t ...


Cuma meols baca catatan Barat diorang kata atas sungai melaka tu ada 7 Pavilion dimana urusan perniagaan dan perdagangan semuanya berlaku di atas Pavilion tu dikawal oleh Syahbandar.

Barang dagangan China dikumpul dekat dgn Istana Melaka (laman istana) dan dibina tembok dari tanah setiap kali perubahan monsun diorang akan naikkan tanah untuk tinggikan tembok sebagai fasiliti perdagangan untuk pedagang China.

Sementara di Kampung Hulu adalah barang dagangan dari India dan Portugis...kawasan ni kurang diselia..so serangan ke atas Melaka masuk dari sini.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 02:36 PM
Kesian Melayu takde tempat nak hantok kepala...kalau Yahudi tu dua kali kena halau dari tanah suci ...

klau camtu iol pon nak husnuzon gak istana sultan melaka kena sorok dgn bunian masa portugis serang melaka dulu,smpai skrg jadi istana ghaib.giteww..
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
batmana replied at 22-5-2024 01:54 PM
betulke tu, dh buat karbon date ke, uji dlm makmal?
kang ada plot twist , malula kerajaan melaka nnt ...

Skali jadi cm prank budak Azhar NASA tu..hahaaa
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 05:54 PM From the mobile phone | Show all posts
wirazam replied at 23-5-2024 02:39 PM
Apa citer mahsuri tu ye...soap dot scholarship study kat uiam dulu Tu...

Dgr citer keturunan yg lain x puas hati knp aisyah sorang je yg dpt, walhal ramai lg 'cucu cicit' yg jauh lbh layak dpt
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-7-2024 02:06 PM GMT+8 , Processed in 0.066542 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list