CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: YgBenar

[Tempatan] Waris ke 11 Hang Tuah dari Indonesia serah Keris Sundang, Keris Hukum berusia lebih 600 tahun kepada kerajaan Melaka bukti Hang Tuah bukan mitos

  [Copy link]
Post time 23-5-2024 07:28 PM | Show all posts




Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2024 07:51 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 23-5-2024 01:48 PM
Buat apa diributkan sekarang jika memang faktanya Hang Tuah itu hanyalah sebuah mitos belaka .... c ...

Ngko ni BODOH ke.. Ade je catatan pasal bendahars Dan laksamana melaka yg hebat dari slumber manuscript luar cuma xnyatskan hang tuah ke hang Panama. Yg hang pulak tulis panjang2 just nk provok, xilmiah langsung
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 07:52 PM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 02:22 PM
Semua tu bangsa Jin.

Watak nenek kebayan pun ada dalam tu kan.

Xterbayang pasal nenek kebayan tu.. Xde ke org Malaysia yg cari2 slumber manuscript kt luar negara
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 07:53 PM | Show all posts
Firenzza replied at 23-5-2024 05:54 PM
Dgr citer keturunan yg lain x puas hati knp aisyah sorang je yg dpt, walhal ramai lg 'cucu cicit'  ...

tak silap kt bod sejarah thread sal mahsuri ada citer kebanyakannya berkisar tentang asal usul sejarah Mahsuri hingga citer2 berkaitan dgn semua yg bersangkut paut dgn Mahsuri... yg hat keturunan dari Thai ni pun ada mcm2 citer jugak...

bab hang tuah ni ai cm terpikir bukan ker Hang Tuah tu tiada keturunan sbb takde pn citer sal keturunan Hang Tuah suma tuh...
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 08:12 PM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 12:18 PM
Puteri Gunung Ledang tu pun tak tahu betul ke tak.

Pendapat meols diorang tu semua golongan jin y ...

Memang depa jin pun. Mana ada orang halimunan melainkan pakai ilmu sihir, saka, membela jin
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Kitty_catz replied at 23-5-2024 08:47 AM
obesenyehhh ketua menteri

tak diet ke?

ade dua binik tu
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 23-5-2024 08:49 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 22-5-2024 10:29 AM
Ini keris warisan Hang Tuah yang dimiliki oleh UMNO sebagai pewaris yang syah legitimasi Hang Tuah.. ...

Rindu najib walaupun gambar tu superimpose
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 09:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Firenzza replied at 23-5-2024 05:54 PM
Dgr citer keturunan yg lain x puas hati knp aisyah sorang je yg dpt, walhal ramai lg 'cucu cicit'  ...

Masa zaman dia di angkat sebagai keturunan mahsuri ketujuh tu yg melenyapkan sumpahan, i kecil lagi sklh rendah tapi masa tu i dah bising dgn parent dgn jiran kenapa dia je yg diglamourkan… adik beradik dia, sepupu, dua pupu, tiga pupu, pupu pupu yg lain tu nape x dimediakan juga??? Ape specialnya dia sorg hah..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2024 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
lightheaded67 replied at 23-5-2024 08:48 PM
ade dua binik tu

duit punye pasal la ni, ade juga sanggup
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingat Hang Tuah takda bini ker. Silap2 berderet bini. Cuma story pasal family dia tak masuk buku. Tapi klu tak salah kat hikayat Hang Tuah ke hapa tah ada sebut dia ada anak perempuan. Cuma pak bintan resort ni mungkin nak mintak kerja kat sini. Buat lah story dengan si Rauf sekali kena akal.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2024 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku sorg je ke yg triggered dgn ayat 'meluruskan kebengkokan sejarah' dlm berita tu? Bombastik sgt..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 08:32 AM | Show all posts

fuhh kena pasang lagi 2 la cukup korum

moga kuruih sikit lagi
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 10:59 AM
Johor, Riau Kepri, Jambi dan Indragiri pun bawah jajahan Melaka zaman tu

Mustahil lah takda Tem ...

teori la. dah bawak diri ke seberang sana tentu la dok undercover mcm mat kilau tu. sbb tu hilang gituje dari kota melaka. waris dia dan barang² peninggalan dia pun dari belah sana.
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 09:58 AM From the mobile phone | Show all posts
cashewnut replied at 23-5-2024 08:12 PM
Memang depa jin pun. Mana ada orang halimunan melainkan pakai ilmu sihir, saka, membela jin

Kebanyakan manuskrip berkaitan Melaka ni di tulis era Johor Lama.

Even Undang2 Laut Melaka diambil dari simpanan di Jawa.

Memang dah habis karam semua naskah era Melaka dlm kapal Flor de lamar

So banyak khayalan
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
felinecat replied at 23-5-2024 10:07 PM
duit punye pasal la ni, ade juga sanggup

hehe gamaknye.. tp maybe juga love conquers all giteww
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Kitty_catz replied at 24-5-2024 08:32 AM
fuhh kena pasang lagi 2 la cukup korum

moga kuruih sikit lagi

bab lagi dua tu kiv mungkin... ater mampoo
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-5-2024 10:13 AM From the mobile phone | Show all posts
https://hangtuah-history.blogspot.com/2012/01/perbezaan-fakta-hikayat-hang-tuah-dan.html?m=1


PERBEZAAN SEJARAH MELAYU DAN HIKAYAT HANG TUAH DALAM PELBAGAI ASPEK;
KONTEKS
          Sejarah Melayu lebih menceritakan mengenai salasilah diraja dan pemerintahan Melaka pada ketika itu sehingga kepada kejatuhan Melaka.Sejarah Melayu secara kasarnya terbahagi kepada dua bahagian.Bahagian pertama bersifat mitos yang mengandungi dongeng-dongeng, dewa-dewa keinderaan dan sebagainya yang menceritakan sejarah dahulu kala, khususnya asal usul bangsa serta raja-rajanya.[1] Manakala, dalam hikayat Hang Tuah pula menceritakan mengenai kisah hidup Hang Tuah.Hikayat Hang Tuah mengemukakan pengalaman-pengalaman hidup yang disuburkan dengan idealism yang tebal melalui penggunaan unsur-unsur mitos, rekaan dan dengan membesar-besarkan peristiwa yang melibatkan Hang Tuah.[2]

MOTIF
Setiap sastera sejarah yang dibuat sudah pasti mempunyai motif yang tertentu. Misalnya, dalam Sejarah Melayu, ada motif yang merupakan citra pemerian raja-raja Melaka dari (keturunan Iskandar Zulkarnain).[3]Sejarah Melayu juga dibuat bagi mengingatkan generasi lain tahu akan salasilah diraja pada zaman dahulu agar tidak ditelan zaman. Manakala, hikayat Hang Tuah pula dikarang kerana mengagung-agungkan mengenai kepahlawanan Hang Tuah sebagai pewira Melayu pada zaman dahulu, yang banyak berbakti  taat setia kepada pemerintahnya.Hang Tuah dianggap lambang dalam Hikayat Hang Tuah berasasan kegiatannya menjulang kebaktian terhadap bangsa Melayu yang meliputi zaman berzaman itu. “Dalam watak Hang Tuah terlukis chita2 bangsa Melayu, tentang kepewiraan bangsa itu”.[4]
ASAL USUL HANG TUAH
Perbezaan amat ketara sekali dilihat apabila dalam Sejarah Melayu menceritakan bahawa Hang Tuah adalah anak kepada seorang raja Bajung.Maka didengarnya ada anak raja Bajung yang terlalu baik rupanya dan sikapnya, bapanya sudah mati.[5] Fakta asal usul Hang Tuah ini sememangnya amat berbeza sekali dengan asal usul Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah. Hal ini demikian kerana, Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah berasal daripada seorang rakyat biasa yang melakukan kerja kampung dan berkedai sahaja untuk menyara keluarganya.Hang Tuah adalah anak kepada Hang Mahmud dengan isterinya Dang  Merdu. Hang Tuah anak Hang Mahmud di Sungai Duyung dan segala orang duduk di Sungai Duyung mendengar warta demikian itu: apabila Hang Mahmud mendengar khabar itu, maka kata Hang Mahmud pada bininya bernama Dang Merdu.[6]

NAMA HANG TUAH
Perbezaan terhadap nama Hang Tuah berlaku apabila, Hang Tuah dikenali sebagai Daeng Mempawah iaitu anak raja Bajung. Adapun anak raja Bajung itu Daeng Mempawah namanya.[7] Penamaan Hang Tuah ini dikatakan dinamai oleh baginda Sultan.
“Maka semuanya perihal ehwalnya habis dipersembahkannya ke bawah duli Sultan Mansur Syah.Maka baginda pun suka, serta Seri Bija Pikarma dipuji baginda.Maka Daeng Mempawah itu dinamai baginda Hang Tuah, itulah asal Hang Tuah;…”[8]
Manakala, dalam hikayat Hang Tuah tidak pula  menceritakan asal nama Hang Tuah yang digunakan sepanjang dalam penceritaan hikayat tersebut.

SAHABAT HANG TUAH
Perbezaan bilangan sahabat karib Hang Tuah dalam Sejarah Melayu
sememangnya amat mengelirukan. Sejarah Melayu mencatatkan bahawa, Hang Tuah mempunyai lapan orang sahabat.
          “… sudah pilihan delapan orang, iaitu Hang Jebat, dan Hang Kasturi, Hang Lekir, dan Hang Lekiu, dan Hang Ali dan Hang Iskandar, dan Hang Hassan, dan Hang Hussin:…”[9].
        Hikayat Hang Tuah karya Kassim Ahmad pula mencatatkan bahawa Hang Tuah mempunyai empat orang sahabat. Buktinya,
“Maka ia pun bersahabat sama-sama budak-budak sama besar, seorang namanya Hang Jebat dan seorang namanya Hang Kasturi dan seorang namanya Hang Lekir dan seorang namanya Hang Lekiu.”[10]
HANG TUAH BERGURU
Pertentangan telah berlaku antara Sejarah Melayu dengan Hikayat Hang Tuah, dikatakan dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah ini telah berguru sebanyak dua kali untuk mendapatkan kesatikan iaitu dengan Syeikh Mansur dan juga dengan Aria Putera di bukit Pancalusa, Manakala dalam Sejarah Melayu tidak dinyatakan mengenai Hang Tuah pergi berguru.Hikayat Hang Tuah;
“Alkisah maka tersebutlah perkataan Hang Tuah pergi berguru di Bukit Pancalusa kepada Aria Putera.[11]
“…pada dusun itu ada seorang Syeikh Mansur namanya, tempat segala orang hulu Melaka berguru…”[12]
“Setelah sudah makan maka laksamana pun duduklah pada Syeikh itu berguru”[13]


PEMBUKAAN MELAKA
Sejarah Melayu menceritakan mengenai pembukaan Melaka apabila semasa Raja berehat dibawah sepohon pokok selepas berburu, sedang berehat baginda melihat anjing buruannya dihambat pelanduk, melihat kejadian tersebut baginda lalu menamakan kawasan itu sebagai Melaka semperna nama sepohon pokok Melaka tempat baginda berehat.
“…baginda pun datanglah ke sana,berhenti di bawah sepohon kayu, terlalu rampak, maka baginda menyuruh berburu; sekoyong-koyong terjun anjing dihambat pelanduk.Titah baginda “ Baik tempat ini diperbuat negeri, anjing alah oleh pelanduk … Maka titah baginda, “ Apa nama kayu itu? “ Maka sembah orang, “kayu Melaka namanya, tuanku,” Maka titah Raja Iskandar Syah, “ Jika demikian, Melakalah nama negeri ini.” [14]

Sebaliknya dalam Hikayat Hang Tuah ada menceritakan mengenai pembukaan negeri Melaka, apabila semasa berburu anjing perburuan baginda telah digigit oleh pelanduk putih yang besar seperti kambing, dan anjing itu terjung ke dalam sungai. Di sebabkan terlalu terkejut melihat keajaiban dua ekor anjing baginda dikalahkan oleh pelanduk putih, maka baginda berasa sangat teruja untuk membuka negeri di tempat tersebut di atas nasihat bendahara.[15]  Penamaan negeri Melaka juga berasal daripada nama sepohon pokok Melaka yang berada ditengah-tengah pulau itu.
“Maka pada tempat itulah patik perbuatkan istana”. Setelah baginda mendengar sembah bendahara dan Tuan Tuah itu maka titah baginda, “ Jika demikian, baiklah negeri itu kita namakan negeri Melaka”.[16]

PERISTIWA HANG TUAH HENDAK DIHUKUM BUNUH
Peristiwa Hang Tuah yang dikatakan hendak dihukum bunuh oleh Raja Melaka amat berbeza faktanya dalam penulisan hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu.Hal ini demikian kerana, dalam Sejarah Melayu mencatatkan bahawa  Sultan Mansur Syah mengarahkan bendahara Seri Nara Diraja untuk membunuh Hang Tuah,kerana telah melakukan maksiat dengan dayang-dayang diraja.Walaubagaimanapun, Seri Nara Diraja berasa kasihan akan Hang Tuah dan amat menghargainya lalu Seri Nara Diraja membawa Hang Tuah pulang ke rumahnya dan memasungkan Hang Tuah di dusunnya. Buktinya seperti ini;

“ Maka oleh Seri Nara Diraja dibawanya pulang ke rumahnya ; fikir dalam hatinya, “Adapun Hang Tuah ini, bukan barang-barang orang; tiadalah dua orang, orang yang di dalam negeri Melaka ini sebagainya pada zaman ini. Jikalau ia mati di mana duli Yang Dipertuan beroleh hamba seperti Hang Tuah ini?...
“…pasunglah sahaya supaya jangan berjalan.” Maka oleh Seri Nara Diraja disuruhnya bawa Hang Tuah kepada suatu dusunnya di hulu, di sana dipasungnya.[17]

Berbeza pula fakta yang dinyatakan dalam Hikayat Hang Tuah mengenai peristiwa hendak membunuh Hang Tuah ini. Diceritakan bahawa bendahara dititahkan oleh baginda untuk membuang Hang Tuah dan mati hidup semuanya berserah kepada bendahara untuk melakukannya.Namun bendahara tidak membuang dan membunuh Hang Tuah kerana dia tahu bahawa Hang Tuah tidak berdosa dan hanya difitnah oleh pegawai lain.Bendahara menitahkan orangnya untuk menghantar Hang Tuah ke dusunnya iaitu di Hulu Melaka. Semasa di dusun bendahara Hang Tuah telah bertemu dengan seorang Syeih lalu di berguru dengan Syeih tersebut.Kenyataannya seperti ini;
“Di suruh oleh bendahara pada orangnya empat orang hantarkan laksamana ke Hulu Melaka…Maka pada dusun itu ada seorang Syeikh Mansur namanya, tempat segala orang hulu Melaka itu berguru…”[18]

Perbezaan antara dua kenyataan ini amat ketara sekali kerana situasi adalah berbeza, pada Sejarah Melayu menyatakan bahawa Hang Tuah hidup dalam pasungan, tetapi dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah dikatakan dilepaskan di dusun bendahara dan berguru dengan Syeikh Mansur.
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 10:16 AM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 23-5-2024 12:12 PM
Indonesia salah bagi nama Provinsi

Kalau ikut orang Melayu tiada yang dipanggil Riau Daratan te ...

Betul.

Riau yang ori ialah Kepulauan Riau yang berpusat di Tanjung Pinang, Bintan. Riau Sumatera tu asalnya Siak Inderagiri. Satu lagi Riau shopping district kat Bandung tu. Buat konfius orang malaya ja.
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 11:08 AM | Show all posts
airfilterkotor replied at 22-5-2024 03:19 PM
Zaman dulu apa jer hiburan yg ada.
Itu sebab wujudnya pekerjaan yg dinamakan 'penglipur lara'.

ayoooo... bukan semua cerita tu dikategorikan sebagai lipur lara ya.....
pekerjaan dulu memang penglipur lara.. tapi hanya berkisar cerita dalam genre lipur lara sahaja...
kalau hang tuah bukan kisah lipur lara ya...
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2024 11:15 AM | Show all posts
lightheaded67 replied at 24-5-2024 10:04 AM
bab lagi dua tu kiv mungkin... ater mampoo

ongkata kut bandan beso.. kote cenonet

ongkata la.. meols tak kata
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-7-2024 02:43 AM GMT+8 , Processed in 0.065893 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list