CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6106|Reply: 3

Penyasaran subsidi, dasar sudah dipersetujui sejak 25 tahun dulu - PMX

[Copy link]
Post time 11-6-2024 11:15 AM | Show all posts |Read mode




Putrajaya: Penyasaran subsidi negara yang dilaksana kerajaan ketika ini sebenarnya dasar yang sudah dibincang dan dipersetujui sejak 25 tahun dulu, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri menjelaskan, langkah ini bagaimanapun tidak dilaksana kerana pimpinan waktu itu lebih memikirkan soal survival politik, disamping penyasaran subsidi ini sendiri tak mudah dijayakan.

"Dasar (penyasaran subsidi) baik. Semua Perdana Menteri dari dulu setuju mesti ada penyasaran subsidi. Perkara ini dibincangkan semasa saya jadi Menteri Kewangan dulu.

"Lebih 25 tahun yang lalu sudah dibincangkan perlunya penyasaran subsidi, tapi tak upaya dilakukan kerana tak mudah. Biasanya Pemimpin politik ini dia fikir kesan kepada pimpinan.

"Apa pun kalau tarik subsidi atau naikkan cukai memang membebankan. Itu pandangan politik," katanya ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Kewangan (MOF) di sini, hari ini.

Turut sama hadir, Menteri Kewangan II Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, kerajaan yakin langkah diputuskan ini baik, khususnya untuk memastikan subsidi negara hanya diberi kepada mereka yang layak.

"Dalam pertimbangan kita (kerajaan), kita sudah buat keputusan yang baik iaitu sementara kita harus bantu rakyat majoriti, kita tak seharusnya beri subsidi kepada golongan maha kaya, industri besar dan orang asing.

"Bukan diskriminasi kepada orang asing kerana orang asing tak bayar cukai, cukai levi yang sangat kecil.

"Kita teliti dan dalam Jemaah Menteri pun hampir setiap minggu mendapat liputan dan perkembangan untuk pastikan pelaksanaan (penyasaran subsidi) itu berkesan," katanya.

Anwar berkata, beliau menerima segala kritikan serta kecaman atas keputusan dibuat kerajaan dalam menyusun semula agihan subsidi negara.

"Selain parti dalam Kerajaan Perpaduan, setakat ini nampak kenyataan dari pimpinan Pas agak lunak, tidak menentang hanya memantau, tiada masalah kerana pembangkang harus pantau pelaksanaan dan kita juga harus pantau.

"Oleh itu, kita harus faham bahawa langkah sebaiknya ialah memberi bantuan kepada yang berhak. Tanggungjawab pertama kita adalah kepada warganegara kita," katanya.

Sejak semalam, media sosial dipenuhi dengan kritikan oleh netizen yang mengeluh dengan keputusan kerajaan mengapungkan harga diesel.

Langkah penyasaran terbaru itu dibuat selepas kerajaan sebelum ini juga membuat penyasaran ke atas tarif elektrik, selain subsidi kepada ayam berjumlah RM120 juta sebulan atau RM1.2 bilion setahun dimansuhkan.

Sumber : Harian Metro
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-6-2024 11:27 AM | Show all posts
i see. jadi formula2 sebelum jd kerajaan tu tak fangsyen lah pun kan sbb ikut dasar 25 tahun dulu jugek ahahaha.
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2024 12:23 PM | Show all posts
HAHAHAHA...MUDAH BETUL MADANON NAK LEPAS DIRI....
SALAHKAN AJER PM2 TERDAHULU...


DASAR KAKI KENCING
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2024 12:24 PM | Show all posts
Bagi aku golongan kaya y pegang status warganegara Malaysia kena include jugak sebagai penerima subsidi sbb golongan ni byk jugak bagi sumbangan cukai. Aku hairan kenapa tak canggihkan MyKad supaya boleh bagi subsidi bersasar. Link kan MyKad dengan data LHDN. Tujuan subsidi ni kan nak elak warga asing guna subsidi rakyat malaysia. Pembelian minyak masak dan segala benda y berkaitan patut kena ada MyKad. Invest sket utk security MyKad. Hapuskan sindiket buat MyKad secara haram. Buat taskforce utk bantu golongan berusia atau pedalaman update data di LHDN.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Update :Nur Farah Kartini Dibunuh oleh individu yang dikenalinya. ! Anggota Polis Ditahan.Hilang Sejak 10 Julai, Pulis Mohon Bantuan Kesan Nur Farah Kartini
YgBenarUpdate :Nur Farah Kartini Dibunuh oleh i
Views : 173422 Replies : 2877
Datin Intan Najwa Mengandung
irveneDatin Intan Najwa Mengandung
Views : 5608 Replies : 25
Setia tunggu jodoh pada usia 50-an, Datuk Hans Isaac, Ebby Yus, Datuk Syafinaz Selamat dan Nasha Aziz
chaconSetia tunggu jodoh pada usia 50-an, Datu
Views : 26677 Replies : 80
Menteri Pendidikan kata Cikgu Bahasa Inggeris dari Singapura akan mengajar di kawasan pedalaman termasuk Sabah dan Sarawak.Anda setuju?
YgBenarMenteri Pendidikan kata Cikgu Bahasa Ing
Views : 36505 Replies : 17
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 91939 Replies : 804
Tengku Bib & Tengku Chanela  Jamidah Bercerai??
Burong_HantukTengku Bib & Tengku Chanela Jamidah Ber
Views : 259744 Replies : 291
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 38155 Replies : 297
Pelakon Beverly Hills 90210 & Charmed,  Shannen Doherty meninggal dunia
mojarean_XPelakon Beverly Hills 90210 & Charmed,
Views : 28395 Replies : 32
Gadis Nak Bakal Suami Bergaji RM9,000.Wajar atau tidak zaman sekarang
YgBenarGadis Nak Bakal Suami Bergaji RM9,000.Wa
Views : 34643 Replies : 215
My Sweet Mobster (2024) – JTBC
heythere123My Sweet Mobster (2024) – JTBC
Views : 19879 Replies : 294

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-7-2024 07:46 PM GMT+8 , Processed in 0.134994 second(s), 29 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list