View: 11616|Reply: 73
|
[Tempatan]
pengalaman pemandu lori tank petronas lepas terowong menora
[Copy link]
|
|
Tu memang la. Lori momentum kuat... Sebab tu kene faham kenapa lori perlukan jarak yg cukup utk break
Tapi itu bukan citenye
Akak nak tegur sikit yg pemandu malaysia suka tekan tekan break masa turun bukit .. Itu bahaya ok .. Pemandu lori n bas pun sama .. Tak yg tekannnnn je break tu. Cukup sekadar drop gear .. Tu pun tak tau ke.. Takkan tahu bawak kete je.. Pengendalian tak pandai. |
|
|
|
|
|
|
|
tu bukan dipanggil momentum ya..momentum tu kesan selepas pertembungan..ia dipanggil inersia....hehe |
|
|
|
|
|
|
|
belajar fizik masuk thread ni |
|
|
|
|
|
|
|
Kinetic energy... |
|
|
|
|
|
|
|
benda serious........ jgn memain..... silap hari bulan kena sondol lori baru padan muka |
|
|
|
|
|
|
|
revolusi_30 posted on 21-10-2014 12:00 AM
Tu memang la. Lori momentum kuat... Sebab tu kene faham kenapa lori perlukan jarak yg cukup utk bre ...
Akak ... u pernah bawa lori btm (berat tanpa muatan) 10 tan ker ?
|
|
|
|
|
|
|
|
saya notice cara bawa kereta org semenanjung jauh berbeza dgn org sabah....kalau di sabah pula org local memandu jauh berbeza dgn org bugis yg drive bus mini/ bas atau lori...kenapa???? mereka ini tak sayang nyawa..drive laju nak mampus...expect tekan brake ok...lancau lah... |
|
|
|
|
|
|
|
bukan ada signboard ka pakai gear rendah.. x reti ikut ka.. |
|
|
|
|
|
|
|
Pemandu Malaysia yg berhemah |
|
|
|
|
|
|
|
pemandu tanker petronas smua dibekalkan dgn boot redwing |
|
|
|
|
|
|
|
Simunggu posted on 21-10-2014 07:31 AM
saya notice cara bawa kereta org semenanjung jauh berbeza dgn org sabah....kalau di sabah pula org l ...
Jawa ngan melayu perasan asli klate pon beza cara bawak keta.... haha |
|
|
|
|
|
|
|
fdcaprio posted on 21-10-2014 12:33 AM
tu bukan dipanggil momentum ya..momentum tu kesan selepas pertembungan..ia dipanggil inersia....hehe
tepat sekali
momentum adalah yg melibatkan perlanggaran
= jisim × halaju
lagi besar jisim @ halaju, lagi kuat momentum yg terhasil
motif: tibe2 ajar fizik pulops
|
|
|
|
|
|
|
|
cutebaby5907 posted on 21-10-2014 07:58 AM
tepat sekali
momentum adalah yg melibatkan perlanggaran
= jisim × halaju
cakap lah teori apa..semua x guna..yg penting pandu hati hati dan perlahan lahan... |
|
|
|
|
|
|
|
jalan waktu malam lagi gila kereta2 besar ni, ai heran bawa di kawasan pedalaman bawa >110km/hour (lebih laju dari bawa di waktu siang) macamla jalan clear tanpa babi hutan biawak tapir melintas jalan motor tak berlampu. |
|
|
|
|
|
|
|
ini ialah tindakan refleks |
|
|
|
|
|
|
|
revolusi_30 posted on 21-10-2014 12:00 AM
Tu memang la. Lori momentum kuat... Sebab tu kene faham kenapa lori perlukan jarak yg cukup utk bre ...
engine braking nama nya.......org pakai auto skrg byk x tau ni...........
|
|
|
|
|
|
|
|
company umno patut lobi kerajaan luluskan projek lebuhraya jelapang selama...so that lori2 ni xperlu ikut menora lagi dah... |
|
|
|
|
|
|
|
rospinki posted on 21-10-2014 09:06 AM
memang betul sangat la lori tu kata.
jangan impit2 sebelah time dia nk konar, lepas dia dulu baru ...
rasanya high beam tu bahaya sbb ade org lain pemahamannya..
mebi drebar lori tu paham high beam u bg tu nk bg laluan kat die..sbb tu die keluar jugak..
dan selalunya iols kena,org lori high beam kat iols suh lalu dulu sbb die xmuat nk lalu..
or kat queue panjang ade kereta bg high beam bg laluan kat kereta lain nk cross jalan..
|
|
|
|
|
|
|
| |
|