CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3675|Reply: 2

Revolusi Turki moden, kontroversi dan kejayaan

[Copy link]
Post time 18-11-2014 12:09 AM | Show all posts |Read mode
Revolusi Turki moden, kontroversi dan kejayaan11 November 2014 oleh MUHAMMAD AL-MAHDI
Kita acapkali gagal memahami siapakah Ataturk. Di samping sering mengeji, kita kurang mengkaji mengapakah Ataturk begitu sebati dengan republik Turki.
Ataturk adalah figura yang bukan sekadar tersisip dalam sejarah tetapi adalah jiwa, minda dan roh republik Turki moden. Beliau adalah simbol. Beliau adalah sejarah yang tidak mungkin dipadamkan. Baik atau buruk pada pelbagai sisi pandang, Ataturk tetap Ataturk. Gagasan dan politik beliau telah mengilhamkan pelbagai gerakan sejurus pemergiannya. Setiap gagasannya menjadi rukun negara, dan setiap hasil kerjanya menjadi kayu ukur kepada politikus seterusnya.
Untuk memahami Ataturkism (Ataturkcu) lazimlah disoroti sejarah politiknya. Dalam dokumentari Ataturk oleh Karl Hoskeshh, beliau menyebutkan bahawa Ataturk adalah seorang idealis yang jitu dan ambitious. Matlamatnya adalah tujuan terbesar walau apa pun risikonya – itu antara prinsip terpatri jitu dalam jiwa putera kelahiran Salonika, Greece ini.
“Merdeka dan mandiri adalah watakku, kerana itu aku mutlak memperjuangkan untuk bangsa ini sebuah kemerdekaan agar mereka mampu berdiri sendiri. Maka dengan itu, sama ada merdeka atau aku mati deminya.” Demikian syarahan Mustafa Kemal ketika menghadapi kegetiran Perang Dunia I.
Tidak cukup dengan tentera, darah peluh segenap warga dikerah bersama. Maka dengan berkat semangat beliau, Turki menjadi mandiri dan berjaya menghambat pulang kuasa-kuasa Eropah yang rakus menakluk ketika itu.
Pasca Perang Dunia I, rakyat miskin. Bangsa Turk yang dahulunya tuan harus dikembalikan semula ketuanannya. Malangnya sudah tidak banyak yang tersisa – ekonomi sudah dipegang oleh Yahudi Turki. Kuasa politik dunia sudah terkubur. Di minda Ataturk, beliau mahu mengembalikan semula ke’gah’an silam. Ataturk meniupkan gagasan baharunya.
Sebagai presiden yang membayangi Perdana Menteri, kata-katanya sudah pasti menjadi pilihan parlimen dan veto dek reputasi yang terbukti. Agenda utama Ataturk adalah agenda pengstrukturan semula negara. Maka negara-bangsa harus dibangunkan mengikut acuannya yang difikirkan sesuai semasa itu. Penggerak utama adalah Perdana Menteri ketika itu (Inonu) , dan Celal Bayar (TPM) merupakan teman seangkatannya dalam tentera Osmaniah dahulu.
Perubahan Turki adalah ketara, unik, drastik, progresif – sebagai cerminan keazaman mengeluarkan Turki daripada imej lama kepada Turki baharu. Turki baharu ini bukan lagi empayar Osmaniyah atau “negara Eropah yang sakit.” Ia dinamakan ‘sebuah revolusi’ sosial oleh Ataturk untuk menggarap pembinaan semula budaya, pendidikan dan kemudahan awam.
Secara am, revolusi yang dijalankan oleh Ataturk ini menggarap aspek politik, sosial, perundangan, pembudayaan, pendidikan dan ekonomi. Ataturk, yang memulakan langkahnya sejak pra-perang dunia pertama lagi, telah mendapat sokongan pasukan askar, para ulama dan sebahagian rakyat melalui kempen-kempennya di seluruh bumi Osmaniyah ketika itu. Pengaruhnya menjadi luar biasa di Izmir, Antalyia, Eskisehir dan beberapa wilayah sekitarnya.
Seorang Sosiologist tersohor Emre Kongar dalam catatannya melahirkan rasa takjub:
“Ia adalah sesuatu yang unik, penuh dengan tekad dan azam, dalam menjayakan alamisasi pembudayaan barat dan budaya Turki pra-Islamik, melawan arus dominan masyarakat Islam ketika itu dalam masa yang singkat, yang seharusnya memerlukan masa yang lebih panjang.”
Revolusi politik
Langkah pertama bagi pembaharuan politik Turki adalah penghapusan sistem monarki (1 November 1922), yang dilihat sebagai punca kepada ketirisan wang negara, dan menjadi punca kepada ketidakstabilan ekonomi rakyat kesan daripada permainan politik istana. Pendeklarasian Republik Turki (29 okt 1923) dan penghapusan sistem khalifah (3 mac 1924) pula adalah langkah penyempurnaan revolusi.
Ataturk menjadi presiden pertama mengantikan khalifah. Sistem republik berjalan tanpa pilihanraya selama 15 tahun sepanjang pemerintahan Ataturk. Walaupun mempunyai Perdana Menteri tetapi tindakan dan keputusan Presiden terus membayangi PM. Ataturk sebelum itu terlebih dahulu meningkatkan propaganda dan mempersembahkan kejayaan luar biasa.
Dalam ucaptama semasa menghapuskan sistem khilafah pada tahun 1924, Ataturk menyebut:
“Empayar Osmaniah sudah tidak lagi wujud. Rakyat kini sudah mempunyai jatidiri tersendiri. Perundangan telah menetapkan bahawa rakyat mempunyai kuasa, perundangan harus menuruti rakyat, dan kerajaan di Istanbul sudah tidak lagi sah dan semua kuasa di bawahnya kini berpusat di Ankara. Empayar Osmaniah kini menjadi sejarah.”
Revolusi sosial

Revolusi sosial yang dilaksanakan Ataturk adalah yang paling kontroversial dan berjaya. Perubahan drastik, dan tidak jarang kontradik, sering menjadi tarikan para pengkaji seperti Sevket Sureyya Aydemir, Andrew Mango, Lord Kinross, Taha Akyol, Emre Kongar dan lain-lain. Pelbagai gaya tulisan mengambarkan fenomena ini, pro dan kontra. Tetapi pokoknya tidak ada yang berani menafikan kejayaan beliau dalam perihal ini.
Bermula dengan idea pemodenan cara hidup, Ataturk menjadikan Barat, terutama Eropah, sebagai model dan teladan. Kejayaan Barat yang dahulunya dipandang enteng oleh Osmaniyah ternyata telah memukul dan mencarikkan kuasa besar mereka. Ataturk belajar daripada gagasan-gagasan Genc Osmanlilar, contohnya hak wanita, kewujudan parlimen, dan lainnya.
Buat pertama kalinya, wanita diberi penghormatan untuk bekerja dan mengundi setara dengan lelaki. Pada 1926-1934 proses ini berjalan secara bertahap bagi menenangkan rakyat jelata. Wanita diberi hak mengundi, bekerja dan sebagainya.
Pada tahun 1925, Ataturk telah mula bertindak drastik mengharamkan segala aliran agama (aliran dominan ketika itu adalah sufisme), menutup ‘dergah’ (pusat kegiatan kerohanian) para Dervish, mengharamkan pemakaian simbol-simbol agama dan sufisme seperti serban dan tudung. Revolusi atas nama sekularisme ini disambut baik oleh segelintir masyarakat di utara, selatan dan timur Turki, akan tetapi ditolak oleh majoriti masyarakat di barat Turki. Ataturk dibantu oleh kekuatan yang diperolehi melalui tentera serta masyarakat tidak memahami falsafah sebenar sekularisme.
Inilah masanya Ataturk menghapuskan setiap lawannya, baik ulama mahupun pemikir-pemikir bebas. Ataturk menghantar mata-mata bagi mengesan siapa sahaja yang disyaki mengamalkan agama dan dituduh sebagai mengunakan agama sebagai bahan politik.
Masyarakat ketika itu turut membantu, sebagai refleksi daripada perasaan trauma mereka terhadap monarkisme dan kediktatoran sebahgian pembesar Osmaniyah (golongan ‘pasha’) tanpa sedar bahawa sedang berlaku pergantian fasisme baharu atas nama sekularisme yang melampau.
Seluruh rakyat berbangga dengan penampilan baru. Perlu difahami penukaran pakaian dan cara hidup dasar pandang ke luar (barat) bukanlah berarti Ataturk mahu meninggalkan tradisi keturkian tetapi ia bermaksud mewujudkan jatidiri baharu alamisasi dari dua tradisi (Eropah-Turki) sebagai Turki moden.
* Penulis adalah mahasiswa bidang sains politik di sebuah universiti di Istanbul.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 18-11-2014 12:10 AM | Show all posts
‘Ataturk’ wujud sepanjang sejarah16 November 2014 oleh MUHAMMAD AL-MAHDI
Revolusi Perundangan
Bagi melengkapkan lagi transisi ke arah wajah Turki moden ini, masyarakat diperintahkan mengunakan nama keluarga (surname). Selain itu, nama-nama Arab akan dikurangkan, digantikan nama daripada bahasa Turki. Ataturk juga mahu mencipta keserataan sosial, di mana masyarakat haruslah setara tanpa mengira darah keturunan mahupun gelaran istana, kerana bagi Ataturk ketidak-adilan ini mencipta kasta dan merosakkan semangat kerjasama. Maka pada tahun 1934, kedua-dua akta ini diletakkan, pemansuhan sandangan dari istana dan penukaran nama secara menyeluruh. Usaha ini juga bagi mengukuhkan lagi akar bangsa Turki, bagi mengangkat semula bangsa ini di mata dunia dan menjadikannya berdaya saing.
Ataturk turut mengubah pengaturan kalendar dan ukuran mengikut barat. Segala perubahan sosial dibuat adalah berteraskan sifat kebangsaan dan kebudayaan Turki dan gerakan modernisasi. Mudah kata, sebuah budaya Turki modern adalah sebuah alamisasi dari sifat ketuanan bangsa dan kemodenan Barat. Malangnya perkara ini seakan menjadi retorik kosong apabila di kemudian hari wujud jurang antara kaum dan perkauman dalam negara berbilang budaya ini yang tidak disedari oleh Ataturk.
Ataturk juga telah menghapuskan kanun Osmaniah dan menggantikannya  dengan perundangan sivil, selaras dengan sekularisme bawaannya. Ini mencakupi pendaftaran penikahan, larangan poligami dan lainnya.
Revolusi ekonomi
Tokoh ini juga telah bangun dengan agenda pemusatan ekonomi bagi memastikan kekuasaannya bepanjangan. Bermula dengan penghapusan cukai lama, beliau menjadikan langkah mengatasi kemiskinan sebagai sasaran utama. Ataturk tahu bahawa orang miskin adalah bahaman rejim untuk penerusan kuasa. Maka subsidi dan bantuan di hantar ke segenap perkampungan. Buat kali pertamanya kampung-kampung republik ini diterangi cahaya elektrik dan diberi bahan binaan percuma untuk proses baik-pulih. Ataturk juga telah membuka bank untuk pemodenan sektor pertanian.
Dasar pemilikan oleh negara yang dijalankan tidak begitu mesra sektor swasta seperti di zaman Osmaniah. Pada tempoh ini, kerajaan telah menutup beberapa kilang kecil milik persendirian dan membuka kilang di bawah seliannya. Untuk mengurangkan kos dan kerana keterhadan pengangkutan di republik muda itu, kerajaan menyarankan idea untuk setiap industri dibuka berhampiran dengan sumber asli dan keutamaan adalah untuk industri tekstil, kertas, kaca, perlombongan dan simen.
Menurut pengkaji ekonomi Ensar Yilmaz, kerajaan begitu teliti dalam membangun ekonomi negara. Kerajaan ketika itu mengharamkan mengimport barang mewah, membatalkan permit syarikat yang memonopoli pengeluaran tembakau , dan merasionalisasikan cukai tanah. Semua ini adalah atas nama nasionalisme dan kemandirian yang menjadi dasar pemerintahan dan revolusi Turki muda ini. Namun ia menjadikan kebergantungan rakyat kepada regim semakin maha hari demi hari.
Selain itu dan konsep nasionalisme Ataturk menjurus kepada rasisme. Faktor ini membawa kepada ketidakseimbangan dan mencipta jurang apabila kaum Kurdish dan lainnya dianak-tirikan. Ataturk yang mencipta konsep ketuanan bangsa Turk telah mengutamakan ‘white turk’ dalam pembangunan ekonomi dan lain-lain. Izmir tamsilnya menerima lebih pembangunan dari kawasan yang lain. Bahkan jawatan dan buruh diisi oleh white turk berbanding golongan lain.
Begitulah ia berentetan dalam kehidupan harian dan pendidikan. Membarah terus membarah tanpa disedari oleh rakyat pada peringkat awal. (Hal ini bukan sukar untuk difahami kerana ia mirip dengan konsep ketuanan bangsa di tanah air kita. Sehingga bangsa India dan penduduk Sabah dan Sarawak dibiarkan melarat tanpa pendidikan dan pembangunan yang wajar dan serata.)
Revolusi Pendidikan  
Sebagai seorang yang berpendidikan, Ataturk sedar bahawa ilmu adalah tulang utama kepada negara. Maka kerajaan pimpinannya telah mengambil langkah yang progresif dan tepat dalam memastikan hal ini. Ataturk telah menggalakkan anak bangsa Turk khususnya untuk ke universiti dan mengubah universiti Istanbul kepada universiti berorientasikan pendidikan modern berbanding displin pendidikan zaman Osmaniah. Beliau sendiri telah turun di masa lapangnya untuk menyumbang kepada pendidikan dengan masuk ke bilik darjah. Kesannya, celik huruf telah meningkat daripada 9% kepada 33% pada tahun 1938.
Wanita sangat dekat di hati Ataturk. Beliau mengalakkan wanita pergi ke sekolah menengah untuk menyamatarafkan tahap pendidikan antara kedua-dua jantina.
Beliau juga mengubah huruf-huruf Osmaniah kepada huruf Turki moden bagi memudahkan rakyat, kendati pun sikap gopoh dan rakus untuk mengantikan bahasa Osmanlica kepada Turki moden telah menghakis sedikit sebanyak kekayaan bahasa Turki tua – kejayaan ini digelar kejayaan tragis oleh sebahagian pakar bahasa.
Beliau juga telah mengarahkan sejarah disusun semula (persis perlakuan pemerintah Malaysia pasca-kemerdekaan) sehingga beberapa fakta yang diragukan keabsahannya menjadi ruji kepada matapelajaran sejarah. Syarikat percetakan diharamkan, melainkan yang punya negara. Lebih ironi segala sumber ilmu cuba diacu dan ditapis oleh kerajaan, menjadikan pendidikan Turki tidak begitu bersepadu dan mendapat pandang alam yang luas.
Rumusan
Sebenarnya statism, iaitu pemusatan kuasa dan leluasa di tangan pemerintahan pusat, dan pengecilan kuasa rakyat sering dilakukan dengan fatamorgana kebajikan. Rakyat dikelabukan dengan beberapa kebaikan bagi terus menyokong regim yang mahu terus berkuasa; rakyat dibiarkan tidak berdikari atas keupayaan peribadi mereka dan sebaliknya ditaklukkan di bawah pemerintah.
Begitu juga yang dilakukan Ataturk secara halus, licik. Watak-watak seperti Ataturk ini wujud sepanjang sejarah. Pencak silatnya sama, cuma ideologi mereka mungkin sedikit berbeza, tidak kira yang pembawaannya pro atau anti-agama.
Begitu pun, Ataturk bagi Turki bukan figura biasa. Ia adalah wira dan negarawan yang mengeluarkan manusia daripada kegelapan dan kemunduran, walaupun beliau mencipta kebebasan yang tidak bebas (tidak rata) dan demokrasi yang tidak liberal. Sekurang-kurangnya, bagi segenap jiwa Turki, beliau mendirikan sebuah republik dan lantas memajukannya setelah luka parah, dan menganugerahkan kepada mereka bangsa merdeka. Kerana itulah Ataturkism terus wujud.
* Penulis adalah mahasiswa bidang sains politik di sebuah universiti di Istanbul

Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2022 08:06 PM | Show all posts

Hmmm...

[AceHand SPECTaceLAR]

Jadi Ataturk ni bagos ke tak sebenarnya...?


Jizzz... Klong! Klong!

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Lawak & Santai


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

6-5-2024 05:23 PM GMT+8 , Processed in 0.058747 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list