CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Harga Barangan Keperluan Masih Rendah, Stabil Berbanding Dulu - PM

1-4-2024 01:38 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 4258| Komen: 15

Description: Putrajaya: Kritikan bahawa kerajaan tidak faham dan prihatin terhadap permasalahan dihadapi rakyat terutama membabitkan kos sara hidup adalah tidak benar, tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Putrajaya: Kritikan bahawa kerajaan tidak faham dan prihatin terhadap permasalahan dihadapi rakyat terutama membabitkan kos sara hidup adalah tidak benar, tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri berkata, harga barangan keperluan seperti ayam, telur dan minyak masak masih rendah serta stabil jika dibandingkan dengan kerajaan terdahulu.

"Saya bagi contoh umpamanya, tahun 2021 sebelum pertukaran kerajaan, berapa harga ayam? Sampai RM13 sekilogram (kg), sekarang jauh lebih rendah. Minyak masak lima kg ketika itu mencecah RM45, jadi kawan pembangkang saya bising tetapi dia lupa dan dia ingat kita pun lupa.

"Masa dia jaga, harga minyak masak itu untuk lima kg, RM45 hingga RM50, sekarang sekitar RM27. Telur ayam, dahulu heboh tidak ada telur, sekarang stabil dan kita sudah guna penyelarasan subsidi. Bayangkan harga ayam turun ketimbang dua tahun lalu tanpa bantuan siling," katanya pada Majlis Perhimpunan Bulanan Bersama Warga Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini, hari ini.


Anwar berkata, biarpun isu beras masih lagi berdepan sedikit masalah terutama beras tempatan, namun ketegasan kerajaan serta Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) menyaksikan penurunan harga beras import antara RM2 hingga RM3.


"Di samping itu, kita teruskan bantuan Sumbangan Tunai Rahmah (STR), bantuan STR untuk 2024, ditambah bagi membantu… kalau 2023, sembilan juta penerima, memanfaatkan 60 peratus rakyat dewasa negara kita dengan peruntukan RM8 bilion.'

"Tahun ini, (peruntukan) RM10 bilion untuk STR, itu secara langsung kepada rakyat, maknanya kadar maksimum untuk tahun 2023 ialah RM3,100 untuk satu keluarga, sekarang RM3,700," katanya.

Beliau berkata, begitu juga bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) yang disalurkan pada Januari lalu, meningkat lima kali ganda.

"Tahun 2023 (peruntukan) RM130 juta, 2024 (peruntukan) RM700 juta, penerima dahulu untuk 2023 hanya miskin tegar yang terima, untuk 2024 kita tingkatkan untuk miskin tegar dan miskin, 700,000 orang yang peroleh.

"Jadi saya minta saudara tolong jelaskan walaupun penjawat awam tidak semestinya campur arus politik, ini soal dasar kerajaan dan bagi fakta, kalau tidak, seolah (kita) tidak berbuat apa, ada yang mengatakan sejak kerajaan MADANI, tidak ada apa yang dilakukan dan sebahagian walaun kata ya benar," katanya.

Sumber : Harian Metro

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote tripleid 1-4-2024 01:49 PM
Edited by tripleid at 1-4-2024 02:12 PM

Rindu zaman gomen tebok atap ke?


IMG_20240305_120001.jpg
Screenshot_2024-04-01-14-11-39-829_com.opera.browser-edit.jpg


IMG_20240215_194249.jpg

Quote Orix 1-4-2024 09:54 PM
tripleid:  Edited by tripleid at 1-4-202 ...


Motip PN msukkan umno tibahh zaman PH skrg umno xde ? Malu ke nak mengaku umno yg corrupt skrg is part of PH ? [em:4:]
Quote lostnfaun 1-4-2024 10:39 PM
Kalau kira harga rendah, murah zaman BN Najib lagi murah dr zaman PH..
Quote gigahertz 1-4-2024 11:05 PM
lostnfaun replied at 1-4-2024 02:39 PM
Kalau kira harga rendah, murah zaman BN Najib lagi murah dr zaman PH..

betul . zaman GST tu mmg menurunkan harga barang .
Mr Diy & SpeedMart 99 expand gila gila
cari kedai kedai yang x laku bukak branch.
nak cari telur sepapan tak perlu gi hypermarket
Quote kemaruk 1-4-2024 11:28 PM
nape yer KERAjaan sekarang sering dibandingkan dengan zaman yang terok2 contohnya zaman pandemik dan zaman krisis matawang 97/98?

manakala di zaman najib dibandingkan dengan zaman kegemilangan vanezuela minyak murah, kemajuan teknologi korea selatan, taiwan dan kebajikan arab saudi, brunei ?
Quote kemaruk 1-4-2024 11:29 PM
gigahertz replied at 1-4-2024 11:05 PM
betul . zaman GST tu mmg menurunkan harga barang .
Mr Diy & SpeedMart 99 expand gila gila
cari ked ...

bangkem beli barang2 judin pon zaman najib dulu
Quote sharlenetexas 1-4-2024 11:57 PM
kemaruk replied at 1-4-2024 11:29 PM
bangkem beli barang2 judin pon zaman najib dulu

Judin?


Quote kasibiman 2-4-2024 02:40 AM
kemaruk replied at 1-4-2024 11:28 PM
nape yer KERAjaan sekarang sering dibandingkan dengan zaman yang terok2 contohnya zaman pandemik dan ...

Dalam satu napas dia akan rujuk:
-matawang dgn krisis Asia 1998
-harga komoditi dengan pasca pandemik kobid
-dan segala mcm timeframe sedap petik

To come up with syok sendiri punya pencapaian yg kununnya dia deliver utk rakyat.
-
Quote kakikuDibibirmu 2-4-2024 04:52 AM
TONGONG! MALAUN! PANTAT GORENG! TOLOL! TURUK! LANCAU! MANGKUK! BINGAI! PUNDEK! BUTO! BINAWE! BEBAL! BAHLUL! BADIGOL! CIBAI! JIBAOK! KAN NI NA! JUBO! BONGOK! BUGIMA! SANGKAK! NABEH LAH! PUKI! SIAL! BENGONG! BENGAP! BERANCUK! BODOH! SAMDOL! TUNGKIK! PUKIMAK! PALAT! BANGANG! CELAKA! BABI! PUTANG INA! PANTEK!!!
Quote kakikuDibibirmu 2-4-2024 05:26 AM
Tak boleh harap:

Quote apalancut 2-4-2024 05:36 AM
Orix replied at 1-4-2024 09:54 PM
Motip PN msukkan umno tibahh zaman PH skrg umno xde ? Malu ke nak mengaku umno yg corrupt skrg is  ...

mungkin seingat dia.. zaman PN takda UMNO.. infographic semua dari lebai2. hahaha

Quote n3ar 2-4-2024 07:26 AM
1 bleh puji, harga ayam masa puasa ni stabil...takde hilang stok, stok terhad la ayam takde macam tahun2 lepas...

kita tengok menjelang raya nanti
Quote Yoonggi 2-4-2024 08:49 AM
kt mana dia p tu?
Quote kaseh80 2-4-2024 09:23 AM
Ckp mcm dah MEreng
Quote ctaz 2-4-2024 11:02 AM
tripleid replied at 1-4-2024 01:49 PM
Rindu zaman gomen tebok atap ke?

LOGO UMNO/BN MANA....MALU KER MAU LETAK......
PUIIIII.....

Lihat semua komen(15)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

12-4-2024 06:24 PM GMT+8 , Processed in 0.068519 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top