CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Orang Melayu pakailah baju Melayu semasa raya, bukan pakai kurta

2-4-2024 01:50 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 8684| Komen: 61

Description: SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, baju kurta dilihat menjadi satu trend untuk dipakai oleh kaum lelaki Melayu di negara ini pada sambutan Hari Raya Aidilfit


SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, baju kurta dilihat menjadi satu trend untuk dipakai oleh kaum lelaki Melayu di negara ini pada sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Baju kurta bukan sahaja semakin banyak dijual di pasar raya atau bazar Aidilfitri, malah rekaan kurta juga dilihat lebih moden dan bergaya berbanding beberapa tahun lepas.

Harga baju kurta yang dijual juga boleh dikatakan lebih murah jika dibandingkan dengan baju Melayu sepasang.

Namun bagi Merak Jalanan, sebagai bangsa Melayu, lebih baik jika kita mengenakan pakaian tradisional bangsa kita sendiri iaitu baju Melayu pada Aidilfitri terutamanya pada hari raya pertama.

Kurta sebenarnya ialah pakaian tradisional bagi kaum lelaki India dan Pakistan di majlis rasmi atau perayaan. Malah perkataan kurta diambil daripada bahasa Urdu yang merujuk kepada baju tanpa kolar.


Merak Jalanan lihat baju kurta sering dipadankan dengan seluar khakis, slack atau jean tanpa songkok. Ada yang memakai sebegini ketika menunaikan solat sunat Aidilfitri di masjid atau ketika menziarahi ahli keluarga di pagi raya.

Merak Jalanan kurang pasti kenapa baju kurta menjadi pilihan untuk dipakai, adakah kerana harganya yang lebih murah berbanding baju Melayu atau lebih selesa dipakai kerana kurang panas.

Biar apa pun alasan, mengapa kita perlu memakai pakaian tradisional bangsa lain di pagi hari raya dan bukannya pakaian tradisional bangsa kita sendiri. Jika kita sendiri tak pakai, siapa lagi nak pakai.

Jika golongan muda di negara ini tidak dibiasakan dengan pakaian tradisional iaitu baju Melayu yang lengkap bersamping dan bersongkok, mungkin suatu hari nanti baju itu cuma tinggal sejarah yang dipelajari di sekolah.

Lagi satu, Merak Jalanan berpesan, kalau pakai baju Melayu ketika menunaikan solat solat hari raya, biarlah dengan songkok dan bersamping.

Barulah lengkap dan segak!

Sumber : sinarharian

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Binodino 2-4-2024 02:06 PM
Yang pakai jubah taknak tegur ke, bang merak jalanan?
Quote pooh~key 2-4-2024 02:24 PM
Duit mereka hak mereka dekkk…. Macam akak, akak suka tengok mereka bogel jah sambut raya dekkkk…. Yummy kata akak lagi sissy.
Quote putericahaya999 2-4-2024 02:25 PM
Kalau ada yg murah kenapa nak yg mahal
Quote sharlenetexas 2-4-2024 02:26 PM
pooh~key replied at 2-4-2024 02:24 PM
Duit mereka hak mereka dekkk…. Macam akak, akak suka tengok mereka bogel jah sambut raya dekkkk….  ...


Nah. Yummy tak? xxz-horz.jpg



Quote intan_smsb 2-4-2024 02:27 PM
suka hati dia lah nak pakai baju apa

yang penting dia beli pakai duit dia
Quote pooh~key 2-4-2024 02:28 PM
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:26 PM
Nah. Yummy tak?

Ala gambar redza rosli bogel tak ada ke sissy?
Quote nikaido 2-4-2024 02:34 PM
Sukahatila nak pakai baju apa pun asalkan sopan & menutup aurat. Mcm la ko kasi duit nak beli baju melayu. Aku pakai kurta ni utk semayang jumaat/tarawih. Kl raya still pakai baju melayu yg dah bertahun tu
Quote renko 2-4-2024 02:37 PM
Binodino replied at 2-4-2024 02:06 PM
Yang pakai jubah taknak tegur ke, bang merak jalanan?

menghina katanya kang
xberani la
Quote sharlenetexas 2-4-2024 02:43 PM
pooh~key replied at 2-4-2024 02:28 PM
Ala gambar redza rosli bogel tak ada ke sissy?

Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen. FivhBh0UAAAJxLO.jpg



Quote pooh~key 2-4-2024 02:49 PM
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Mata kecik tak semestinya batang pun kecik sissy. Aauuummmmm….
Quote SWORKS27 2-4-2024 02:51 PM
hak alohh...yg pakai kurta sibuk dikomen...lelaki yg pakai baju melayu sendat2 dgn gegurl yg pakai baju kurung ketat2 nampak shape buah dada tu nak tunjuk kat sapa?
Quote jfq 2-4-2024 02:52 PM
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Benci dgn mulut manis mamat ni dlm cerita wanita syurga.
Tak pasal2 aku terjebak tgk drama pukul 7 sementara nak berbuka
Quote AbukRokok 2-4-2024 02:57 PM
lantak le..tiap2 tahun mcm ni
lepas tu merengek pendatang haram beli minyak subsidi
Quote hokeypokey 2-4-2024 02:59 PM
pooh~key replied at 2-4-2024 02:49 PM
Mata kecik tak semestinya batang pun kecik sissy. Aauuummmmm….

so akak ngetaste muka ke batang??? hehehe
Quote epullipan 2-4-2024 03:19 PM
terpaling melayu la nak soh semua pakai baju melayu
Quote pooh~key 2-4-2024 03:19 PM
hokeypokey replied at 2-4-2024 02:59 PM
so akak ngetaste muka ke batang??? hehehe

Dua2 sissy hokeypukey. Dari mata turun ke batang, sissss….
Quote syamzana 2-4-2024 03:38 PM
halahhhh skrg dah la panas ting2 iols rasa raya nanti pun kat kg nun terik panas mesti menjejeh peluh. jenuh la nak complete bersamping bagai kot la umah sedara mara tu ekon tiap penjuru takpe la jugak.
pakai je la apa2 pun janji katup aurat selesa.
Quote SalenaGomez 2-4-2024 04:15 PM
Pakai lah apa2 pon yg penting tutup aurat (yg melekap ketat tu x kira tutup aurat), selesa dan sopan
Quote kotakbaju 2-4-2024 04:44 PM
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Aloo comeynya oyen

Lihat semua komen(61)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

12-4-2024 08:21 PM GMT+8 , Processed in 0.058585 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top